Svaret på dette svært viktige spørsmålet er et klart NEI. Et menneske blir ikke frelst av
nåde. Hvordan blir så et menneske frelst? Efeserne 2:8 lærer oss at et menneske
blir frelst av nåde VED tro. Troen på
Jesus (Apg.4:12).
Det er altså ikke kun av nåde, men isteden av nåde VED tro,
et menneske blir frelst i følge Bibelen. Dersom det kun var av nåde eller
ufortjent godhet, hadde jo selvsagt ingen mennesker gått fortapt. Gud ville jo
ha vært urettferdig og direkte ond dersom han ikke gav denne gave til alle
mennesker i så fall. Smart som han er, ville han gitt samtlige av sine
skapninger denne ufortjente gave. Men slik
beskriver altså ikke Bibelen at frelse oppnås.
Bibelen lærer altså ikke at man frelses av nåde, men at man
frelses av nåde ved tro. Men hvilken tro er det så vi snakker om? Bibelen
opererer med forskjellig type tro. En tro er den troen Satan og demonene har.
Jakob 2:19 forteller oss at ”Du tror at Gud er én – også de onde åndene tror
dette og skjelver”. Her ser vi at også de onde åndene tror på Gud, men som vi
vet har de ikke en frelsende tro. Hva er så forskjellen på Satans tro på Gud og
en frelsende tro på Gud?
Bibelen definerer frelsende tro på en helt annen måte enn
det gjøres i kirkene og menighetslokalene i dag. I Bibelen ser vi nemlig at
troen har en 5 stegs prosess, noe kirkesamfunnene ofte lar være å snakke om.
Troen har nemlig et innhold. Det er ikke en intellektuell anerkjennelse av
fakta. Det er heller ikke en god følelse
i hjertet. Men hva er det? Slå gjerne opp med meg i Apg.3:12-19 og la meg
forklare den bibelske prosessen hvordan frelsende tro fungerer:
Apg.3:12,19 Da Peter så det, begynte han å tale til folket: "Angre derfor og vend om, så syndene deres blir strøket ut".
Apg.3:12,19 Da Peter så det, begynte han å tale til folket: "Angre derfor og vend om, så syndene deres blir strøket ut".
Her ser vi prinsippene for all frelsende tro i bibelen:
1 1. Først hører vi Guds vilje forkynt (Rom.10:17)
2 2. Deretter velger vi om vi vil tro på dette eller
ei. (Joh.3:36)
3 3. Dersom vi velger å tro, angrer vi på at vår ferd
ikke samstemte med Guds vilje (Matt.3:7-12)
4 4. Denne angeren vises ved at vi vender om fra vår
tidligere ferd (både i hjertet og i handling) for så å
vandre slik Gud vil vi skal vandre. (Apg.26:20)
vandre slik Gud vil vi skal vandre. (Apg.26:20)
5. Denne troen, altså den troen som inneholder
anger og omvendelse, gjør at vi får en gave fra Gud som
kalles frelse. En gave gitt av ufortjent godhet eller nåde fordi vi viste en frelsende tro.
(Ef.2:8, 1.Joh.2:17). En slik tro som innebefatter anger og omvendelse har ikke Satan.
kalles frelse. En gave gitt av ufortjent godhet eller nåde fordi vi viste en frelsende tro.
(Ef.2:8, 1.Joh.2:17). En slik tro som innebefatter anger og omvendelse har ikke Satan.
Det er altså en tro som inneholder anger og omvendelse som
rører ved Guds hjerte slik at vi får frelsen som en gave gitt av nåde. En tro
som ikke inneholder anger og omvendelse, er ikke en frelsende tro slik bibelen
definerer den som. Her går mange troende
feil.
La meg illustrere denne påstanden ved en dokumentar og en
påfølgende samtale jeg nylig erfarte.
I Rwanda har det skjedd masse grusomme ting. For en tid
tilbake var det en TV dokumentar om en Prest som hadde deltatt i mordene på sin
egen menighet. Presten var Hutu og menigheten besto av Tutsier og Presten så
det som sin plikt å ta livet av Tutsiene til tross for at de samtidig var hans
”menighetsbarn”.
Denne dokumentaren så jeg sammen med et dypt troende
menneske, men som hevder at man blir frelst av bare nåde. Jeg spurte
vedkommende: ”Ser du at denne Presten ikke var en etterfølger av Jesus og altså
ikke en kristen” (Joh.15:14)? Vedkommende svarte ”Vel, siden Presten hadde tro
på Jesus var han definitivt godkjent av Gud og en sann kristen – husk det er
troen det kommer an på, ikke gjerningene våre”.
Dette er beskrivende. Når man kun tror at man blir frelst av
nåde spiller det mindre rolle hva en tror på og hva en gjør i livet. Det er jo
av nåde en blir frelst uansett. Paulus er helt uenig denne tanke. I brevet til Titus 2:16 forklarer han at "det finnes mennesker som hevder de tror, men som fornekter Gud ved sine gjerninger".
Jakob er sammen med Paulus også helt klar på dette prinsippet. I sitt brev forklarer han om Abraham og sier: ” troen virket sammen med hans gjerninger og ved hans gjerninger ble troen gjort fullkommen” (Jak.2:22) og ”troen er død uten gjerninger” (Jak.2:26). Vi ser at troen kommer til uttrykk ved gjerninger, gjerninger som viser at vi har forstått Guds vilje ved at vi angrer, vendte om og handlet i henhold til Guds vilje.
Jakob er sammen med Paulus også helt klar på dette prinsippet. I sitt brev forklarer han om Abraham og sier: ” troen virket sammen med hans gjerninger og ved hans gjerninger ble troen gjort fullkommen” (Jak.2:22) og ”troen er død uten gjerninger” (Jak.2:26). Vi ser at troen kommer til uttrykk ved gjerninger, gjerninger som viser at vi har forstått Guds vilje ved at vi angrer, vendte om og handlet i henhold til Guds vilje.
La oss belyse dersom det motsatte skjer. Dersom man hevder
at man tror på Jesus og likevel praktiserer
synd, for eksempel mord eller homoseksualitet, ja da arver man ikke Guds Rike, sier
Paulus (1.Kor.6:9-11). Paulus lærer
altså at det ikke er nok å tro på Gud eller at man frelses av nåde alene. Han
lærer at dersom man velger å tro, må man angre for deretter å rette seg etter Guds vilje. Det er da man vil få nåde og til slutt evig liv som en gave.
1.Johannesbrev 2:4 sier i tillegg: "Den som sier: ´Jeg har lært ham å kjenne´, og likevel ikke holder hans bud, er en løgner og sannheten er ikke i ham". Klarere kan ikke frelsende tro defineres.
1.Johannesbrev 2:4 sier i tillegg: "Den som sier: ´Jeg har lært ham å kjenne´, og likevel ikke holder hans bud, er en løgner og sannheten er ikke i ham". Klarere kan ikke frelsende tro defineres.
Hva har vi sett på? Jo, frelsende tro handler ikke om å være perfekt. Det
handler heller ikke om å fortjene seg til frelse. Men frelsende tro handler om
at man hører Guds vilje, angrer sin gamle ferd, vender om, for så å ville
vandre på Guds stier. Vi greier ikke dette til enhver tid. Det er derfor Jesus måtte dø for våre synder. Men en slik frelsende tro som inneholder anger og omvendelse viser at vi har ydmykhet i hjertet. Den ydmyke får som kjent nåde, men Gud står den stolte i mot uansett hva han hevder han tror på og
uansett hva han skulle bekjenne seg til. (Jakob
4:6). Stolthet har nemlig ikke anger og omvendelse i seg...
Derfor er det altså ikke uvesentlig å vite hva Gud mener
om ting. Det er ikke uvesentlig å sette seg inn i Jesu lære og hvordan Jesus
ønsker vi skal leve livene våre. Det er derfor viktig å sette seg inn i sin egen tro og gjøre en kvalitetssjekk opp i mot Bibelen om hvordan vi praktiserer den troen vi har. Når vi hører Guds vilje og ignorerer dette,
eller tar lett på denne vilje, kan vi stå i fare for å ha en tro som ikke inneholder
anger og omvendelse. Vi har altså i beste fall kun en intellektuell tro eller en "god- følelse- i- hjertet-"-tro, som dessverre ikke er frelsende.
For sier ikke Hebreerne 5:9 at: "Da han (Jesus) hadde nådd fullendelsen, ble han opphav til evig frelse for alle dem som adlyder ham". Hvor viktig er det ikke at vi elsker oss selv og alle andre så høyt at vi går ut og forkynner ALT hva Jesus har befalt (Matt.28:18-20). Det er faktisk frelsesavgjørende.
/Disiplene
For sier ikke Hebreerne 5:9 at: "Da han (Jesus) hadde nådd fullendelsen, ble han opphav til evig frelse for alle dem som adlyder ham". Hvor viktig er det ikke at vi elsker oss selv og alle andre så høyt at vi går ut og forkynner ALT hva Jesus har befalt (Matt.28:18-20). Det er faktisk frelsesavgjørende.
/Disiplene
1 kommentar:
Hei!
Det er et omdiskutert tema du tar opp her, som kan være nødvendig å sette seg inn i.
Vi kan for eksempel se i Judas brev v.5b "De forvrenger vår Guds nåde så de kan leve et utsvevende liv, og fornekter vår eneste hersker og Herre, Jesus Kristus."
Og vi trenger heller å la nåden gjøre dette verket som Tit 2:11-13 sier. Bli opptuktet, oppfostret til å blant annet fornekte det utsvevende liv.
Men hvordan en gjør det? Det er sikkert her jeg antar at vi er/kan være uenig.
Vi trenger å se vår tilstand uten en frelser.
Slik at vi kan oppsøke frelseren og hans nåde.
Jeg er enig med deg i dette at det er nødvendig med omvendelse.
Vi trenger også å bli av dem som "legger vinn på opplesningen av Skriften" og "lar Guds Ord bo rikelig i blant oss"
Hele Skriften er jo inspirert av Gud og nyttig til lærdom, overbevisning, rettledning, til opptuktelse i rettferdig, for at Guds menneske kan være fullkomment satt i stand til all god gjerning.
Det andre som jeg syns er bra, er at det virker som du/dere tar Guds Ord alvorlig. Honør for det.
Men det kan virke som du/dere ser på kirkesamfunnene som en enhet (i dette tilfelle i mine øyner på ein feil måte).
Jeg tror det finns også sammenhenger som er nøyen på ting som blir tatt opp her.
Gud velsigne dere!
Vi trenger absolutt disipler i dag, og mitt ønske er at jeg i Guds øyne kan være det.
Men som sagt så trenger jeg denne rettledning og utfordring som Guds Ord gir til å etterstrebe det. (dog på en rett måte; slik at Gud får all ære)
Legg inn en kommentar