lørdag 14. februar 2009

Vinner Jehovas Vitner til slutt?

Jeg vet det kommer til å bli en debatt når jeg skriver dette innlegget, men jeg klarer ikke la være.

I dag leste jeg at min trosfelle, Sogneprest Einar Gelius, har perioder hvor han rett og slett ikke tror på Gud. (Når jeg skriver trosfelle gjelder dette selvfølgelig ikke på det teologiske planet, men at vi begge er lidenskaplige Vålerenga supportere). Gelius mener det er rett og rimelig at prester ikke alltid behøver å tro på Gud.

Dette var dråpen som fikk meg til å skrive denne artikkelen. Kristenheten har i en årrekke bidratt til å utbre en mer liberal, humanistisk, tradisjonsbetinget og til dels ateistisk kristentro.

I de kristne menighetene glimrer Bibelstudiene med sitt fravær. Vi hører mye mer om ”Hvordan takle motgang” og ”7 skritt til en bedre hverdag” enn om ”Hva lærer bibelen om endetiden” eller ”Hva er innebærer egentlig læren om Treenigheten”. Det å stille spørsmålet: ”Hvordan ser Bibelen på dette” har blitt byttet ut mot ”Jeg synes”, ”Vi mener”, ”Jeg føler vel at...”. Dessuten ser det ut for at mantraet: ”Det er mye bedre og viktigere å dra folk inn på et møte full av trøkk, enn å studere Ordet (Det blir jo for kjedelig)”, ser ut for å være den guddommelige strategien for endetidsmenighetene.

Spørsmålet blir ofte derfor ”Hvordan drar vi egentlig mer folk på møtene”? Kristenheten har svart ulikt på dette, men generelt rekrutterer ungdomssamlingene mer folk dersom man kan tilby masse aktiviteter etter den 20 min ”lange” andakten (muligens også FØR den 20 min "lange" andakten). Det er ikke få ungdomsmøter jeg selv har vært med på hvor discolys, røkbomber og avslått lys har vært det store trekkplastret.

Resultatet av å ikke ”lære dem å holde ALT det jeg har befalt dere”, har resultert i menighetsmedlemmer som ikke kan sin Bibel. De aner ikke hvorfor de tror på Treenigheten. De har ikke peiling om Loven er avskaffet eller ikke, om de døde sover eller pines, om vi skal til Himmelen eller til en Ny Jord, om Israel er Guds utvalgte folk eller om de var Guds utvalgte folk. Selv frykter jeg at de fleste tror at 1000 års riket og de 144000 i åpenbaringsboken er noe religiøst "rør" som Jehovas Vitne har funnet på.

Her om dagen mailet jeg med en kvinne som syntes det var viktigere å feire ”Kyndelsmesse” (En minnedag om når Simon og Anna møtte guttebarnet Jesus i Templet) enn å få folk inn på ”kjedelige møter”. Frukten av en slik katastrofal mangel på fostring i Guds Ord blir dessverre en mengde forvirrede mennesker som ikke vet forskjell på ”høyre eller venstre”. De blir et lett bytte for sekter, av den enkle grunn at de ikke greier å argumentere for sin egen tro, mens sekten tilsynelatende er eksperter på det bibelske temaet.

Jeg stiller meg derfor spørsmålet: ”Kommer Jehovas Vitner til å vinne til slutt”? Som dere sikkert vet, samles de 3-4 ganger i uken for å granske bibeltekster. Uke ut og uke inn blir bibelske temaer tatt opp og analysert. Selve Bibelen blir lest igjennom fra perm til perm hvert enste år. Møter du et Jehovas Vitne på 25 år vil han trolig vis vite mer i Bibelen enn den 60 år gamle bibelskolelæreren du en gang hadde da du gikk bibelskole.

Nå er det ikke om å gjøre å vite mest i Bibelen, men i dagens verden er vi helt nødt til å gå tilbake til hva Ordet sier. Vi må vite hva det egentlig lærer nettopp fordi vi lever i den siste tid hvor både frafallet og forførelsen vil øke i omfang. Det er bare de som kjenner sin Bibel som vil ”stå av” en slik satanisk tid.

Så hva vil vi? Skal vi la prester som ikke tror på Gud få undervise oss? Skal vi la ungdommen bli eksperter på dans, lyd og aktiviteter på bekostning av 2.Tim.3:16-17? Skal vi la menighetsmedlemmen fortsatt tro at ”bare man tror på Jesus, så er alt greit” ? Er vi fornøyde med skillsmisse og gjengifte statestikken i menighetene våre? Skal vi fortsette med å rope på ”pastoren” så fort vi ikke greier å besvare Mormonerne eller Jehovas Vitner? Er vi tilfredse med at svært få gidder, eller tør, å samtale om Bibelens lære i frykt for at det skal bli splittelse i blant oss? Godtar vi at store karismatiske kirker nå har byttet til en mer katolsk-vennlig teologi eller at menighetene egentlig er best på sang, musikk og pengeinnsamlinger?

Mange har hånet Jehovas Vitner og foraktfullt kalt de for ”hjernevaskede levende bibelleksikon”. På en annen side har Ulf Ekman i sin bekymring over de karismatiske ungdommene kalt de for ”nytelseskristne” og en”stage-dyving” generasjon.

Så hva vil vi ha? Hva gjør vi? Hvem kommer til å vinne til slutt?

” Og alle som vil leve gudfryktig i Kristus Jesus, skal bli forfulgt. Men onde mennesker og slike som kverver synet på folk, går fram til det verre. De fører vill og farer selv vill. Men bli du i det du har lært og er blitt overbevist om. Du vet jo hvem du har lært det av, og helt fra barndommen av kjenner du De hellige skrifter, som kan gjøre deg vis til frelse ved troen på Kristus Jesus. Hele Skriften er innåndet av Gud og nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning, til opptuktelse i rettferdighet, for at Guds menneske kan være fullkomment, satt i stand til all god gjerning” 2Tim 3:12-17

Ha en provosert dag.

Disiplene

12 kommentarer:

Anonym sa...

Hei.

Var ikke lett å bli provosert av dette. Vi er jo alle, karismatikere, pinsevenner, nådetroende og andre, så enig så enig i at bibelen er vår rettesnor :-)

Så gi aldri opp bibelstudiene.

Anonym sa...

Hei Ulf,
du treffer spikeren helt på hodet. Dette har jeg lagt merke til en stund nå og spesielt etter Levende Ord-krisen. Hva er det vi holder på med? Hvor har det gått galt?

Har selvsagt ikke hele svaret her. Hver enkelt kristen har jo sin egen bibel, så det burde være "lett" å lese i den. Men samtidig kan jeg ikke for å legge hovedansvaret på menighetsledere i dag. De utruster slett ikke de troende, men de blir heller passive kristne. En motivasjon til studier i Bibelen er ikke pekefinger og antall kapitler man skal lese hver dag. Men om menigheten har en kultur og et miljø for bibelstudier kommer interessen av seg selv. Slik har nå jeg opplevd det, men da ikke via menighet, men venner og cellegruppe.

Jeg er ikke personlig imot litt "show" på gudstjenester, spesielt ikke for ungdommene. Men når det blir BARE det, så er det jo helt feil. Man må skape en kultur hvor bibelstudier er gøy og interessant. Så er det koselig å slippe løs håret og synge "vilt" med i lovsang innimellom :-)

Det er virkelig skremmende (men også sant) hvor lite de troende vet om bibelske problemstillinger. Når nådeforkynnelsen kom til OKS var det som en reformasjon var i gang. Nå tror jeg det er riktig å si at vi trenger det, men ikke fordi læren er ny, men på grunn av feil forkynnelse. Lov og nåde har jo som kjent vært diskutert siden Paulus' dager.

Jeg liker Åge som sier at han ikke ønsker å "utdanne" hodeløse troende som nikker ja og amen til alt. Han vil at de skal se/finne igjen forkynnelsen i Bibelen - og jeg digger at han bruker Bibelen så mye. Jeg har ikke allverdens med menighetserfaring, men noe har jeg da. Og jeg vet ikke om noen som bruker Bibelen så mye som Åge. That suits me fine!

Når det gjelder DnK så virker det som om den har "solgt sin sjel" til verdier som toleranse og respekt for hverandre. Verdiene er bra de, men de kan ikke gå på bekostning av Skriften. DnK bølger i takt med svingningene i samfunnet. Jaja, jeg vet ikke hva vi skal gjøre med det...

God bless ;-)

Gracewalkers sa...

Innlegget var kjempeinspirerende. Fikk lyst til å lese i Ordet.

Men har lurt på en ting lenge; er det ikke litt sånn at noen leser mer enn andre? At noen er forelsket i Bibelen, mens andre ikke helt har sansen for å lese så mye? At det er forskjeller her. Noen er mer teoretikere og andre mer praktiske (ikke at det behøver å være noen motsetning).

Synes det uansett er viktig å finne Jesus i hele Bibelen, unasett kirkesamfunn, som Anonym er inne på. Liker også veldig godt at Åleskjær henviser så mye til Bibelen hele tiden, som Peter er inne på. Det er jo da man får mat! Liker personlig ikke så veldig prekner hvor de prater om masse ting uten å "åpne Ordet" for tilhørerne.

Smith Wigglesworth sa en gang at "Noen leser Bibelen på gresk, andre på hebraisk. Jeg leser den i Den Hellige Ånd." Nå tror jeg han var veldig for både greskstudier og hebraiskstudier. Men det er noe spesielt når man får "lys" som de gamle pleide å si.

Men enig i at det viktigste er Jesus og Ordet. Det burde være det største trekkplasteret.

Anonym sa...

Hei Peter.

Nå var du litt kritisk til dine kristne søsken her.

Det er nok ikke bare Åge som bruker bibelen. Og jeg kjenner ikke igjen den mangelen på kunnskap blant kristne.

Om det likevel er det, så har DU OG JEG et ansvar å ta. Ikke alle de andre.....

Anonym sa...

Ikke provoserende dette :-) , men nå tror jeg at de fleste av oss som leser bloggen her - er av "samme ulla".
Ordet er viktig å studere og samtidig "vanskelig". Dette fordi det er en gammel tekst og tekst som absolutt ikke er skrevet på norsk. Dette vet du 1000 ganger mer om en meg. (som kjent fullførte ikke jeg teologi studiene he he..)
Men jeg er helt enig i at alle kristne burde bruke mer tid i Ordet og om ikke de forstår alt, benytte seg av de mange kilder som finnes i dag til å få mer utdypning av Ordet. Dette er knallhardt i en tid som vi lever i, hvor vi blir overøst av underholdnings tilbud.
Samtidig - må ikke dette bli til erstaning for oppdraget vi er gitt. Vinne mennesker for Jesus. Det er fort gjort å diskutere / meningsutveksle teologi, i stedet for å fortelle om hva Jesus har gjort for de utslåtte i samfunnet vårt.

Be blessed

Disiplene sa...

Hei alle,

Peter: Helt enig (bortsett fra dette med Show ;-)

Gracewalker: Stemmer at noen liker å lese mer enn andre. Det viktige er at "lesehestene" og de andre blir grunnfestet i læren. Ellers kommer vi inn under trelldomsåk.

Knut Erik: Hehe. Du fullførte ikke studiene ene og alene fordi du var Bibeltro! Det står det respekt av. Ellers er jeg fryktelig enig!

Anonym sa...

Ulf: Det er fordi du begynner å bli gammal ;-)

Anonym: Ja, jeg er kritisk mot mine kristne søsken, men dessverre med grunn. Så jeg står for det jeg sier. Men det betyr ikke at dette gjelder alle, jeg kan jo kun uttale meg om det jeg har sett og hørt. Jeg har hovedsaklig bakgrunn fra trosbevegelsen, men kjenner til pinsebevegelsen og baptistene.

Nå sa jeg ikke at det er bare Åge som bruker Bibelen. Men jeg har ikke opplevd noen som bruker Bibelen like mye som han. Dersom andre predikanter gjør det er det helt fantastisk!

Og ja - hver enkelt kristen har sin bibel og ansvar for å lese den. Helt enig! Men, det er ikke til å stikke under en stol at menighetsledelse har et ENORMT ansvar når det gjelder å utruste de troende. Forkynnelsen og kulturen i en menighet har vanvittig mye å si, spesielt for de troende som nettopp har begynt på veien. Jeg snakker også utifra egen erfaring her, så du ikke får inntrykk av at jeg er en hovmodig superkristen ;-)

Anonym sa...

Bare husk en sak Ulf :) Det var ingen som kunne skriftene som Fariseerne, som faktisk måtte kunne toraen på pugg!(2tim.16-17) Og fariseer ønsker vi ikke å være.

Dessuten så har jo "profetene" fra JHV utspilt sin rolle i antall feile profetier om endetiden...

Og at Jesus kom igjen i 1918 og det er kun JHV som fikk det med seg...

Eller som at de er de åndelige Israel, som om at Gud ikke er mektig til å fresle sitt folk på 1 dag?! Slik han frelste Paulus som ikke trodde..(Rom 10.9-10)

Saligere er de som ikke ser og tror en de som ser og tror!

Jeg er enig at vi må fokusere mere på Jesus sine ord og ALT han befalte de jødiske disipplene sine i matt 28. v20, der han sier" og lære dem å holde(norske,svensker og alle folkeslag)Alt det jeg har befalt dere! Med den forståelse at dette gjelder lærdom gjennom 3.5 år med sine dissipler, og ikke fra korset og ut!(her var det bare 500 som såg Jesus)

Den som lærer noen å bryte en av mine minste bud, og følger dem skal kalles den minnste i himelens rike! ( en lettelse at han ikke sier kastet ut av himmelens rike)

Ja vi vil følge Jesus og lære andre alt han har befalt oss!

Klem.

Disiplene sa...

Hei Anonym, Mye interessant det du skriver. Svarer derfor "mellom linjene" til ditt innlegg.

Anonym: Bare husk en sak Ulf :) Det var ingen som kunne skriftene som Fariseerne, som faktisk måtte kunne toraen på pugg!(2tim.16-17) Og fariseer ønsker vi ikke å være.

Svar: Neida. Ingen snakker om å kunne Bibelen på rams. Men i den tiden vi nå lever i er det en stor økning på forførende lærer og falske profeter. I hvertfall er det det Jesus, Paulus og Johannes Åpenbaring lærer oss. For å holde oss til Sannheten som setter fri, bør vi være innsatt i den kristne læren. Dette ved at vi selv studerer samt at lederne i menigheten tar sitt ansvar og "istandsetter de hellige", som er deres oppgave og kall.

Anonym: Dessuten så har jo "profetene" fra JHV utspilt sin rolle i antall feile profetier om endetiden...

Svar: Vel, Jehovas Vitner har nok ikke en brøkdel av feilslåtte profetier sett i forhold til de karismatiske menighetene. At man antok at verdens 6000 år utgikk i 1975 og 1000 årsriket ville inntreffe da, er jo bare peanuts i forhold til de kontrollerende personprofetiene og heksektraft bønnene og uttallelsene som har utgått fra plattformen til de "ekte kristne".

Anonym: Og at Jesus kom igjen i 1918 og det er kun JHV som fikk det med seg...

Svar: Vel, du tenker nok på 1914, ikke 1918. Det er ikke slik ment fra Jehovas Vitner at Jesus "kom tilbake da", men at han fikk kongemakten over verden. Det greske ordet PEROUSUEA, betyr ikke "å komme tilbake", men "usynlig nærværende". Læren går ut på at etter Jerusalems ødeleggelse til at Den Sanne Kongen skulle innsettes (Daniel 4 + Hedningens tider i Lukas 21, + Esekiel 25)skulle det gå de 2520 årene det var profetert om i Daniel 4. DE lærer ikke at Jesus kom tilbake, men at Jesus "vendte sin oppmerksomhet til jorden på en spesiell måte" som Kongenes Konge.

Anonym: Eller som at de er de åndelige Israel, som om at Gud ikke er mektig til å fresle sitt folk på 1 dag?! Slik han frelste Paulus som ikke trodde..(Rom 10.9-10)

Svar: De tror ikke at de som gruppe er det åndelige Israel. De tror at de 144000 er det åndelige Israel. Når det gjelder Israels frelse, kommer de ikke til å bli frelst på 1 dag. Hvor leser du det?


Anonym: Saligere er de som ikke ser og tror en de som ser og tror!

Svar: Amen!

Anonym: Jeg er enig at vi må fokusere mere på Jesus sine ord og ALT han befalte de jødiske disipplene sine i matt 28. v20, der han sier" og lære dem å holde(norske,svensker og alle folkeslag)Alt det jeg har befalt dere! Med den forståelse at dette gjelder lærdom gjennom 3.5 år med sine dissipler, og ikke fra korset og ut!(her var det bare 500 som såg Jesus)

Svar: Det er riktig at vi skal sjekke ut ALT hva Jesus har sagt og lært. Her må vi bare holde tunge rett i munnen slik at vi ser hva han befalte under den gamle pakt (som for eksempel: "forkynn bare for de fortapte får av israels hus" og det han sa i henholdtil den nye pakt (gå ut i ALL verden..."

Anonym: Den som lærer noen å bryte en av mine minste bud, og følger dem skal kalles den minnste i himelens rike! ( en lettelse at han ikke sier kastet ut av himmelens rike)

Svar: Hehe...viktig å sjekke ut hva Jesus lærer, ja. Det er derfor jeg skrev artikkelen om at vi MÅ sette oss inn i den kristne læren. Nå ser sikkert du også at artikkelen var kanonviktig ;-)


Anonym: Ja vi vil følge Jesus og lære andre alt han har befalt oss!

Svar: Amen!

Anonym: Klem.

Svar: Og klem til deg også og takk for at du skriver meningene dine!

Anonym sa...

Takk for meningene dine.

Beklager trykk feil som du så rett nevnte. Her er et utdrag som nok du også har lest på google:

Openberringsboka og 1914

Året 1914 har stor betyding for Jehovas vitne. Dei tolkar profetien i Daniel 4 som at det skal gå sju tider (7×360 dagar (eit bibelsk år er på 360 dagar og ein dag kan profetisk vere eit år) = 2520 år) frå babyloniarane øydela Jerusalem til Guds rike blir oppretta i himmelen (Slm. 2:1-6; Daniel 7:13-14). Samstundes meiner dei at det er denne perioden Jesus snakkar om i Luk. 21:24 når han seier at ”andre folk skal trakka Jerusalem under fot heilt til tida for heidningane er ute”. Så med utgangspunkt i at Jerusalem vart øydelagt i år 607 f.Kr. skjedde kroninga av Jesus Kristus som konge i himmelen 2520 år etter – altså i 1914.


"
Som historikar er det ikkje vanskeleg å anerkjenne 1914 som eit heilt spesielt årstal. Likevel er det lang derifrå til ei himmelsk kroning. Dessutan byr tolkinga på ein rekke utfordringar. For det første er det få som er samde med Jehovas vitne i at Jerusalem vart øydelagt i 607 f.Kr, men heller i 587 f.Kr. Dessutan er utrekninga problematisk sidan Bibelen snakkar om ein 70-års periode fram til kong Kyrios erobring av Jerusalem i 537. f.Kr (Jer. 25:11-12; 29:10; Dan. 9:1-2). For Vakttårnet er dette eit prov for bruken av året 607 mens andre meiner det er snakk om babylonsk overherredømme og ikkje ei øydetid for Jerusalem.



For det andre byr utrekningsmåten på nokre matematiske utfordringar. Det er til dømes lite som tilseier at det er eit fast prinsipp at ein dag er profetisk det same som eit år, og dette blir eit problem for Jehovas vitne. Dei brukar tanken om ein dag som eit år på profetien i Daniel 4 mens i Op. 12:6,14 er ein dag for Herren framleis berre ein dag og ikkje år. Dessutan er det neppe sikkert at der er ein samanheng mellom Jesu Kristi ord i Lukas 24 og dei sju tidene i Daniel 4. Han seier i alle fall ikkje noko om det sjølv – noko som han gjer andre stader der han brukar profetiar frå Daniels bok (Mat. 24:25 og Markus 13)."

Etter årevis med gransking av skriftene så har også JHV "pyntet" på ordlyden om 1914 som på tidelig 80 tallet ved mange anledninger flagget verdens undergang, og brukte 1914 som et bevis på at Jesus ikke kommer mere til denne jorden. Ser du dette i sammenheng med de falske profetiene så var det lettere å "gi opp" alt de eide.

Mitt spørsmål etter det du skriver er hvordan stiller du deg til JHV tolkning om at Jesus ikke kommer tilbake til denne jorden og tror du at den kroningen av Kong Jesus skjedde da?

Når det gjelder spørsmål om at en rest (1/3) skal bli frelst på 1 dag så anbefaler jeg deg å lese sakarja 13 og 14, og også legge merke til sakarjs 14.vers 4 om oljeberget.

Paulus forklarer også i 1 tim kapittel 4 :)

Når det gjelder JHV 144000 og de 12 stammene så ser det ut for meg som at Jesus sine egne dissipler er gjort arbeidsledige hvist dette er deres oppdrag.

Spørsmål: Mener du at JHV har full rett til å profetere feil siden du kaller det peanuts?

Paulus var utvalgt av Gud: apg 22 v14. Regner med at du også er enig i at vi er podet inn i treet på grunn av tro på Jesus, men at Gud også har en egen vei for å frelse de fortapte får av Israel. legg merke til at jeg skriver får(sauer) og ikke ulver.(på fruktene skal de kjenne dem. matt 7.16

Spørsmål : Er Jødene for deg et utvalgt folk (som Paulus) Eller er det JHV/kristne som har overtatt den rollen.

Vist Jesus var uten synd, hvorfor lot han seg da døpe av Johannes, eller fullførte han IKKE all rettferdighet også for de utvalgte? Sier ikke også Paulus at han "var" rettferdig ved loven?

Når det gjelder Jesus sin lov så ligger den i rom 5.5, og det er riktig som en skriver at vi har fått kristi lov i våre hjerter som gjør at vi holder ekteskapet hellig, og at vi ikke baksnakker vår neste, eller lyger,steler,er pengekjære osv. Gode frukter venner..gode frukter! Eller så er vi i fare for å bli kappet av...

Jeg får la være å stille vanskelige spørsmål som ikke passer inn i doktrinene :)

Men håper på svar.

Disiplene sa...

Hei Anonym,

Nå er dette en artikkel som tar opp nødvendigheten av å studere Bibelen og ikke et apologetisk skrift for Selskapet Vakttårnet. Derson du lurer på noe angående Jehovas Vitners lære, er jeg rimelig godt innsatt i hva de lærer, og du vi kan samtale videre om dette dersom du sender meg en mail på post@jesus-kristus.no. Har ikke så vanvittig sug etter å bruke denne bloggen på drøfte JV-temaet.

Likevel skal jeg prøve å svare deg kronologisk på spm. du stiller i dette innlegget. Det har du krav på ;-)

1. Du siterer Patriarkens innlegg om JV. Det er flott. Patriarken er en god venn av meg og en flott mann. Han studerer regelmessig med Jv, noe jeg tror han synes er meget utbytterikt. Du stiller spm:
"Mitt spørsmål etter det du skriver er hvordan stiller du deg til JHV tolkning om at Jesus ikke kommer tilbake til denne jorden og tror du at den kroningen av Kong Jesus skjedde da?"

Svar: Jeg tror at Jesus vil komme tilbake til jorden. Det å komme tilbake til jorden innebærer at Han vil være Konge over hele skaperverket f.o.m Harmageddonkrigen. Selve kroningen av Jesus som Konge skjedde allerede i år 33. Fullheten av frukten av Hans Rikes styre må vi dessverre vente på til 1000 års riket.

2. Ditt spm nr. 2 lyder "Spørsmål: Mener du at JHV har full rett til å profetere feil siden du kaller det peanuts?

Svar: Neida, ingen feilaktige profetier kan rettferdiggjøres. Når det er sagt må vi forstå at også Disiplene og Apostlene mente og uttalte at Jesus kom snart. Selv ser jeg ikke dette som "makabre" profetier. Men når det gjelder "makabre profetier" kunne jeg nevnt mange av disse i fleng etter over 20 år i pinsekarismatiske bevegleser. Du ville nok ikke engang tro alt jeg har hørt og sett. Det er nesten slik at det ikke egner seg på trykk engang...

3. Ditt spm nr 3 lyder " Er Jødene for deg et utvalgt folk (som Paulus) Eller er det JHV/kristne som har overtatt den rollen.

Svar: Her velger jeg å sitere noen bibelvers.
a) Joh 1:11-12 Han kom til sitt eget, og hans egne tok ikke imot ham. Men alle dem som tok imot ham, dem gav han rett til å bli Guds barn, de som tror på hans navn.

b) Matt 21:42-43 Da sa Jesus til dem: Har dere aldri lest i skriftene: Steinen som bygningsmennene forkastet, den er blitt hjørnestein. Av Herren er dette gjort, og underfullt er det i våre øyne. Derfor sier jeg dere: Guds rike skal bli tatt fra dere, og bli gitt til et folk som bærer dets frukter.

c) 1Tess 2:14-16 For dere, brødre, er blitt etterfølgere av de Guds menigheter som er i Kristus Jesus i Judea. For dere har fått lide det samme av deres egne landsmenn som de har fått lide av jødene,
– de som drepte Herren Jesus og profetene, og som også har forfulgt oss. De er ikke Gud til behag, og de står alle mennesker imot. For de hindrer oss i å forkynne for hedningene, så de kan bli frelst. Slik fyller de alltid sine synders mål. Men nå har vreden til sist nådd dem.

d) Rom 9:6-8
Men ikke så at Guds ord skulle ha slått feil. For ikke alle som stammer fra Israel, er virkelig Israel. Heller ikke alle Abrahams etterkommere er derfor Abrahams barn, for: I Isak skal det nevnes deg en ætt. Det vil si: Ikke kjødets barn er Guds barn, men løftets barn regnes til ætten.

e) Rom 2:28-29
For ikke den er jøde som er det i det ytre. Heller ikke er det omskjærelse, det som gjøres i det åpenbare, på kjødet. Men den som er jøde i det skjulte, han er jøde. Og omskjærelsen er hjertets omskjærelse i Ånden, ikke i bokstaven. En slik har sin ros, ikke av mennesker, men av Gud.

f) 1Pet 2:9-10
Men dere er en utvalgt ætt, et kongelig presteskap, et hellig folk, et folk til eiendom, for at dere skal forkynne hans storhet, han som kalte dere fra mørket til sitt underfulle lys, dere som før ikke var et folk, men nå er blitt Guds folk, dere som før ikke hadde funnet miskunn, men nå har fått miskunn.

g) Rom 11:23
Men også de andre skal bli innpodet, HVIS de ikke holder fast ved sin vantro. For Gud er mektig til å pode dem inn igjen.


4. Ditt siste spm lyder: "Vist Jesus var uten synd, hvorfor lot han seg da døpe av Johannes, eller fullførte han IKKE all rettferdighet også for de utvalgte? Sier ikke også Paulus at han "var" rettferdig ved loven?

Svar: Jesus var uten synd (Hebr.4:15). Når det gjelder Paulus forteller han at den rettferdighet som kommer av loven ikke er Guds rettferdighet, men kun en selvrettferdig følelse. Fil 3:9 sier "og bli funnet i ham, ikke med min egen rettferdighet, den som er av loven, men med den jeg får ved troen på Kristus, rettferdigheten av Gud på grunn av troen".

Avslutningsvis sier du "Jeg får la være å stille vanskelige spørsmål som ikke passer inn i doktrinene :)".

Svar: Jeg synes ikke du stiller vanskelige spm. Dessuten er det flott at du uttrykker meningene dine og gjerne underbygger de med bibelvers. Tenk hvordan det hadde blitt om alle var "ja-siere". Da hadde vi jo sluppet "å granske skriftene for å se om det forholdt seg slik det ble undervist" - DET vil ikke Gud. Han ønsker at vi skal bygge vår tro på et grunndig studium av Bibelens lære ;-)

Stay blessed

Anonym sa...

Hei.
Spennede lesning og mange flotte svar/påstander/tanker/meninger.
Jeg tror selv at verden er sulteforet på Bibelkunnskap, og at det viser seg i mange av de forskjellige trossamfunnene. Man kjenner ikke sin bibel lenger, noe som alltid vil lede til moralsk og åndelig for- / frafall.

Min kone studerer for tiden med noen JV som kommer fast, og vi har absolutt god nytte av de studiene, ikke det at vi er enige om så mye, men man blir satt på prøve i å kjenne sin bibel.
Noe jeg har lagt merke til som jeg oppfatter som JV største problem, er at de absolutt kjenner til skriftsteder og bibelen, men de har blirt lært det av mennesker, ikke gjennom selvstudie og DHÅ, hvis ikke hadde de ikke kommet frem til slik konklusjoner mener jeg. "Parousia" ordet feks.
Det er bruktt ca 25 ganger i bibelen, og kan ganske riktig kan det bety "nærvær", men ordet er ikke brukt overhodet i Lukas, Markus og Johannes. Bare Matteus og Paulus sine brev + et par steder til, og da om bla at hans venner kommer til ham.

Bibel studie med din bibel, bønn, en bibelordbok eller databibel og den Hellige Ånds veiledning vil nok gi bedre resultater enn menneske lærte studier, som er farget av, ja, akkurat mennesker.

"Forbannet er den som setter kjød for sin arm" eller har tillit til mennesker frefor Gud.

Ha et velsignet bibelstudie, for det skal vi vel alle :)