fredag 5. desember 2008

5. Desember ”Gå på skattejakt”

Alle barn elsker eventyrfilmer. Spesielt de filmene som handler om å finne en skjult skatt. Det å følge en gruppe mennesker som går igjennom ”ild og vann” for til slutt å finne den hemmelige skatten som gjør dem styrtrike ”for evig og alltid”, har alltid fascinert de eventyrlystne barna.

Jesus sier at vi må bli som barn igjen (Matt.18:3). Barnets natur vil nemlig søke, lete og gi alt for å finne skatter. I Ord 2:1-5 oppmuntrer Jehova oss å ”grave etter skjulte skatter”. Ordspråkene sier: ”Min sønn! Dersom du tar imot mine ord og gjemmer mine bud hos deg, så du vender ditt øre til visdommen og bøyer ditt hjerte til klokskapen, ja, dersom du roper etter innsikt og løfter din røst for å kalle på forstanden, dersom du leter etter den som etter sølv og graver etter den som etter skjulte skatter, da skal du forstå Jehovas frykt og finne kunnskap om Gud”.

Under de siste dagene har jeg undervist deg i temaet ”I Ham”. I dag vil jeg innby deg til å gå på skattejakt i dette temaet. Vet du hvorfor? Jo, Filem:6 sier nemlig: ”Jeg ber om at deres samfunn med deg i troen må være virksomt ved innsikt I ALT DET GODE VI HAR I KRISTUS”. Vi har altså fått en rekke goder som har blitt gitt oss ”i Kristus”. Men, har vi gravd lenge nok i dette tema slik at dette har virket frem en virksom tro?

Paulus forklarer nemlig oss noe viktig angående vår vandring som kristne. I dette verset påstår han at vårt samfunn med hverandre i troen kan bli mer virksom. Det å ha et virksomt fellesskap i troen er noe mange kristne lengter etter. Vi har nok alle vært i et fellesskap hvor sterilitet, åndelig tørke og lunkenhet har vært rådende, men hvordan forvandle et slikt miljø?

Jo, Paulus gir oss løsningen. Han forklarer at troens fellesskap blir virksomt VED INNSIKT i alt det gode vi har i Kristus. Det er derfor jeg innbyr deg til skattejakt. En skattejakt hvor du graver, gransker og leter etter ALT det gode som er oss gitt ”I Ham”. En skattejakt som fører til at vi kommer inn i troens virksomhet.

Etter jul (skal nemlig til syden nå og blir borte fra nett en peroide) skal vi grave opp noen av disse skattene. Inntil da, kan du bare ta med deg spade og ryggsekk og legge ut på din private skattejakt.

Ha en eventyrlig dag

Ingen kommentarer: