mandag 22. mars 2010

Fra hus til hus

Den 18 mars 2010 kunne vi lese følgende artikkel i avisen Norge i Dag:

Grasrotpolitiker med hull i skoene

Joshua Mandel var dømt sjanseløs som kandidat til delstatssenatet i Ohio. Men han banket på 19 679 dører, og slet ut tre par sko. Da ble han valgt.

Hadde det vært en tanke at Apostlenes strategi med å forkynne fra hus til hus også kunne vært fruktbart i dag? (Apg.5:42)

8 kommentarer:

Anonym sa...

Ja.

Sten T sa...

Søk først Guds rike, og Hans rettferdighet: Dette må være disiplenes hovedfokus. Dersom Gud da leder meg til å gjøre det på den måten, skal jeg være lydig. Men å lage en standar eller en mal som en bør, kan eller skal utføre, er religion. Det får meg til å tenke på "Jehovas vitner".
Dersom vi gjør ting for Gud, uten å være ledet av Ham, går vi i egen kraft. De kalles døde gjerninger. Går vi derimot i lydighet, er det velbehagelig for Ham. Så det må alltid begynne med å søke Ham, for å gjøre Hans vilje, for å fullføre hans gjerninger. For Gud vil alltid lønne dem som søker Ham med iver.

Anonym sa...

Hei Sten Terje.

Jeg er delvis enig.

jeg har noen spm.

1. Er du avhengig av å bli ledet til å gjøre det som er godt, eller er dette en befaling du alltid skal gjøre?

2. Feirer du nattverd? Er det noe du skal bli ledet til eller er dette et påbud?

3. Det å være tro kona, er det noe man skal være ledet til eller er dette et påbud også i den nye pakt?

4. Når Jesus befalte disiplene og senere Apostlene i den nye pakt at de skulle gå fra hus til hus, var det rett av de å gjøre dette eller burde de føle en indre ledelse til å gå fra hus til hus?

Poenget mitt er at NT helt klart viser at de første kristne regelmessig gikk fra hus til hus, ikke av plikt men av en forståelse av at alle enkeltindivid skulle få sjanesen å personlig velge å ta imot Evangeliets sannhet eller ikke.

Personlig tror jeg også idag at det beste hadde vært om "Jesus" banket på hver eneste dør i verden og spurte om de ønsket å høre Evangeliet.

Visse ting bør vi bli ledet til, andre ting gjør vi fordi Bibelen sier det og Guds natur tilsier det.

Disiplene

sten T sa...

Del 1 av 2
Jeg er også heilt klart enig med dere om att: Ordet er Herre.

Jeg skal prøve å svare etter lekmanns evner, men dog som prest ledet av DHÅ.


1. Ja jeg er alltid avhengig av Ham.
Siden jeg har fått guddommelig karakter (åndens enhet), tror jeg at Han alltid leder meg.
Så jeg trenger ikke å ha noen ekstra ledelse for alle ting.
Å leve Hans liv, er å tro at Han har ansvar, for å få meg; både til å ville å virke, etter Hans gode vilje.
Jeg vet at om jeg ønsker å gjøre noe som er imot Guds ord, er det aldri Han som leder meg. Gud kan da ikke lyve.
I mennesket er det ingenting godt, så ja jeg tror det alltid er Han som gir meg lyst (leder meg) til å gjøre de gode tingene jeg gjør.

2. Nattverden er ett minnemåltid. Jeg tar den så ofte jeg får lyst til det, og så ofte andre inviterer til det. (ikke så sjelden)!


3. Min mat er å gjøre Hans vilje, for å fullføre Hans gjerninger.
Kunnskapen om hans vilje (hva som er rett og galt) er skrevet i mitt hjerte, og de vitner også min samvittighet om. Dersom ikke samvittigheten er i tråd med Guds ord, så er det samvittigheten det er noe feil med.
Dersom jeg ikke ønsker å være tro mot min kone, så er det Satan som leder meg.
Dersom eg ikke har lyst eller ikke ønsker å gjøre Guds vilje, er jeg en løyner og sannheten bor ikke lenger i meg.
Dersom DHÅ ikke lenger klarer å få meg til å ønske å gjøre Hans vilje, da er jeg ikke lenger i lyset. Jeg har bedratt meg selv, og trenger en ny omvendelse. 1.Joh.1:5-10.

sten T sa...

Del 2 av 2

4. Det jeg ser er at Jesus alltid har ledet sine disipler og apostler til å gjøre de samme gjerningene som Han selv gjorde.
Derfor tror jeg at vi alle skal være i forventning til og ha tro på at Han alltid ønsker å lede oss også på samme måte.
Dersom vi tror at det er Hans liv vi lever, vil vi alltid samtale med Ham om alle ting. Om vi ikke alltid er overbevist om Has ledelse velger vi å følge vår indre overbevisning, vår tro.
Vår tro må alltid være i tråd med Hans ord. Om ikke er vi bedradd.

Disiplene og apostlene var modne kristne som hadde all kunnskap, og var trenet til å være som Han var i denne verden. Det er dette: å lære, følge og leve ut ifra ledelsen fra talsmannen Den Hellige Ånd, som er min agenda.
Jeg har ikke lenger tro på å leve under regler og tvang, men isteden få leve ut i fra kjærlighet til Han som er ordet.
Vi er helt enige om att det er ordet som er sannheten.
Om ikke vi er overgitt til det, hjelper ikke bud og eller regler som sier at vi skal eller må.

Vi ser en pakt som brutt, når vi ser en av partene bryter den. Mens Gud ser en pakt som brutt, når vi i vårt hjerte bestemmer oss for å bryte den. Derfor er de som i sitt hjerte alt har bestemt seg for å selv være herre over ordet, alt falt fra. De prøver å forvrenge nåden til å passe inn i sine egne onde lyster.
Det er ikke regler og tvang som da hjelper, bare en ny kompromissfri omvendelse.

Jeg tror vi er enige om at ordet er Jesus, og at Han alltid må få være Herre.

Men i stede for å leve under krav, som at du skal eller må. Så tror jeg at det er talsmannen Den Hellige Ånd som må vise meg Sannheten, og lede meg til å få lyst til å følge Ham i alle ting. Er det ting i mitt hjerte som svikter, må det overgies til Ham. For det er Han som er Guds kjærlighet i mitt hjerte, og som skaper den overgitte vilje i meg til å følge Ham. Sal. 23:6. ”Han fornyer min sjel og fører meg på rettferdighetens stier, for sitt navn skyld”.

Da Jesus sendte oss talsmannen Den Hellige Ånd, så var det viktig for oss. Han ville ikke at vi skulle være alene, styrt av våre egne tanker og følelser. Han ville hjelpe oss og lede oss til hele sannheten. Hele sannheten ligger i Ordet. Så om det er Han som leder oss, kan vi lett finne det ut.
Ånden og ordet vil alltid vitne sammen i vår samvittighet, om ikke er samvittigheten skadet.

Om vi fysisk hadde sett talsmannen DHÅ som alltid er sammen med oss, ville vi da ikke ha lært oss å ha samfunn med ham, snakket og delt alle ting med Ham.
Da vi nå ikke lever i beskuelse, men i tro. La oss derfor forholde oss til DHÅ, slik Jesus sier: Det er viktig for dere at jeg går bort, for da skal jeg sende talsmannen DHÅ, og han skal lede dere til (ikke det vårt kjød føler og ønsker, men til) hele sannheten. Som alltid er i overensstemmelse med Hans ord. Joh.14:15-26 (legg nøye merke til versene 23 og 24).
La oss alltid snakke med Han som er i oss om alle ting, og tro at det vi ønsker å gjøre er det Han ønsker. Og tro at det er Han som får oss til å ville å virke ETTER HANS GODE VILJE.

Kjære brødre. Sjå på mine ord med nådens øyner. Jeg ønsker bare at Den Hellige Ånd skal få den autoritet og plass i våre liv, som Gud ved Jesus har gitt Ham.

Mvh
Sten T ☺

Anonym sa...

I simplу couldn't go away your site before suggesting that I really enjoyed the usual information a person supply to your visitors? Is gonna be again incessantly in order to check up on new posts

Visit my blog post ... Www.Paydayloansonlinet3.Com
Feel free to visit my blog - Payday Loan

Anonym sa...

I'll right away grasp your rss feed as I can't іn finԁing your
е-maіl subѕсription link оr е-newsletter ѕеrѵice.
Do уou've any? Kindly allow me recognize in order that I could subscribe. Thanks.

Here is my webpage ... faxless payday loans online
Visit my webpage payday loans online

Anonym sa...

This web site truly has all the information I needed concerning this subject and
didn't know who to ask.

Feel free to visit my blog post Payday Loans Online