torsdag 6. november 2008

6. November. ”Hva er det som betyr noe?”

Hva er det som betyr noe? Ja, dette er et spørsmål som virkelig krever ettertanke. I dagens pluralistiske samfunn ville vi fått en rekke ulike svar på dette spørsmål. Noen anser at det å lykkes som menneske er viktigst. Andre vil kanskje hevde at nestekjærlighet og praktisk kjærlighet er det ultimale mål. Svarene vil være forksjellige grunnet ulikt tros og verdi grunnlag den enkelte har.

Selv om spørsmålet muligens krever et mer utdypende og nyansert svar, utfordrer jeg deg til å stille dette spørsmålet til deg selv. ”Hva er viktigst for meg i livet”?

En skipper som styrer et skip med et kompass som viser 0,5 grader feil, treffer ikke det oppsatte mål. En pilot som ikke justerer flyet nøyaktig etter instrumentbordet, risikerer å styrte. Som frelst har jo også du et overordnet mål i livet. Et mål du styrer etter og innretter livet ditt etter. Noen ganger er det viktig at både du og jeg tar opp ”vårt kompass” og sjekker om vi er på den kursen vi vil at vi skal være.

Jeg hadde nok vært mer populær og solgt flere bøker dersom jeg kunne skrevet en bok som inneholdt ”7 nøkler til et bedre liv” eller ”Hvordan bli en suksessfull kristen”. Slik ”life-coaching” kan og vil jeg ikke tilby deg, men det jeg kan tilby er å dele det målet i livet den store Apostel Paulus selv hadde. I Apg 20:24 sier han ”Men for meg selv akter jeg ikke mitt liv et ord verd, når jeg bare kan fullende mitt løp og den tjeneste som jeg fikk av Herren Jesus: å vitne om Guds nådes evangelium og i Fil 1:21 hvor han sier: ”For meg er livet Kristus”.

Som kristne kan vi altså sammenfatte vårt mål slik: ”Lær å kjenne Jesus og gjør Jesus kjent for andre”. I dag oppfordrer jeg deg til å ikke nøye deg med noe annet enn det høyeste og største målet i livet. Et slikt mål hadde Paulus og jeg kan garantere deg at dersom du også velger å ha dette målet å styre etter, vil livet ditt bli innholdsrikt, tilfredsstillende, meningsfullt og spennende.

Ha en kursjustert og målrettet dag!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Og når kjem andakstboka i handelen? ;-)

Disiplene sa...

Hei Royern,

Har vært litt for opptatt i det siste til å skrive hver dag, så det blir nok ikke før om 1 år...