mandag 22. februar 2010

22. Februar ”Full av skarphet”

”Slanger! Ormeyngel! Hvordan skal dere unnfly dommen til helvete?” ( Matt 23:33) – man kan ikke akkurat beskylde Jesus for å være en liberal humanist i velurjakke og tøfler. Her fikk de skriftlærde og fariseerne gjennomgå så det suste etter. Jesus hadde nettopp holdt en ”Ve-tale” over mennesker som ”ligner kalkede graver som utvendig er vakre å se til, men innvendig er fulle av dødningeben og all slags urenhet”. De hadde fått passet sitt påskrevet.

”Vel, en slik Jesus har ikke jeg”, kan noen tenke. ”Min Jesus pirker ikke på noen. Han er bare snill”. En slik tanke kunne ikke ha vært lenger fra sannheten. Du skjønner Jesus er full av mildhet, barmhjertighet og medynk, men Han er også full av sann kjærlighet. En kjærlighet som våger å si i fra om noe ikke står rett til. Ord 27:6 sier: ”Trofaste er vennens slag. Troløse er fiendens kyss”.

Jesus slår ikke i ordets rette forstand. Han sender ikke sykdom for å plage. Nei, Jesus ønsker å hjelpe oss alle. Noen ganger kan han tale fast og bestemt til oss – ikke fordi han er en brautende, egotrippet besserwisser, men fordi Han elsker oss og vil oss det beste. Matt 22:16 sier oss noe interessant: ”De sendte sine disipler til ham sammen med herodianerne, og lot dem si: Mester, vi vet at du er sannferdig, og du lærer Guds vei i sannhet. Du bryr deg ikke om hva noen sier, for du gjør ikke forskjell på folk”.

Tenk så herlig. Jesus vil formane prest og prostituert, rik og fattig, heterofil og homofil, ikke fordi Han vil være stygg med oss, men fordi Han er en sann venn. En venn som ”slår” istedenfor å gi kyss når det trengs.

Jeg glemmer ikke Hans kjærlige, men bestemte og faste formaning en gang jeg hadde syndet. I mitt hjerte kjente jeg en røst som sa: ”Du, slik som du oppførte deg nå, slik er ikke jeg”. Han behøvde ikke si mer. Jeg visste at ”Kristus i meg” (Gal.2:20) tok avstand fra hva jeg nettopp hadde gjort. Istedenfor å bli motløs ble jeg heller glad. Jeg hadde en venn som brydde seg når jeg hadde gjort noe jeg ikke burde. Han sa i fra. Han brydde seg. Han elsket meg på dypet.

I dag oppmuntrer jeg deg til å åpne deg opp for Guds kjærlighetsfulle, men faste røst. Vær åpen for at: ”Når du viker av til høyre eller til venstre, skal dine ører høre et ord lyde bak deg: Dette er veien, gå på den! (Jes 30:21)

Disiplene

1 kommentar:

Lars Paul sa...

Jesus advarte jo mot (som Thoralf Gilbrandt) sier det. " Fariseernes surdeig - hykleri, Sadukernes surdeig - vranglære og Herodianernes surdeig -verdslighet"