søndag 28. september 2008

28. September ”Jesus Kristus - Troens skjold”

Med troens skjold kan man slukke alle den ondes brennende piler, sier Paulus. Om man kan slukke alle Satans piler, må troen være et av de mektigste våpen vi har. Tro er en gave du får når du hører Guds ord (Rom.10:17). Når du nå har blitt en kristen, har du blitt en troende. Denne tro har du allerede fått (Rom.12:1-2) og troens opphavsmann og fullender, Jesus bor i deg (Hebr.12:2).

Jesu tro i deg kan gjøre det umulige mulig (Mark.9:23). Den kan helbrede syke (Mark.5:34), få mennesker frelst (Apg.16:31), dra ned Guds herlighet (Joh.11:40) og få se bønnesvar (Mark.11:22-24). Den rettferdige skal leve av tro (Rom.1:17). Tro er sannelig et mektig våpen!

At Jesus Kristus er Troens skjold er derfor noe vi bør meditere litt over. Det er altså ikke troen i selg selv som er ”et mantra som fører til seier”, men Jesu tro i oss. Når vi fokuserer på Jesus og lar Han få utløp for sin tro, vil det umulige bli mulig. Men hvordan forløse Jesu tro i oss?

Vel, det å forløse Jesu tro i oss består av 3 enkle grep. Grepene er beskrevet i Gal 2:20
Hvor Paulus skriver: ”Jeg er korsfestet med Kristus. Jeg lever ikke lenger selv, men Kristus lever i meg. Det liv jeg nå lever i kjødet, det lever jeg i troen på Guds Sønn, han som elsket meg og gav seg selv for meg”.

Det første grepet Paulus tar er å innse at han selv er død. ”Jeg lever ikke lenger selv”, sier han. Om vi forstår og innser at vi ikke lenger er levende, vil vi forstå at vi er døde. Det er i seg selv meget befriende. En død person klarer nemlig ikke produsere tro. Det første grepet er altså å innse at vi selv ikke klarer å ”frembringe en mirakelproduserende tro”.

Grep nr. 2 er innsikten om at ”Kristus lever i meg”. Dersom Kristus lever i meg, innebærer dette at Troens opphavsmann OG fullender bor i din og min ånd. Vi vet at vi selv er døde, men Han lever og kan gjøre det umulige mulig, siden ”Han er i går og i dag den samme, ja til evig tid” (Hebr.13:8).

Det siste grepet er nøkkelen til å forløse Troens skjold. Paulus sier: ”Det livet jeg nå lever i kjødet, lever jeg i troen på Guds Sønn”. Paulus strevde altså ikke med å få tro, prestere tro eller få ting til å skje ved hjelp av tro. Det Paulus gjorde var å feste blikket på Jesus. Tro på Ham. Hvile i Ham. La Ham få ta det fulle og hele ansvaret for at ”troens frukt” ville vise seg.

I dag oppmuntrer jeg deg til å være bevisst troens skjold. Dette innebærer at du innser at Jesu tro bor i deg og at uten Ham kan du intet gjøre.

Ha en spennende dag!

Ingen kommentarer: