søndag 23. november 2008

23. November ”Gleden i Herren er din styrke”.

Som du allerede vet, har jeg vært utbrent. Det å ha absolutt null energi i kropp og sjel gjorde at jeg også opplevde både depresjoner og angst anfall. Det å komme inn i et psykisk mørke er ikke noe å kimse med. Man har rett og slett null kontroll over følelseslivet og de negative tankene ikke bare kommer, men tar også over om man vil eller ikke.

Jehova er en kjærlig Far som ikke vil oss noe ondt. Likevel kan vi erfare smertefulle ting i livet. Årsakene til at vi opplever tunge tider kan være så mangt. Å grave seg ned i månedslange grublinger om ”hvorfor ble det slik” er ikke så fruktbart. Tro meg - jeg skriver av erfaring.

Det viktige er ikke nødvendigvis å finne en årsak til at det ble så mørkt som det blev. Årsakene er som oftest såpass komplekse at det er vanskelig å komme frem til den rette konklusjonen. Det viktige er nemlig å finne ”veien ut” av det mørke man er i. Når vårt fokus blir på muligheten og ikke problemet, vil lyset som oftest slåes på og helbredelsesprosessen kan begynne .

Bibelen er Guds lys (Salme 119:105). Når vi vikelig ”ser” hva som står skrevet blir ”lyset” slått på i vårt indre og rettferdighet, fred, kjærlighet og glede vil bli dets frukt (Rom.14:17). Nehemja 8:10 sier oss noe fantastisk. ”Gleden i Herren er deres styrke”. Det finnes altså en styrke i å glede seg i Herren.

Men hvordan skal vi ”glede oss i Herren”? Ofte blir det å glede seg i Herren kun et overfladisk karismatisk uttrykk. Bibelen gir oss et konkret svar. Salme 103:1-6
Sier: ”Min sjel, lov Jehova, og alt som i meg er, love hans hellige navn! Min sjel, lov Jehova, og glem ikke alle hans velgjerninger! Han som forlater all din misgjerning, som leger alle dine sykdommer. Han som forløser ditt liv fra graven, som kroner deg med miskunnhet og barmhjertighet. Han som metter din sjel med det som godt er, så du blir ung igjen likesom ørnen. Jehova handler rettferdig, han gir rett til alle undertrykte”.

Det å meditere på alle Hans velgjerninger styrker altså både ditt åndsliv, men også ditt sjelsliv. Det å ikke ”glemme alle Hans velgjerninger” skaper fred, tro og glede i livet. Når jeg innså at Gud aldri kom til å forlate meg og at Han aldri sviktet til tross for angst og depresjon, ja da begynte lyset fra Himmelen å brekke opp de sorte skyene i livet og gleden over å tilhøre Herren skapte en ny, frisk styrke i livet.

I dag oppmuntrer jeg deg til å meditere over ”alle Hans velgjerninger”. Han har nemlig frelst deg. Han har forlatt all din misgjerning og leger alle dine sykdommer. Han vil forløse ditt liv fra graven og vil krone deg med miskunnhet og barmhjertighet. Han har og kommer til å mette din sjel med det som godt er, så du blir ung igjen likesom ørnen.

Ha en frydefull dag!

Ingen kommentarer: