onsdag 12. november 2008

13. November ”Har du pakket opp pakken din”

I går kjørte jeg og min nest eldste sønn hjem fra kamp. Han hadde scoret 4 mål på 12 minutter og både far og sønn var stolte. ”Flott innsats i dag” – kommenterte jeg mens vi satt i bilen hjem. ”Du vet – alle mennesker har fått en gave fra Jehova og en av de mange gavene du har fått, er blant annet det å være god i fotball”. 11 åringen smilte. Så ble det ble stille en stund. Så kom det: ”Men, pappa – storebror har også fått gaver, det er bare det at han ikke har pakket de opp enda”.

For en åpenbaring! Når sant skal sies har storebror ”åpnet en rekke gaver” i sitt liv, men lillebror hadde et viktig poeng. Poenget var at Gud har lagt mye ned i oss alle, men om vi ikke ”pakker opp gaven” og bruker det som finnes i oss, kommer ikke gaven til syne.

Det å våge å ”pakke opp gaven” krever sin mann. For det første tar det litt tid å innse at man faktisk er flink til noe. I dagens samfunn risikerer man å bli sett ned på, kritisert og anklaget for at man tror man er noe, dersom man ”stikker hode frem”. Alle er vi kjent med Janteloven. For mange har den virket så hemmende at man ikke engang har våget å se etter om man har noen ”gaver” i det hele tatt. Det er trist.

En annen ting man må regne med er at man ikke alltid lykkes de første gangene man praktiserer sin gave. Jeg husker første gangen jeg holdt en tale. Jeg hadde forberedt meg nøye og hadde minst 30 bibelvers jeg skulle reflektere over den timen jeg hadde til rådighet. Etter 7 minutter var talen over. Jeg hadde mest lyst til å forsvinne bak talerstolen for aldri mer komme tilbake. Alle bibelversene var lest og alle kommentarene var sagt. Når responsen fra møtedeltagerne i tillegg var svært laber, kom lysten til å pakke ned det jeg så vidt hadde våget å pakke opp så sterkt over meg at det tok lang tid før jeg våget å tale igjen.

Et barn som faller når det forsøker å gå, er ikke et bevis på at det ikke kan gå. Barnet må raskest mulig opp på beina og prøve igjen. Om sønnen din ikke sykler på første forsøk betyr ikke dette at han aldri kommer til å bli god i sykling. Om du har blitt kritisert for å praktisere en gave du tror du har, betyr ikke dette at du ikke har gaven!

I dag oppmuntrer jeg deg til å åpne pakker. Du behøver ikke å vente til julaften. Gud vil at du skal åpne de i dag. Våg det. Stol på at den lille og muligens skjøre gaven du har på innsiden skal vokse seg stor og serk gjennom praktisering og Guds grenseløse nåde. Når Gud har gitt deg gaver vil Han at du skal åpne de og bruke dem.

God jul!

Ingen kommentarer: