onsdag 20. desember 2006

Hvordan leser du Bibelen, del 2

Jesus - nøkkelen til å tolke skriftene
I Joh 5:39-40 forteller Jesus hvordan GT skal forstås . Her sier han flg: "Dere gransker Skriftene, fordi dere mener at dere har evig liv i dem – og disse er det som vitner om meg.Men dere vil ikke komme til meg for å få liv".

Mange kristne opplever GT som en bok full av historier, poesi og profeti. Det er i og for seg korrekt, men EGENTLIG handler GT om Jesus - Guds Rikes Salvede Konge.

Luk 24:27, 44-45
Og han begynte fra Moses og fra alle profetene og utla for dem i alle Skriftene det som er skrevet om ham..Så sa han til dem: Dette er mine ord, som jeg talte til dere mens jeg ennå var hos dere, at alt det måtte oppfylles som er skrevet om meg i Mose lov og profetene og salmene. Da åpnet han deres forstand, så de kunne forstå Skriftene.

Staten Israel eller JESUS KRISTUS?
I GT er det jo en mengde profetier om Israel. Apostlene tolket dette som profetier om JESUS. Merkelig tolkning, men slik var det altså. De var ikke "fundamentalister" ,på en feil måte, men så JESUS på hver eneste side.

Den kjente "apostelen" i Trosbevegelsen, Ulf Ekman har ikke et slikt syn
Ulf Ekman ser ikke bare Jesus i GT, han ser også Staten Israel. Ekman går ekstremt langt i sin bok "Jødene -Fremtidens folk". På side 124 i den eldre norske versjonen sier han "Om du vil bli velsignet må du velsigne det Gud velsigner, og Han velsigner Israel. Om du vil bli velsignet må du prioritere det Gud prioriterer, og Han prioriterer sitt land, sitt folk og sin forløsningsplan".

Konsekvensene
En av de som har svart på denne bloggen spurte om hvilke konsekvenser vårt bibelsyn hadde i kontrast med slike som Ekman. For det første forkynner Ekman at det er Jesus+Israel som velsigner. Bibelen forteller at det kun er KRISTUS (Ef.1:3). Dernest vil vi "kaste litt lys" over problemstillingen ved å stille 23 korte spørsmål:

1. Om GT profetiene om Israel ikke oppfylles i Jesus,
hvor mange ”eiendomsfolk” har Gud? (2.Mos.19:6
kontra 1.Pet.2:9)

2. Om GT profetiene om Israel ikke oppfylles i Jesus,
hvem er Israels Konge i dag? (2.Krøn.7:18,
Esek.37:25 kontra Joh.18:36/Lukas 1:32)

3. Om ikke GT profetiene om Israel oppfylles i Jesus,
når skal Staten Israel vise Guds herlighet og bringe
hedninger til Gud?(Jesaja 49:3-6 kontra Apg.13:37,
Apg.26:22-23)

4. Om GT profetiene om Israel ikke oppfylles i Jesus,
hvor mange ”koner” har Gud? (Hosea 2:19-20 kontra
2.Kor.11:2)

5. Om GT profetiene om Israel ikke oppfylles i Jesus,
hvor mange enbårne sønner har Gud? (2.Mos.4:22
kontra Joh.3:16)

6. Om GT profetiene om Israel ikke oppfylles i Jesus,
når og hvordan skal Israel bære våre synder og sykdommer?
(Jesaja 53 kontra 1.Pet.2:24)

7. Om GT profetiene om Israel ikke oppfylles i Jesus,
på hvilken måte er Israel ”Herrens lidenede tjener”
(Jesjaja 44:1, 42, 53 ,54 kontra Matt.16:21, Lukas
24:46, Apg.3:18)

8. Om GT profetiene om Israel ikke oppfylles i Jesus,
når skal Staten Israel arve jorden? (1.Mos. 12:7 kontra
Gal.3:16 og Rom.4:13)

9. Om GT profetiene om Israel ikke oppfylles i Jesus,
hvorfor i alle dager kalles GT et ”skyggebilde av
den egentlige virkelighet” da? (Hebr.10:1, Heb.8:5,
Heb.9:9, Koloss.2:17, Jesaja 8:18)

10. Om GT profetiene om Israel ikke oppfylles i Jesus,
når skal Davids falne hytte reises opp igjen? (Amos
9:8-12 kontra Apg.15:13-17 )

11. Om GT profetiene om Israel ikke oppfylles i Jesus,
hvilken ”menighet” er Paulus med i da? Israel eller
Guds Menighet? (Filipp.3:2-9)

12. Om GT profetiene om Israel ikke oppfylles i Jesus,
hvorfor trenger Gud et fysisk tempel han skal bo i for
evig (Esek.37:24-28 kontra Åpenbaringen 21:3)

13.
Om GT profetiene om Israel ikke oppfylles i Jesus,
hvorfor sier Paulus at hedningene som tror på Jødenes
Messias er innpodet i Israel og sanne jøder?
(Rom.2:28-29, Gal.3:29, Ef.2)

14. Om GT profetiene om Israel ikke oppfylles i Jesus,
hvorfor skal Gud ha 2 evige byer som kalles Jerusalem?
(1.Krøn.23:25 kontra Åp.21:1-4)

15. Om GT profetiene om Israel ikke oppfylles i Jesus,
hvorfor i alle dager var ikke Abraham og hans folk
fornøyde med det land Gud gav dem, men isteden
ventet på et himmelsk land ? (Hebr.11:9-16)

16. Om GT profetiene om Israel ikke oppfylles i Jesus,
hvor lenge skal Jesus bli værende i Himmelen? Da
må han komme etter et profetisk lovet ”Stor Israel”,
altså etter det jødiske 1000 års Riket, noe som alle
vet er regelrett nonsens (Apg. 3:21)

17. Om GT profetiene om Israel ikke oppfylles i Jesus,
hvor mange frelsesplaner har Gud da? (Ef.1:3-12,
Ef.3:10-11)

18. Om GT profetiene om Israel ikke oppfylles i Jesus,
hvorfor appliserer Matteus et sitat om Israel fra Hosea
11:1 på Jesus da? (Matt.2:15)

19. Om GT profetiene om Israel ikke oppfylles i Jesus,
hvilken tid skal Israel dø og oppstå etter 3 dager?
(Hosea 6:2 kontra 1.Kor.15.3-4)

20.
Om GT profetiene om Israel ikke oppfylles i Jesus,
hvilke tekster preket Apollos og de andre kristne over
da når de ut i fra Skriftene overbeviste jødene om at
Jesus er Messias? (Apg 18:28, Lukas 24:44)

21. Om GT profetiene om Israel ikke oppfylles i Jesus,
når skal Staten Israel bli til en velsignelse for alle folkeslag
på jorden? (1.Mosebok 22:17-18, 26:4 kontra
Gal. 3:16)

22. Om GT profetier om Israel ikke oppfylles i Jesus,
hvorfor tar hebreerbrevets forfatter GT profetier om
Israel og bruker de på Jesus da (Jeremia 31:31-33
kontra Hebr.8:6-13)

23. Om GT profetiene om Israel ikke oppfylles i Jesus,
hvorfor sier Jesus at de enten har blitt oppfylt eller
skal oppfylles I HAM da? 1.Kor.1:20

Disiplene

31 kommentarer:

Roy-Olav sa...

Javel, hva da med dagens Israelsstat? Er det en tilfeldighet? Sier dere virkelig at Gud ikke er bigamist? Hørt slikt vrøvl. Jødene har fribillett til himmelen! One way ticket...

Anonym sa...

Kjære Roy Olav,

Vi forstår ironien. (Håper vi).

Men noen mener faktisk at dagens Israelstat er oppreist av Gud og bruker blant annet Jes 66:8 som "bevis" på dette. Her sier Jesaja:

"Hvem har hørt slikt? Hvem har sett slike ting? Kommer et land til verden på én dag, eller blir et folk født på én gang? For Sion har vært i barnsnød, og med det samme har hun født sine sønner".

Det de "glemmer" er at dette skriftstedet ble oppfyllt i Apg 2 hvor Guds Rikes medlemmer ble "født inn i nasjonen" på en og samme dag (Apg.2, Joh.1:12-13, Joh.3:3-8)

Forøvrig ønsker hele den teologiske avdelingen her på huset deg en riktig god og Jesusfokusert ferie.

Disiplene

Anonym sa...

Du sier i et av punktene dine:

Om GT profetiene om Israel ikke oppfylles i Jesus,
hvorfor sier Jesus at de enten har blitt oppfylt eller
skal oppfylles I HAM da? 1.Kor.1:20


Du sier selv at profetiene enten har blitt oppfylt, eller skal oppfylles i Ham. Skal oppfylles, altså er ikke alle profetiene oppfylt. Profetiene om Israel skal altså oppfylles i Jesus. Mener du at det at de skal oppfylles i Jesus, betyr at de ikke gjelder Israel? Eller er det mulig at de både skal oppfylles i Jesus, og gjelder Israel/jødene? Eller er jødene evig fordømt, siden profetiene ble/skal bli oppfylt i Jesus?
Beklager, men dette blir litt for tåkete.

Anonym sa...

Hei Flaggviftende Shofarblåser

Sorry at vi svarer så sent, men navnet ditt har gjort at vi fikk krampelatter her på huset. Vi måtte ta en pause i arbeidet bare for å tørke tårene av ren glede...utrolig artig navn...

Om vi forstår deg riktig, er spørsmålet ditt om profetier som ennå ikke er oppfyllte er knyttet til Jesus eller om de også kan knytes opp til jødene.

1) For det første er ikke alle profetier oppfyllte. En profeti er blant annet den om "ny himmel og ny jord" i Jesaja 65:17.

2)Det at alle løfter får sitt JA og Amen i Ham og at Jesus forsegler syn og profeti (Daniel 9:24) betyr at profetiene og løftene til den jødiske nasjonen KUN oppfylles i Jesus Kristus. Det kan gjelde jødene OM de velger å ta i mot Kristus og det kan gjelde hedningene OM de tar i mot Kristus.

3) Husk at i den nye pakt er det ikke lenger forskjell på jøde og hedning. Nå er de jøder som er omskåret på hjertet og ikke penis (Romerne 2:28-29).

4) Siden alle profetier blir oppfyllt i Kristus alene, betyr det at løftene til det landet som kaller seg Israel ikke lenger gjelder dem. De er derimot ikke "fordømt" slik du sier, de er elsket på grunn av fedrene og Guds høyeste ønske er at de skal ta i mot Jesus Mesias og bli podet på Guds tre igjen. Gud kommer ikke igjen til å flytte inn i et tempel, gå tilbake til Torah, bygge et nasjonalistisk stor Israel, men om jøder tar i mot Jesus blir de innlemmet i Menigheten - Kristi Kropp.

5) Husk også (og dette er kjempeviktig at vi alle forstår) at de fysiske jødene IKKE er Israel, men de som tror på Messias er Israel i Guds øyne. Derfor har ikke Guds Ord slått feil. Gud har ikke forkastet sitt folk. Paulus sier det slik i Rom 9:6-8
"Men ikke så at Guds ord skulle ha slått feil. For ikke alle som stammer fra Israel, er virkelig Israel. Heller ikke alle Abrahams etterkommere er derfor Abrahams barn, for: I Isak skal det nevnes deg en ætt. Det vil si: Ikke kjødets barn er Guds barn, men løftets barn regnes til ætten".

Nå tilhører paktene og løftene oss. Ikke fordi vi har erstattet Israel, men fordi vi ER Israel (Ef.2:12-19)

Disiplene

Anonym sa...

Hei.

Dere sier "Om GT profetiene om Israel ikke oppfylles i Jesus", men dere mener vel egentlig at ALLE profetier KUN dreier seg om Jesus, og har ingenting med noen mennesker (Israel) å gjøre?

Må det nødvendigvis være slik?

Kan ikke noen profetier faktisk dreie seg om et land og noen folk?

Anonym sa...

Hei Anonym,

Nei, vi mener ikke at alle profetier KN dreier seg om Jesus og ikke noe med Israel eller mennesker å gjøre.

Det vi mener er at profetiene om Israel har sin endelige OPPFYLLELSE i Jesus Kristus.

Det er noe helt annet.

Profetier kan dreie seg om land og fok. Helt rett. Men som sagt blir alle profetier om Israel OPPFYLLT og FULLBRAKT i Jesus Kristus (Dan.9:24, 2.Kor.1:20, Joh.19:30)

Disiplene

Anna sa...

Så når Jesus kommer igjen og skal sette sin fot på Oljeberget og toge inn i Jerusalem, så betyr det at dette kun er i åndelig forstand? Det er ikke landet Israel og byen Jerusalem han kommer til, men bare jorden rent generelt? Eller var det bare sett på som noe Jesus gjorde før han skulle dø på korset? Hva med Johannes Åpenbaring, please tell me... Jeg tror Landet Israel med Jødenes tilbakekomst er der fordi Gud ville det, ikke pga FN med dårlig samvittighet. Gud bruker jo mennesker like mye i dag som for 2000 år siden.

Anonym sa...

Kjære Saint,

Interessante ting du kommer med.

1) For det første er det viktig å se at også denne profetien har med JESUS å gjøre. Jødene ser det som du vet ikke slik. Så som du ser så stemmer også dette ordet med det vi sier, nemlig at det profetiske ordet oppfylles av og i Jesus Kristus.

2)Vi skal derimot være litt varsomme å si at alt i denne profetien er bokstavelig. I 14:21 beskriver Sakarja (som profeterer den profetien du sikter til)om gryter som blir benyttet til offringer. Som du sikkert vet avskaffet Jesus Loven og ALLE dets offerhandlinger når Han ble vårt offer en gang for alle (Hebr.10:14). Det kommer altså ikke på tale å offre til Jesus eller Jehova på gammeltestamentlig vis. Derimot kan dette symbolisere "takk-offer" som frembringes ved hjelp av ord.

3)Om Jesus skulle komme tilbake til Jerusalem og Oljeberget er det helt ok for oss. AT jødene derimot MÅ eie Jerusalem og Oljeberget er overhode ikke en nødvendighet. Jesus kan komme tilbake til Jerusalem selv om så Iranerne skulle "eie" landet. Hvorfor? Jo, Jorden hører Herren til.

4) Når alt dette er sagt bør vi merke oss at de første kristne så det jordiske Jerusalem som trelldommens by og Jerusalem ble omjort til "det nye Jerusalem" (Gal.4:25). Sions berg ble også omgjort til Det nye Jerusalem. (Hebr 12:18-22). Når så Bibelen i Åpenbaringen sier at Jesus skal komme til Sions berg/Jerusalem (Åp.14:1) kan det være dette Johannes tenkte på. Det var tross alt en slik tolkningsnøkkel de første kristne hadde. Alt i GT var bilder på Jesus og Hans tjeneste.

5)At Gud bruker mennesker i dag er vi helt enige om. AT Gud bruker FN er vi derimot ikke så enige i. FN er den direkte motsetningen til Guds Nasjon/Guds Rike. "Kongene på jorden som forenes mot Herren og Hans Salvede" kan du lese utrolig mye om i Bibelen. De står Guds ordning i mot og legger seg ikke inn under Herren Jesu Kristi Herredømme. Det er FN som forener seg mot Guds folk ved slaget ved Harmageddon (Åp.16:14)

6) At de fysiske jødene har fått et land å bo i takker vi dog Gud for. Det er en selvklar rett de har.

Disiplene


2.

Anna sa...

Hva vet vel vi om det er FN som er kongene som reiser seg mot Herrens salvede? Det kan jo være EU også.
Hva med Åp.7.3-8 jødene og 9-17 de som kommer ut av trengselen og Åp.11 og 12 om kvinnen som må flykte fra dragen noe som har vært sett på som Israel.
For øvrig ser jeg jo hva dere mener med synet på Jerusalem i Åp.11.8
Dette er forøvrig ikke viktig for meg når det kommer til troen da Jesus Kristus og ham korsfest er min eneste grunn å stå på og som jo gjør at vi alle kan ta imot frelse i dag :-) Men det er jo alltid gøy å få flere syn på saken enn hva jeg tidligere har fått på Fjellhaug (NLM) i Oslo og LO i Uppsala.

Anonym sa...

Hei Saint,

Det som er helt sikkert er det du mener når du skirver "Dette er forøvrig ikke viktig for meg når det kommer til troen da Jesus Kristus og ham korsfest er min eneste grunn å stå på og som jo gjør at vi alle kan ta imot frelse i dag". Her er vi helt enige.

Når det gjelder det andre du sier/spør om:

1)Joda, det kan være EU også. EU er jo med i FN. Uansett er både EU og FN konstelasjoner som er i opposisjon mot Guds Nasjon, siden de velger å ikke ha Jesus som eneste Herre (Salme 2)

2) Når det gjelder de 144 000 kan dette være fyiske jøder. Dette er slettes ikke en umulighet. Det ser ut som om de er en gruppe mennesker som blir frelst i endetiden. Det som er verdt å merke seg er at Dans stamme ikke er nevnt. Dette kan indikere at Johannes snakker om "de sanne jøder" siden Dan bedrev avgudsdyrkelse. Da blir i så fall 144000 noen andre enn de fysiske jøder og blir heller "jøder etter hjertet" Se Romerne 2:28-29

3)Når det gjelder "Den store skare" er vel dette de som går igjennom den store trengsel. Disse er mennesker fra alle folk og stammer, altså ikke bare jøder.

4)Om du mener at Kvinnen er Israel eller Dragen, er litt vanskelig å forstå utifra hva du skriver, men vi velger å tro du mener Kvinnen. Her er det 2 ulike grunnsyn ute å går. Noen mener at det er Israel andre mener at det er Menigheten. Om du ser i Åp.12:5 ser du at Kvinnen fødte et gutebarn som skulle styre alle hedningefolk. Det ser ut som om dette er Jesus. Dernest kan du lese videre at "hennes barn ble bortrykket til Gud og hans trone" - siden vi vet at det er menighetens barn som blir opprykket og ikke Israels barn, er det mest nærliggende å tro at Kvinnen er Menigheten og ikke Israel.

Forøvrig er det flott at du spør!

Disiplene

Anonym sa...

En ting jeg tenker på når jeg leser dette er at alle har jo sine meninger om hva som er "rett". Det være seg Israel, nåde, hvordan en menighet skal ledes osv. Har disiplene alltid ment det som kommer fram her på bloggen, eller har synet på disse tingene endret seg med årene? I så tilfelle, er du (dere) sikker på at det er så lurt å være så klar og bastant i deres tolkning nå?

Pippi

Anna sa...

Jeg ser hva dere sier, men selv om Dans stamme ikke er nevnt så er likevel ikke vi en del av noen av de stammene som er nevnt, det blir derfor litt for lett å avfeie det hele med at vi nå er de rette jøder uansett hvor fristende dette måtte være. Jeg mente forøvrig det dere valgte å tro angående kvinnen og dragen. Hvorfor jeg skulle tro at kvinnen var dragen begriper jeg dog ikke. Men her er mye å si om dette. Jeg vil dog ikke oppholde dere med unødig diskusjon når der er så mye mer dere skal skrive om på bloggen :-)
Mange land i EU er medlemmer av FN ja. Gud kan likevel styre selv gjennom disse. Sier ikke Rom.13.1 nettopp dette at all øvrighet er innsatt av Gud? Selv om de er ugudelige og vender seg til andre guder. Uanset vil jeg si at jeg liker hva dere skriver på denne bloggen. Keep up the good work:-) og bli ikke trette i det gode dere gjør.

Anonym sa...

Kjære Pippi,

Til tross for at vi er rimelig sikre på det vi nå mener, så har du helt rett i at det ikke er lurt å være bastant.

Det vi derimot ønsker å være er tro mot Guds Ord. For å være tro mot Ordet bør vi alle ha det samme sinnelag som de fra Berøa. Det er vår bønn at vi er slik Apg 17:11 sier; "Og disse var av et edlere sinn enn de i Tessalonika. De tok imot Ordet med all godvilje, og gransket hver dag i Skriftene om det forholdt seg slik som det ble sagt".

Disiplene

Anonym sa...

Kjære Saint,

Du tar aldeles ikke opp "tiden vår til unødig diskusjon". Det ligger i bloggens visjon å samtale rundt bibelske spørsmål. Vi lærer forhåpentligvis (både vi og du) når spørsmål stilles.

Du har helt rett i at Åp. 7 kan tolkes.

Flott at du så dette med Kvinnen! Det er nok en hel del symboler i ÅP som peker mot Kristus og Hans menighet enn det vi først var klar over.

Takker forøvrig for oppmuntingen du kommer med.

Disiplene

Anonym sa...

Fortsettelse fra anonym over:

Ok, så da mener dere at Jesus Kristus er sentral for at alle profetier skal bli oppfylt.

Kan dere da svare på om det finnes noen (minst 1) profetier som også angår Israel som land og folk, som ikke har blitt oppfyllt?

Anonym sa...

Hei Anonym,

I GT finnes det profetier om Edom, Egypt, Kyros, Nebukadnessar osv, osv. Disse profetiene blir oppfyllt av de det gjelder.

Når det gjelder Guds løfter til Israel er de oppfyllte eller oppfylles i Jesus Kristus (2.Kor.1:20, Dan.9:24).

Du ber oss nevne minst en av disse.

En profeti er blant annet den om "ny himmel og ny jord" i Jesaja 65:17. Den oppfylles først i Åp.21:1-3,

Disiplene

Anonym sa...

Ok.

Så da tror dere ikke Gud har noen plan for jødene og/eller landet deres (utenom den han har for alle mennesker personlig)?

Anonym sa...

Kjære Anonym,

Helt rett oppfattet.

Disiplene.

Anonym sa...

Hei disipler!

Jeg følger dere et godt stykke, men det er et par skriftsteder som får meg til å stusse:

Luk 21,24: De skal falle for sverd og bli bortført til alle folkeslag som fanger. Og Jerusalem skal tråkkes under fot av hedninger helt til hedningenes tider er til ende.

Her står det om noe som heter "hedningenes tider", som jeg selv ikke helt forstår hva er, og det skal tydeligvis skje noe med Jerusalem når disse er over. I Romerne kapittel 11 står det som kjent om "hedningenes fylde" og at Israel skal bli frelst etter at disse er kommet inn. Ut i fra disse tekstene virker det som Gud har en liten plan når det gjelder jødene helt til slutt.

Og så er det et skriftsted i Apostlenes Gjerninger som jeg også lurer litt på. Apg 1,6-7:
Mens de var sammen, spurte de ham: «Herre, er tiden nå kommet da du vil gjenreise riket for Israel?» Han svarte: «Det er ikke dere gitt å kjenne tider og stunder som Far har fastsatt av sin egen makt.
Er det her snakk om Guds rike, eller har Gud fastsatt en tid der jødene på ny skulle få et eget rike?

Nå sier Herren Jesus Kristus selv i neste vers at det vi skal konsentrere oss om er å være hans vitner, så jeg er helt enig med dere at vi må fokusere på å forkynne Jesu nåde og kjærlighet, ikke rote oss bort i et politisk rør av en Israelfanatisme.

Hilsen en som lurer.

Anonym sa...

Hei "En som lurer"!

Godt nytt år, forresten.

La oss ta spørsmålene kronologisk.

a)Lukas 21 snakker om at Jerusalem skal ligge øde. Dette skal vare så lenge "hedningenes tider" finnes.

Både Romerne 11:25 og Lukas 21:24 bygger på det greske ordet "pleroå" når det snakkes om "til ende"(Lukas) eller "fylde er kommet inn" (Rom).

Med andre ord løses saken slik: Jersualem skal ligge "nedtrampet av hedninger" helt frem til de hedninger som skal bli frelst,har kommet inn i fullt mål. Dette vet vi med sikkerhet skjer rett før Dommens Dag (Matt.24:14.

Det at Jesus sier at Jerusalem skal ligge nedtrampet "fra og med nå" betyr nok heller at Gud har forlatt Jerusalem som den teokratiske hovedstad på jorden og blir erklært som "hedningeland". Dette samstemmer med de første kristnes forståelse av det jordiske Jersualem som de kalte både "Sodoma", "Egypt", "Hagar" (Åp.11:8, Gal.4:25)

b) Ditt spørsmål om Rom. 11
Viktig å få med seg ordet ”Hemmelighet”.
For det første er det viktig å se på ett av de nøkkelordene nemlig ordene ”denne hemmelighet”. Hva er så ”denne hemmelighet vi ikke skal være uvitende om?”.

Det er jo ulike ”Hemmeligheter” i henhold til 1.Kor.4:1, men her tror jeg det er snakk om ”Hemmeligheten om at Hedningene er innpodet i Israel”. Det er jo tross alt dette som er temaet i Rom 9-11.

Paulus har fra før av undervist Efeserne grundig om at ” da han kunngjorde oss sin viljes hemmelighet, etter sitt frie råd, som han forut fattet hos seg selv, om en husholdning i tidenes fylde: å samle alt til ett i Kristus, både det som er i himmelen og det som er på jorden” (Ef 1:9-10). Han fortsetter blant annet i 3:3-6 og sier at ”Ved åpenbaring har han kunngjort for meg hemmeligheten, slik jeg ovenfor har skrevet med få ord. Når dere leser det, vil dere kjenne min innsikt i Kristi hemmelighet. Den var ikke i tidligere tidsaldre gjort kjent for menneskenes barn slik som den nå er blitt åpenbaret for hans hellige apostler og profeter ved Ånden: At hedningene er medarvinger, de hører med til legemet og de har del i løftet i Kristus Jesus ved evangeliet”.

Det har altså vært en ”Hemmelighet ” en ”Hemmelighet” som det har vært tiet om i evige tider (Rom.16:25). Den har vært skjult, men ved Paulus har den blitt åpenbart. Men hvor ble så denne åpenbaring hentet fra?

Paulus gikk aldri ut over Skriftene men fikk lyset over Skriftene. Det at Hedningene skulle bli en del av Israel sto nemlig i GT. Det var bare det at de nasjonalistiske jødene ikke hadde sett dette før. Noen av bibelversene som taler om at Hedningene kom til å bli en del av Israel er blant annet disse:

1M 17:5
Ditt navn skal ikke mer være Abram, men ditt navn skal være Abraham, for jeg gjør deg til far for en mengde folk.

Jes 49:5-6
Og nå sier Herren, som fra mors liv har dannet meg til sin tjener, for å føre Jakob tilbake til ham og samle Israel for ham – og jeg er æret i Herrens øyne, og min Gud er blitt min styrke –
han sier: Det er for lite at du er min tjener til å gjenreise Jakobs stammer og føre den frelste rest av Israel tilbake. Så vil jeg da gjøre deg til et lys for hedningefolkene, for at min frelse må nå til jordens ende.




Jes 42:1 og 6
Se, min tjener, som jeg støtter, min utvalgte, som min sjel har velbehag i! Jeg legger min Ånd på ham, han skal føre rett ut til hedningefolkene….Jeg, Herren, har kalt deg i rettferd og tatt deg ved hånden. Jeg vil verne deg og gjøre deg til en pakt for folket, til et lys for hedningene.


Jes 55:4-5
Se, til et vitne for folkeslag har jeg satt ham, til en fyrste og en hersker over folkeslag.
Se, folk du ikke kjenner, skal du kalle. Hedningefolk som ikke kjenner deg, skal løpe til deg, for Herrens, din Guds skyld og for Israels Helliges skyld. For han herliggjør deg.

Jes 60:3
Folkeslag skal vandre til ditt lys, og konger til den glans som er gått opp over deg.

Jes 66:18-21
Og jeg, jeg gjør deres gjerninger og tanker til intet. Den tid kommer da jeg samler alle folk og tungemål, og de skal komme og se min herlighet. Jeg vil gjøre et tegn på dem og sende noen av de unnkomne blant dem til hedningefolkene, til Tarsis, Pul og Lud, bueskytterne, til Tubal og Javan, til de fjerne kyster som ikke har hørt gjetordet om meg og ikke sett min herlighet. Og de skal kunngjøre min herlighet blant hedningefolkene. Fra alle hedningefolkene skal de komme med alle deres brødre til matoffer for Herren, på hester, på vogner, i bærestoler, på muldyr og på raske kameler, og de skal føre dem opp på mitt hellige berg i Jerusalem, sier Herren, slik som Israels barn bærer matofferet i rene kar til Herrens hus. Også av dem vil jeg ta meg noen til prester og til levitter, sier Herren.

Hemmeligheten var at Messias troende jøder + Messias troende Hedinger utgjør ”Hele Israel”
Slik kan vi fortsette å ramse opp bibelvers fra GT, men det er altså om denne hemmelighet om at Hedningene kommer til å bli en del av Israel Paulus ønsker å formidle til menigheten i Rom. ”Hedningenes fylde skal komme inn”, sier han. Men lyset over hemmeligheten kommer først i neste vers: Og slik skal hele Israel bli frelst (Rom 11:26) Og slik, eller på denne måten (gresk outws), skal ”Hele Israel” bli frelst! Termen ”Hele Israel” er altså ”Hemmeligheten”. Hva innebærer Hemmeligheten? Jo ”Alle Messias troende Jøder + alle Messias troende Hedninger = Hele Israel. Akkurat hva Profetene hadde profetert, men som absolutt ingen av de nasjonalistiske jødene hadde sett i tidligere tider. Det var dette som Paulus nå fikk se.

”Hele Israel” blir altså frelst når messiastrende jøder + messiastroende hedningene har kommet inn i fullt mål! Gud ville jo at hele verden skulle komme inn i sitt Rike, sitt Israel. Nå så Paulus dette klart. ”Hele Israel” blir frelst når hedningene kommer til Kristus sammen med de Messias troende jødene som allerede var der. For øvrig bruker Paulus ved andre anledninger utrykket ”Guds Israel” om Messias troende jøder + Messias troende Hedninger = Hele Israel (Gal.6:16).







Hva så med ”Forherdelse er for en del kommet over Israel, inntil hedningenes fylde er kommet inn”?
Det greske ordet for inntil betyr ”helt frem til”. Det er blant annet brukt i Apg 7:17-18 hvor det står at: ”Etter som nå tiden nærmet seg da det løftet Gud hadde gitt til Abraham skulle bli oppfylt, vokste folket og ble tallrikt i Egypt, inntil det stod fram en annen konge over Egypt, en som ikke kjente Josef” Og i Åp 2:25 hvor det står ”Hold bare fast på det dere har, inntil jeg kommer”. Som du ser betyr termen ”inntil”: ”helt frem til”.

”Forherdelse er for en del kommet over det fysiske Israel. Dette kommer til å vare helt frem til at hedningens fylde er kommet inn”.

Siden vi med sikkerhet vet at hedningene også blir frelst under 1000 års Riket (Matt.24:14), kan vi konkludere med at jødene, som gruppe betraktet, skal være forherdet helt frem til enden. Det kommer med andre ord ikke en ny epoke hvor Torahs pakter og prinsipp blir gjeninnført eller et nytt ”Stor Israel” – med gamle landegrenser. For Kristus er Lovens ende, eller punktum, om du vil. Jødene har fått sine 70 årsuker. Alle løftene til det fysiske Israel fikk sitt Ja og Amen i Jesus, han som er skyggebildents virkelighet og besegleren av ”syn og profet”(Daniel 9:24).

Det blir altså aldri noe nytt Politisk Israel Gud kommer til å jobbe igjennom.
Det triste er at Paulus klare ord om ”forherdelsen av jødene som stat” blitt forbigått av en del kristne som tror at Gud igjen skal jobbe ut i fra Staten Israel og gir av sine penger og av sin dyrebare tid til å for dette. (Vi skal se senere at disse som skal bli podet inn igjen ikke nødvendigvis er jøder som gruppe betraktet, men snarere enkeltindivid Gud viser nåde).

Konklusjon på vers 25-26
Det finnes altså ikke noen indikasjon at det skal komme en masseomvendelse av ”Hele det fysiske Israel”. Paulus har jo nettopp skrevet at det ikke kommer til å bli en vekkelse blant jødene hvor ”Alle fysiske jøder blir frelst”. Han sa jo at kun en liten rest skulle bli frelst (Rom.9:27). Altså er termen ”hele Israel” noe helt annet enn ”alle fysiske jøder”, nemlig Messiastroende jøder + Messiastroende hedninger. Forherdelsen av jødene som gruppe betraktet, kommer til å vare helt inn til at hedningenes fylde har kommet inn, noe som rent eskatologisk vil skje rett før dommen.

c) Apg.1:6-7
Her er det hlt avgjørende hva Disiplene la i ordet "Israel". Dette finner du i bl.a Efeserne, Galaterne og Romerne. Vi er innpodet i Israel og Jesus skal fullt ut gjennreise Riket på jorden for "Israel" (altså de som tror på Messias. Dette skjer etter slaget ved Harmageddon noe du kan lese om i Daniel 2:44

Disiplene

Anonym sa...

Hei Disipler.

Ser ut som dere er på linje med KF i dette. Det er bare å melde seg inn.. :-)

Anonym sa...

Hei Anonym,

Vi har hatt en god og fruktbar samtale med KF-ledelsen. Det har vi hatt med andre kristne menigheter også.

Selvom vi deler syn med KF når det gjelder Israel er det jo ikke sikkert vi deler syn på andre saker.

Broderlig hilsen Disiplene

Anonym sa...

En ting til. Det står i Rom 11:28-29:

"28 På grunn av evangeliet er de blitt Guds fiender, for at dere skal få frelsen. Men på grunn av utvelgelsen er de elsket av Gud, for fedrenes skyld. 29 For Gud angrer ikke sine nådegaver og sitt kall. "

Hva mener dere om dette, at Gud elsker jødene pga fedrene, og at han ikke angrer nådegaver og kall? Det kan jo ikke være at det bare er Guds generelle kjærlighet til alle mennesker, når Paulus understreker at de er elsket pga fedrene? Hedningene er ikke elsket pga fedrene....

Anonym sa...

Kjære anonym.

Du gav indikasjoner på at du var med i KF og ønsket oss velkommen til å melde oss oss inn der. Ditt siste spørsmål avslører nok at du ikke er med i KF. Da hadde du nok visst svaret. Men, det er jo kjempe hyggelig at du ønsker oss så vel at du vil vi skal bli medlemmer av KF. Vi skal virkelig tenke på saken enda en gang.

Men la oss se littt på spørsmålet ditt. Vi begynner i vers 27 og så tar vi 28 og 29 til slutt

Rom 11:27-28
Og dette skal være min pakt med dem, når jeg tar bort deres synder. Når det gjelder evangeliet, er de blitt fi ender for deres skyld. Men når det gjelder utvelgelsen, er de
elsket for fedrenes skyld. Her snakker Paulus ikke om en fremtidig pakt i 1000 års Riket, men referer til ”Den Nye Pakt i Kristus”.

Jødene har jo ikke tatt i mot denne pakten, siden de ikke tror på
Jesus, og er derfor karakterisert som ”fiender”. Dette at de var ”fiender” er stadfestet en rekke steder i NT. 1Tess 2:14-16 sier: ”For dere, brødre, er blitt etterfølgere av de Guds menigheter som er i Kristus Jesus i Judea. For dere har fått lide det samme av deres egne landsmenn som de har fått lide av jødene, – de som drepte Herren Jesus og profetene, og som også har forfulgt oss. De er ikke Gud til behag, og de står alle mennesker imot. For de hindrer
oss i å forkynne for hedningene, så de kan bli frelst. Slik fyller de alltid sine synders mål. Men nå har vreden til sist nådd dem”. Og Apg 7:51: ”Dere stivnakker og uomskårne
på hjerter og ører! Dere står alltid Den Hellige Ånd imot
– som deres fedre, så også dere”! Jesus ”klasker på” i Matt 23:32-38 og sier ”Så fyll da opp deres fedres mål! Slanger! Ormeyngel! Hvordan skal dere unnfly dommen
til helvete? Derfor, se, jeg sender til dere profeter og vismenn og skriftlærde. Noen av dem skal dere drepe og korsfeste, andre skal dere hudstryke i synagogene deres og forfølge fra by til by. Slik skal det komme over dere, alt det rettferdige blod som er blitt utøst på jorden, fra den rettferdige Abels blod like til blodet av Sakarias, Barakias’ sønn, han som dere slo i hjel mellom templet og alteret. Sannelig sier jeg dere: Alt dette skal komme over denne
slekt! Jerusalem, Jerusalem! Du som slår i hjel profetene og steiner dem som er sendt til deg! Hvor ofte jeg ville samle dine barn, som en høne samler kyllingene sine under
vingene. Men dere ville ikke. Se, huset deres skal bli liggende øde!”


Paulus fryktet for antisemittisme og krangling internt i menighetene
For at ikke denne holdningen skal skli ut til å bli antisemittisme,
forklarer han ”at de er elsket for fedrenes skyld”.

Det var jo dette problemet som fantes i Rom. De Hedningekristne
var hoverende mot de Messiastroende jødene.

De hadde begynt å tro at siden Gud ikke jobbet med staten Israel lenger, betydde dette at de som hedningekristne var mer verdt. Her måtte altså Paulus inn å korrigere. ”Ja, de er fiender, men jo - de er også elsket. Bli ikke hovmodig.
De ble brukket av pga vantro, du blir stående pga tro, men pass deg så du selv ikke faller. Vi elsker jødene selv om de er fiender. Selv Gud elsker de fortsatt til tross for at de har forkastet Ham”. (Parafrase av Rom.11:19-21).


Konklusjon av 11:27-28
Jødene er elsket på tross at de er fi ender. Noen særegen pakt i 1000 års Riket kan ikke leses inn i teksten.

Så kommer vi til det andre verset du referer:

Rom 11:29-33
For Gud angrer ikke sine nådegaver og sitt kall. Dere var jo en gang ulydige mot Gud, men nå har dere
fått miskunn, fordi de andre var ulydige. På samme måte har nå de vært ulydige, men ved den miskunn dere har fått, skal også de få miskunn. For Gud har innesluttet dem alle under ulydigheten, for at han kunne vise miskunn mot
dem alle. Å dyp av rikdom og visdom og kunnskap hos Gud! Hvor uransakelige hans dommer er, og hvor usporlige hans veier.
Dette er utrolig viktig tekst. Når man går til ”Nestle Arland”
– 26.ed, Greske grunntekst (Den Aleksandrinske tekst som 1978 og den nye 2005 er basert på) kan vi lese (både på gresk og 1978/2005 oversettelsen) følgende:

Ikke etter opprykkelsen – men NÅ.
”Dere var en gang ulydige mot Gud, men NÅ har dere fått miskunn, fordi de andre var ulydige. På samme måte
har de NÅ vært ulydige, men den miskunn dere har fått, skal føre til at de NÅ får miskunn”. (1978- oversettelsen).

Det forespeiles derfor ikke en fremtidig eskatologisk massevekkelse for jøder, men derimot at den miskunn vi som
hedninger NÅ har fått, NÅ også gis til de jøder som ønsker å ta i mot den. Dette samstemmer med Guds Nådes Evangelium og Guds karakter, siden jødene egentlig hadde misbrukt sin sjanse til frelse etter den 70.årsuken, år 36. Det er på grunn av nåden og Guds miskunn de jødekristne og hedninge-kristne fortsetter å forkynne til jødene.
Legg merke til at de ikke stopper opp med å evangelisere for jødene ved å si til dem ”ok – Gud har trykket på pauseknappen når det gjelder dere jøder. Menigheten
er bare en parentes og dere skal jo ”få opp øynene” og bli innpodet etter at vi har blitt rykket opp, så vi bare lar dere være i fred...”. Nei, de brant for å fortsatt evangelisere for en enkelte jøde (Rom.10:1, 11:14, Apg.1:8).

Hvorfor? Gud var nådig og ville tross alt vise miskunn. Gud ville ikke gjeninnføre et nytt nasjonalistisk Israel, men ”samle alt til ett under Kristus”. Dette er også vår oppgave, ikke å legge til rette for en ny nasjonalistisk jødestat som Gud skal virke igjennom, men få den enkelte jøde til å bli podet inn i sitt opprinnelige tre. Dette på ett
kriterium, nemlig at de ikke holder fast ved sin vantro (11:23). Hvorfor er Gud så god? Jo, Han angrer jo ikke sine nådegaver og sitt kall.

Noen prøver å peke på at jødene ved Jesu gjenkomst skal ”se opp til Ham de har gjennomstunget” og derigjennom bli frelst. Det kan vi jo håpe på og be om, men Bibelen forklarer at profetien i Sakarja
12:10 ble oppfylt den 14 Nisan år 33. Joh 19:36-37 forklarer jo dette ved å si: ”For dette skjedde for at Skriften skulle bli oppfylt: Ikke et ben skal brytes på ham. Og igjen
sier et annet skriftord: De skal se hen til ham som de har gjennomstunget”.

Konklusjon 11:29-33
Gud er nådig. Gud elsker. Gud viser alltid miskunn. Han angrer ikke nådegaver eller kall. Derfor viser han miskunn på tross av at jødene som gruppe betraktet egentlig sa
nei, kan de som enkeltindivid likevel bli podet inn. Innpodingens
tid er NÅ – det finnes ikke noe eskatologiske løfter om en jødisk massevekkelse. Å dyp av rikdom og
visdom og kunnskap hos Gud! Hvor uransakelige hans dommer er, og hvor usporlige hans veier!

Ha en Jesus-fokusert dag.

Mvh Disiplene

Anonym sa...

Ok.

Følger deg at jødene ble "fiender" for vår skyld når evangeliet kom.

MEN, å si at Gud kun elsket de Messias troende jødene for fedrenes skyld, det følger jeg deg IKKE på. De også, men:

I vers 25 snakker Paulus om "en del av Israel" som forherdelsen er kommet over (De ikke frelste jøder). Det må da være denne delen av jødene vers 27 peker på? Man skal tolke det ganske annerledes for å ende på noe annet?

Ja, Gud elsker dem fortsatt selv om de er fiender. (Han elsker jo alle). Men OGSÅ på grunn av fedrene. Kan vel ikke si det samme om oss? De har ikke noen særegen pakt, MEN Gud elsker dem på grunn av fedrene.

Ellers følger jeg deg på resten. At jødene skal ha en egen stat osv osv og alt mulig skal skje med nasjonalstaten, det har jeg ikke så mye greie på. Er likevel overbevist om at Gud har tanker om hva som er bra og dårlig for nasjoner og folkeslag. Da må han muligens også kunne ha en finger med i diverse ting?

MEN, at Herren elsker dem (også på grunn av fedrene), det mener jeg å se ut fra dette.

Jesus er fantastisk!

Anonym sa...

Kjære Anonym,

Joda, de er elsket pga fedrene. Det betyr ikke at a)De blir rettferdig pga fedrene b)At Gud har en spesiell plan for dem pga fedrene c)At Gud bruker dem pga fedrene c) At Gud taler igjennom dem (les dispensajonalisme) pga fedrene. Når bibelen sier de er elsket pga fedrene så betyr dette at de rett og slett ikke er hatet pga det opprøret de har gjort, men de er elsket pga fedrene.

Om det er slik at vers 27 peker på noen som er forherdet, men som skal komme tilbake til Gud igjen, er dette en fremtidig paktsinngåelse. som du sikkert er enig i (håper jeg) så vet du at denne pakten IKKE ligger i fremtiden, men skjedde den 14 Nisan år 33 litt over kl 15.00

Vers 26 pg 27 peker altså på Jesus jordiske forsoning og ikke ett eller annet i 1000 årsriket.

Legg også merke til at når det står "Forherdelese er for en del kommet over Israel INNTIL hedningens fylde er kommet ....Så betyr dette på gresk "Forherdelse er for en del kommet over Israel HELT FREM TIL hedningens fylde er kommet inn..."

Dette betyr at Israel etter kjødet er forherdet som gruppe betraktet helt frem til Dommens Dag.

Enkeltjøder kan bli frelst, men Gud har sluttet å jobbe gjennom staten Israel (som han gjorde før), nå jobber han gjennom sin Sønn og Hans kropp (2.Kor.10:32)

Disiplene

Anonym sa...

Sorry,
1.Kor.10:32 skal det være.

Kan også plusse på Hebr.1:1-2 og Rom.9:6-8, Rom 2:28-29

Disiplene

Anonym sa...

Enig i punkt a, b og c.

Men kan dere likvel forstå at noen ut fra ordet mener at jødene er elsket på spesiell måte (selv om Herren elsker alle mennesker høyt)?
(Med den konsekvens at han også beskytter dem på en spesiell måte, fordi jødene tross alt tror på Jehova og ber til ham)


Tror dere Gud lar tilfeldighetene råde i Midtøsten? Den som vinner en krig i det naturlige, han blir stående (strengt sagt)?

Anonym sa...

Hei enda en gang kjære Anonym.

For det første er det kjekt å se at du bruker det presonlige navnet til Gud. Det er flott. I flg Bibelen er dette noe vi alle burde gjøre (2.Mos.2:15).

Ettersom du selv sier du er enig i "a)De blir rettferdig pga fedrene b)At Gud har en spesiell plan for dem pga fedrene c)At Gud bruker dem pga fedrene c) At Gud taler igjennom dem (les dispensajonalisme) pga fedrene" - synes vi det blir litt merkelig at du lanserer et punkt "d)" nemlig at de skulle bli bskyttet fordi de tror på Jehova.

Nå skal vi si deg noe som sjokker mange. Jødene tror IKKE på Jehova.
Joda, du leste rett. De tror ikke på Jehova. Hadde de gjort det hadde de trodd på Jesus. Jehova og Hans Ord vitner nemlig om Jesus.

Vi er klar over at de hevder de tror på Jehova, men om de dyrket Jehvoa så skulle de ha trodd Hans frelsesplan - det gjorde de ikke.

Har du tenkt over skriftstedet i Joh 6:44-45?

Ingen kan komme til meg uten at Faderen som har sendt meg, drar ham. Og jeg skal oppreise ham på den siste dag. Det står skrevet hos profetene: Og de skal alle være lært av Gud. – Hver den som hører av Faderen og lærer, kommer til meg.

Altså hver den som hører og tror på Fader Gud, Jehova, kommer til Jesus. Det gjør ikke jødene, altså tror de ikke på Jehova.

Jesus siern at Jødene har Satan til far.

Joh 8:41-44
Dere gjør deres fars gjerninger. De sa da til ham: Vi er ikke født i hor! Vi har én far, Gud.
Jesus sa til dem: Var Gud deres far, da hadde dere elsket meg. For jeg kommer fra Gud og er utgått fra ham. For jeg er heller ikke kommet av meg selv, men han har utsendt meg. Hvorfor skjønner dere ikke det jeg taler? Fordi dere ikke tåler å høre mitt ord! Dere har djevelen til far, og dere vil gjøre etter deres fars lyster. Han var en drapsmann fra begynnelsen og står ikke i sannheten. For det er ikke sannhet i ham. Når han taler løgn, taler han av sitt eget, for han er en løgner og løgnens far.

Når det gjelder spørsmålet om Gud lar tilfeldighetene råde i midtøsten er det slik at Gud er allmektig. Derimot virker Han gjennom sin menighet - ikke verdslige, ugudelige stater.

Vår oppgave i det hele er å elske menneskene så høyt at vi deler Jesus med oss til dem. Gjerne jøde først så greker. Jødene behøver virkelig å høre evangeliet. Jesus var jøde, skriftene er jødiske, de var engang Guds eiendomsfolk, de hadde inngått pakter med Jehova. Tenk så herlig å kunne få de naturlige grenene innpodet igjen.

Shalom fra Disiplene



Disiplene

Anonym sa...

Takk for mange gode svar.

Jeg mente at jeg er enig i deres syn på punkt a, b og c. Da blir det kanskje mer logisk når jeg sier at jeg likevel tror de er elsket pga fedrene, hvilket ikke-jøder ikke er.

Når det gjelder hvilken Gud de tror på (de av jødene som tror på Gud), så kan vi ikke si de tror på en annen Gud enn den Gud vi tror på. Bibelens Gud er jo den samme gjennom fra evighet til evighet. Riktignok er kanskje deres oppfatning av den samme Gud annerledes, men fordi vi har ulik oppfatning om en person betyr ikke dette at det plutselig må defineres som 2 personer. Personen (Guden) vi snakker om er jo den samme, selv om vi ønsker å beskrive Ham på ulik måte.

Jeg tror forskjellen mellom dem som støtter deres syn, og dem som velsigner Israel mer enn andre nasjoner er at de sistnevnte tror at Israel har en særstilling hos Gud (akkurat som et barn kan ha en spesiell plass hos sin pappa. Det kan jo alle barn ha også...).

Ut fra versene i Rom 11, så leser man denne særstillingen. (Dette har ingenting med frelsen å gjøre).

Shalom.

Anonym sa...

Kjære Anonym,

Shalom til deg også og måtte du fortsette å forkynne Evangeliet med stor frimodighet.

Disiplene