onsdag 30. juli 2008

HUSGUDEN JESUS

Ferien er over. Jeg har vært borte i over 1 mnd og beklager at jeg ikke har lagt ut noen andakter. Vi er i gang igjen fra og med 1. august.

Noe jeg har forundret meg storlig over i ferien er de kristnes syn på Jesus. Jeg har befunnet meg på Vestlandet, Sørlandet og Østlandet og på samtlige steder har følgende tanke slått meg: ”Har Jesus Kristus blitt en nymoderne husgud?”.

Hva mener jeg med husgud? Jo, før i tiden hadde folk sin egen gud. De plasserte ham i huset, dannet et alter og tilbad denne menneskelagde figur for å få velsignelse over sin familie og ”sitt arbeids møye”. Husguden ble dyrket rett og slett for egen vinnings skyld.

Etter å ha møtt en rekke kristne under sommermåneden har jeg fundert på om Jesus har blitt en slik husgud for kristenfolket. For meg ser det ut som om Jesus blir dyrket slik at jeg kan få max ut av livet. Vi får velsignelse, vi får helse, vi får fred, vi får kjærlighet. MEN denne guden som gir oss alt dette kan ikke samtidig gi oss krav. Nei, blir kravene stilt – ja da er det ikke Jesus som står bak.

En jeg traff sa følgende: ”Jeg har skilt meg. Nå har jeg giftet meg på nytt. Jeg skilte meg ikke pga hor, men fordi vi ikke passet sammen”. Når jeg så spurte om hva Jesus sier om dette temaet, svarte han ”Jesus vil meg det beste og denne nye kona er det beste for meg”. Når jeg så viste ham ut i fra Bibelen at gjengifte uten at den første pakt er brutt kvalifiserer til hor, svarte han at ”vel, men Gud er god – så dette går bra”.

Jeg kunne nevnt eksempler i fleng. En god venninne av meg sa: ”Det ser ut som om Jesus har blitt en sutteklut man tyr til for å få trøst”. Dessverre ser det slik ut. Klart at Jesus trøster, men det er like klart at Jesus kom for at vi skulle vandre i lyset med våre liv.

Det er verdt å merke seg at doktrinen ”Du skal ikke skade andre. Du skal være grei og snill, og for øvrig kan du gjøre som du vil”. – IKKE kom fra Jesus, men Politimester Bastian.


1Joh 5:2-3 og Joh.15:14 sier: ”På dette kjenner vi at vi elsker Guds barn: når vi elsker Gud og holder hans bud. For dette er kjærligheten til Gud at vi holder hans bud. Og hans bud er ikke tunge. ..Dere er mine venner dersom dere gjør det jeg pålegger dere..

La oss ha en rett forståelse av hva det vil si å ha Jesus som Herre og husk at NÅDEBUDSKAPET innebærer at Jesus i oss lever et liv i henhold til Skriftene.

Ha en sunn dag...

4 kommentarer:

Dan Aksel sa...

Abba!

Disiplene sa...

Takk for det jeg tolket som en oppmuntring, Dan Axel ;-)

Anonym sa...

Dere er nok unge eller uerfarne når dere tar så lett på det å "ikke passe sammen".
Kan være en voldsom belastning, det, og et stort offer å holde seg til den man i sin uforstand har slått seg sammen med.
Men samtidig velsigner og hjelper jo Gud de som tyr til ham i slik en nød, i stedet for å ty til en annen ektemake.
Vi må passe oss for lettvinte dommer!
For lettvinte skilsmisser også, selvsagt.

Disiplene sa...

Hei Anonym,

Vel, vi er nok hverken unge eller uerfarne.

Du "beskylder" oss for å ta lett på forhold som egentlig ikke passer sammen. Det vi ikke tar lett på er hva Guds Ord sier om saken!!

Du har rett i at det kan være en byrde å ikke "passe sammen", men har Guds Ord åpnet opp for å kunne skille seg av den grunn?

Hvem har i så fall blitt vår Gud, er det ikke "husguden Jesus"?