torsdag 11. mars 2010

11. Mars ”Full av Omsorg”

Han hadde ikke behøvd å gjort det, men når bryllupsvertskapet gikk tom for vin gjorde Jesus sitt første mirakel. Han fylte opp seks vannkar til randen med vann og bad en enkel bønn. I ett nu ble vannet omgjort til den beste vin.(Joh.2:1-11) Hvorfor gjorde Jesus et slikt mirakel? Var det for å vise oss at det ikke er synd å drikke alkohol? Nei, Jesus gjorde vannet om til vin fordi han hadde omsorg. Omsorg for at brudeparet skulle kunne se tilbake på bryllupsfesten og si: ”Dette var en perfekt fest. Tenk, alt ble slik vi hadde håpet på og planlagt!”. Jesus brydde seg om ikke-åndelig ting. Jesus brydde seg om brudeparets fest, følelser og ettermæle.

Jesus er ikke akkurat beskjeden når han lar oss få vite hva som forventes av oss som etterfølgere. I Luk 9:23-24 sier Han: ”Om noen vil komme etter meg, da må han fornekte seg selv og hver dag ta sitt kors opp og følge meg. For den som vil berge sitt liv, skal miste det. Men den som mister sitt liv for min skyld, han skal berge det”. Disiplene ble litt forfjamset av å høre slik klar tale. ”Peter tok da til orde og sa til ham: Se, vi har forlatt alt og fulgt deg. Jesus svarte og sa: Sannelig sier jeg dere: Det er ingen som har forlatt hus eller brødre eller søstre eller mor eller far eller barn eller åkrer for min skyld og for evangeliets skyld, uten at han skal få hundrefold igjen: Her i tiden hus, brødre, søstre, mødre, barn og åkrer – sammen med forfølgelser – og i den kommende verden evig liv” (Mark.10:28-30). Jesus har omsorg. Vi gir opp alt – Han velsigner hundrefold igjen.

Det å ha full omsorg for noen betyr at man gjerne tar et praktisk ansvar for å se til at vedkomne har det godt på alle livets områder. Det betyr at den som yter omsorg gir opp sitt eget for at andre skal ha det trygt, godt og harmonisk. Jesus er en slik hyrde for deg og meg. I Johannes 10:14-15 sier Jesus: ”Jeg er den gode hyrde. Jeg kjenner mine, og mine kjenner meg, likesom Faderen kjenner meg, og jeg kjenner Faderen. Jeg setter mitt liv til for fårene”.

I dag kan vi med takknemmelighet tenke på Jesus. Han ikke bare ser oss og ber til Faderen for oss, nei Han har ”satt sitt liv til” for oss. Han gav ALT for at du skulle ha det bra, være ved godt mot og lykkes i livet. I dag kan vi også dra nytte av at Jesus er den gode og omsorgsfulle hyrde. Hvordan? Jo, ved å lyde Hans røst. Han vil alltid lede oss til de gode beitemarker hvor vi finner hvile. Han kjenner oss og vi kjenner Ham. ”Den som vil tjene meg, han må følge meg. Der jeg er, der skal også min tjener være. Om noen tjener meg, ham skal Faderen ære”. (Joh.12:26)

”Og kast all deres bekymring på ham, for han har omsorg for dere”. (1Pet 5:7)

Disiplene

Ingen kommentarer: