torsdag 8. november 2007

Et svar på Leif Jacobsens kritikk av Nådesbudskapet

Til våre lesere

Denne uken retter en stort sett god og velmenende teolog skarp kritikk mot det såkalte Nådesbudskapet. I en artikkelserie på 3 deler, utbroderer Leif S. Jacobsen i Dagen og Magazinet sin frustrasjon over, etter hans mening, den ”liberale og ubibelske” praktisering og inndeling av Skriftene. Siden vi på vår blogg reklamerer for heftet ”Nåde over Nåde” og formelt går god for dette budskapet, ønsker vi å gi våre lesere en liten forklaring på saken.

I motsetning til trosbevegelsen generelt, inklusiv Levende Ord Bergen, er vi ikke det man kaller for dispensasjonalister. Vi deler altså ikke inn de ulike periodene i Bibelen i tidshusholdninger (mellom 8 og 14 i følge de teologiske lærebøkene), men forklarer Paulus sitt ord om ”tidshusholdninger” ut ifra pakter. Gud opererer altså ut i fra pakter Han inngår med sitt folk og ikke ulike tidsperioder som består av ulike regler med en dertil tilhørende dom/belønning (se definisjoner og eksempler på dette i bøkene til dispensasjonalisten Oskar Edin Indegaard. Selv om Indegaard
er ekstrem-dispensasjonalist, forklarer han på en relativt ryddig måte hva dispensasjonalismen går ut på).

Vi innser at Gud har inngått flere pakter med sitt folk, men her i dette skrivet deler vi for enkeltheten skyld, og for denne saks skyld, bibelhistorien inn i ”Den gamle pakt” og ”Den nye Pakt”.

Når vi deler inn Skriftene ser vi altså på under hvilken pakt selve boken/brevet er skrevet. En bok/brev er først og fremst skrevet for og til sin mottaker under den pakt som mottakeren tilhører. 3.Mosebok er for eksempel skrevet til jødene under den gamle pakt og skal leses av oss kristne i dette lyset. Dette betyr ikke at 3.Mosebok ikke er gudsinspirert eller sann. Hele Bibelen er sann, ekte og til oss, men for å forstå Skriften rett, må den leses i lyset av hvem det er skrevet til og under hvilken pakt den er skrevet.

I tillegg er det slik at når vi leser skrifter fra den gamle pakt, må vi lese den i lyset av Jesus og hva Han har gjort for oss. For oss blir da GT en bok med historiske hendelser som beskriver hvem Gud er og hva Han har gjort, men samtidig en bok som beskriver skyggebilder av Jesus, hvor Jesus Kristus gjennom sitt jordiske liv har blitt dets oppfyllese (Hebr.10:1). Man kan derfor si at vi har en kristosentrisk bibelforståelse. Luk 24:44 illustrerer vårt bibelsyn slik: ”Så sa han til dem: Dette er mine ord, som jeg talte til dere mens jeg ennå var hos dere, at alt det måtte oppfylles som er skrevet om meg i Mose lov og profetene og salmene. Da åpnet han deres forstand, så de kunne forstå Skriftene.” (Se også Lukas 24:27).

Når det kommer til Evangeliene, forstår vi at dette er skrevet når Guds Folk fortsatt var under Moseloven. Jesus hadde jo ikke innstiftet Den Nye Pakt enda, siden han ennå ikke var død. Heb 9:16-17 sier jo: ”For når det gjelder et testamente, er det nødvendig at det blir godtgjort at den som har opprettet det, er død. For et testamente blir først gyldig når han dør, siden det aldri trer i kraft så lenge den som opprettet det, er i live”. Ett av flere eksempler på at Evangeliene beskriver hendelser under den gamle pakt, er blant annet fra Matt 10:5 hvor Jesus sier: ”Gå ikke på veien til hedningene, og gå ikke inn i noen av samaritanernes byer”. Etter at den nye pakt er innstiftet sier Jesus noe helt annet. Da sier Han nemlig: ”Gå ut å gjøre alle folkeslag til disipler” (Matt.28:19).

Et annet eksempel på at Evangeliene beskriver visse hendelser som er underlagt den gamle pakts regler er når Jesus helbreder den spedalske mannen i Luk 5:14 hvorpå Han sier: ”Og han bød ham at han ikke skulle si det til noen: Men gå og vis deg for presten, og bær fram renselsesofferet, slik Moses har påbudt, til vitnesbyrd for dem”. Evangeliene er for øvrig fulle av ulike eksempler hvor handlingene som blir beskrevet tydelig er under den gamle pakts regler. Vi kan derfor ikke si som Leif S. Jacobsen: ”Alt hva Jesus sa, gjorde og lærte representerer den nye pakt” Om så skulle være har kristendommen praktisert feil teologi i over 2000 år, for hvem av oss har gått til presten når vi har blitt helbredet? Hvem av oss har nektet å evangelisere for hedninger? Nei, Evangeliene er 4 bøker som beskriver Jesu liv og tjeneste under Loven.

Derimot er det slik at Evangeliene i tillegg til å beskrive Jesu liv og tjeneste under den gamle pakt, ofte profeterer om den nye pakt og dens virkelighet. Jesus står under Moseloven og profetisk peker på den nye pakts realiteter. Eksemplevis bruker Han uttrykk som ”På den dag” (Joh.14:20, Joh.16:26) osv når Han taler om den nye pakt. Vi ser også at Jesus underviser om andre realiteter som ikke trådte i kraft før pinse år 33. Eksempel på dette er at vi er ”lemmer på Hans legeme” (Joh.15:1-6) og Joh 7:38-39 hvor Han sier: ”Den som tror på meg, som Skriften har sagt, fra hans indre skal det flyte strømmer av levende vann. Dette sa han om den Ånd de skulle få, de som trodde på ham. For Ånden var ennå ikke gitt, fordi Jesus ennå ikke var herliggjort”, noe alle vet ikke var mulig før pinsen år 33.

Evangeliene skal derfor, som alle andre bøker i Bibelen, leses i lyset av Jesus Kristi Kors. Vi tror at dette er sunn hermeneutikk og det er vår bestemte oppfatning er at de fleste kristne kjenner seg igjen i denne måten å lese Bibelen på.

Når vi så leser Evangeliene leser vi de altså ikke som dispensasjonalistene gjør. Vi ser ikke at det fantes en spesiell tidsperiode mellom Moseloven og Johannes Døperen. Vi ser ikke at det finnes et nytt budskap om Guds Rike som skulle forkynnes av Jesus og avsuttes med Paulus. Vi ser ikke at det skal finnes ett sett regler for den jødekristne menighet og ett annet sett regler for de hedningekristne menighetene. For oss finnes det bare ett sett av regler i Den nye pakts virkelighet, nemlig Jesus Kristi Agapelov (Rom.8:2, Gal.6:2). Og for oss finnes det også bare 3 typer inndelinger av menneskeheten, nemlig: Hedningene (de ufrelste),Jødene (Israel etter kjødet) og Guds Menighet (1.Kor.10:32).

Siden vi altså ikke er dispensasjonalister, setter vi heller ikke Paulus opp i mot Jesus. Ei heller Paulus opp i mot Johannes eller Peter. Heller ikke Paulus opp i mot Jakob for den del. For oss er alt i Bibelen skrevet til hele Guds folk som nå har blitt ett i Kristus (1.Kor.12:13). Det er ikke lenger forskjell på jøder eller greker. Vi er alle blitt en ny skapning i Ham. Det finnes altså ikke ulike sett av regler. Derimot er det slik at Apostelen Paulus fikk en rekke direktesyn av Jesus. Herren selv underviste ham om ting som ”ennå ikke var blitt åpenbaret i de tidligere tider” (Ef.3:5). Når vi så kommer til tilsynelatende motstridende informasjon i Bibelen velger vi å la Jesus gjennom Paulus få det siste ordet. Det var jo som kjent Jesus som gav Paulus sine åpenbaringer. Gal 1:12 sier jo: ”Heller ikke har jeg mottatt det eller lært det av noe menneske, men ved Jesu Kristi åpenbaring”.

Man kan gjerne bruke andre ord og si at vi ser de ”vanskelige skriftstedene i lyset av forsoningsverket”, som Paulus så radikalt hadde fått mandat til å kaste lys over.

Et eksempel på dette er for eksempel Jak 2:24 som sier: ”Dere ser at et menneske blir rettferdiggjort ved gjerninger, og ikke bare av tro”. Dette verset ser vi i lyset av Paulus som sier: ”Den derimot som ikke har gjerninger, men tror på ham som rettferdiggjør den ugudelige, han får sin tro tilregnet som rettferdighet” (Rom.4:5).

Når vi da snakker om Loven, snakker vi om den pakt Gud innstiftet med Jødene ved berget Sinai, også kalt Moseloven. Siden vi IKKE er dispensasjonalister, tror vi ikke at Gud har trykket på en eller annen pauseknapp i frelseshistorien (Slik Ekman, Darby, Indegaard og enhver som kaller seg dispensasjonalist hevder). Vi tror altså ikke at Menigheten er en parentes mellom to Jødiske tidshusholdninger, snarere er Menigheten (som er Kristus og Hans kropp) Guds plan fra evighet av (Ef.3:11). Gud har altså ikke 2 folk, men 1, nemlig de kristustroende av jøder og hedninger. Vi tror altså at Gud alltid har hatt ett folk, men at dette folket har tatt del i ulike pakter. Når da jødene ikke tok i mot den nye pakten i Kristus, fortsatte ikke Gud med den gamle pakt, men avsluttet denne og innstiftet en ny. Paktene kjøres altså ikke parallelt. Hebreerne 8:13 sier jo: ”Når han taler om en ny pakt, har han dermed erklært at den første er foreldet” og Rom 10:4 som sier: ”Kristus er lovens ende”.
Og Efeserne 2:15 sier at Jesus ”avskaffet den Lov som kom med bud og forskrifter”.


At vi er avdøde fra Loven innebærer ikke at vi er lovløse. Vi er bundet til Jesus og Hans lov (1.Kor.9:21). Hans lov har en høyere moralsk standard enn Moseloven. Den store forskjellen nå, er at vi i den nye pakt har Jesus i oss (Gal.2:20) som lever ut sitt hellige liv gjennom oss. Det var dette Loven ikke greide. Loven var maktesløs på grunn av kjødet. De formaningene som Paulus nå kommer med er ikke Moselovforkynnelse, men sekunderinger og veivisninger om hvordan den nye skapningen ønsker å leve. ”For synden skal jo ikke få herske over dere, for dere er ikke under loven, men under nåden” (Rom.6:14)

Siden Jacobsen og andre hevder at de 10 bud fortsatt gjelder, passer det seg å spørre om hvem av dem som lever etter det 3 budet ”Du skal holde hviledagen hellig” (2.Mos.20:8) slik at man feirer den fra solnedgang fredag til solnedgang lørdag? Det er jo klart at dersom budene fortsatt gjelder må vi jo for alle del holde dem, da Galaterne 3:10 sier: ”Forbannet er hver den som ikke holder fast ved alt det som står skrevet i lovens bok, slik at han gjør det”.

At Paulus i Rom 14:5-6 sier: ”Den ene setter én dag høyere enn en annen dag. Den andre holder alle dager for å være like. Enhver må bare være fullt viss i sitt eget sinn! Den som akter på dagen, gjør det for Herren. Og den som ikke akter på dagen, han gjør det for Herren. Den som eter, gjør det for Herren – han takker jo Gud. Og den som lar være å ete, gjør det for Herren og takker Gud” - viser oss at å overholde Sabbath er en frivillig sak, ikke et guddommelig bud. Med andre ord er de 10 bud ikke lenger gjeldene i følge Paulus. Vi tror derfor at Agape-loven/Agape-budet oppfyller alle Mosaiske etiske krav, bud, regler og forskrifter – ja endog høyner deres standard - Her nytter det altså ikke å si: ”jo – vi tror ikke på å overholde Sabbath fra solnedgang fredag til solnedgang lørdag” og samtidig bastant hevde at: ”de 10 bud gjelder fortsatt – og at alt annet er vranglære”. Enten gjelder dekalogen (de 10 bud) ellers så er den avskaffet.

Fordi vi ikke er dispensasjonalister, men tror at Gud opererer i pakter, tror vi altså på det siste. For oss er det altså ikke den Mosaiske loven som viser oss hva som er rett og feil, men Agapeloven som er definert av Jesus Kristus og Hans Apostler.

For oss finnes det derfor en klar logikk i Skriftene:

1. Først oppfylte Jesus Moseloven ved sitt perfekte jordeliv (Mat.5:17)

2. Når Loven og Profetene var oppfylt sa Han: ”det er fullbrakt” (Joh.19:30)

3. Når Loven var oppfylt mistet denne sin funksjon, siden den var et ”forbilde på det som skulle komme” (Hebr.9:15, Hebr 10:1)

4. Kristus er derfor Moselovens ende (Rom.10.4)

5. Den jødiske Loven var derfor foreldet og gått ut på dato (Hebr.8:13)

6. Det er derfor Jesus avskaffet og utslettet den gamle pakts Lov (Ef.2:14-15, Kol.2:14)

7. Nå gjelder bare Jesus Kristus og Hans kjærlighetslov, som har en høyere moral enn Moseloven (se Matteus 5 ”Dere har hørt….men jeg sier dere…”).

8. Vi må være forkynnere av den nye Pakt og dens vesen, ikke blande den nye pakt med Lov og de 10 bud. 2Kor 3:5-9 sier som kjent: ”Ikke så at vi av oss selv duger til å tenke ut noe som av oss selv, men vår dugelighet er av Gud, han som også gjorde oss dugelige til å være tjenere for en ny pakt, ikke bokstavens, men Åndens pakt. For bokstaven slår i hjel, men Ånden gjør levende. Når da dødens tjeneste, den som med bokstaver var innhogd på steiner, hadde en slik herlighet at Israels barn ikke tålte å se Moses' ansikt på grunn av glansen i hans ansikt, den som snart forsvant, hvor mye herligere skal da ikke Åndens tjeneste være? For hadde fordømmelsens tjeneste sin herlighet, hvor mye rikere på herlighet må da rettferdighetens tjeneste være!

Mvh

Ulf Heines,

Forfatter av heftet ”Nåde over Nåde”.

20 kommentarer:

Dan Aksel sa...

Jacobsen skrives med c.

Disiplene sa...

Hei, Dan.

Sorry. Må medgi at dette kvalifiserer nesten til stryk...

Takk for familie-infoen.

Dan Aksel sa...

Hehe.. nei det er innholdet som kvalifiserer til stryk;=)

Disiplene sa...

Du er skjønn... ;-)

Ruben sa...

Leste igjennom artiklene til Leif (nice side han har fått seg forresten!), og må si at jeg ble litt overrasket.

Jeg hadde forventet meg en utlegning fra skriftene. Fant ytterst få bilbehenvisninger, og langt ifra nok til at jeg kunne gjøre meg opp en formening om store partier av det han skriver, stemmer med Bibelen.

Skrivet på denne siden gav et veldig klart bilde av hva Bibelen sier om en rekke ting, og jeg forstår ikke hvordan man kan bli anklaget for å "undergrav Bibelen autoritet" av føre en slik lære.

Ruben sa...

I det siste avsnittet snakker jeg om Disiplenes side ... i tilfelle det var uklart :P ... så dere ikke tror jeg er helt schisofren.

Anonym sa...

Nåde er en av de mest grunnleggende tingene i fra kristendommen. Det er jo det evangeliet handler om.
Jesus døde for våre synder for at hver den som tror(=lever som han lærer) på han skal bli frelst. Det er det store nådebudskapet.

Nåden er ikke til for å skape verdslighet. Man bør se på menigheten og medlemmene om hvilket forhold de har til bla. verdslighet om forkynnelesen er sunn eller ikke.

Det er noe spesielt med Jesu ord. Jesus kom til verden. Men det var til hans folk jødene han overrekte budskapet. For som han sier -Nå må dere gå ut til hele verden og fortelle dem om alt hva jeg har lært dere. Og Jesus mener ikke det er nok å "tro" budkapet hans. Vi må også leve som Jesus lærer. For det er ikke de som sier Herre, Herre som vil komme inn i Guds rike, men de som gjør etter Guds vilje.

Hvordan få folk til å slutte å følge Jesu lære?
Jo, for å få folk som tror på bibelen til å slutte å tro på at vi skal følge Jesu lære, da er det jo lurt å bruke mange bibelvers! Men det betyr ikke at læren er sann eller ikke! Og det å bruke Jesu ord, for å få folk til å slutte å tro på Jesus??? For når Jesus mener vi skal tro på han, så legger han selvsagt inn det at vi skal ikke bare være ordets hører, men også ordets gjører.

Men budskapet deres er at Jesu undervisning ikke er til kristne, men for jødene!.. lite kristent å gjøre, mener jeg.
Til og med Dawkins har mer sans for Jesus enn det dere har, og han er den største religionsfienden som jeg vet om! Men han liker Jesus! Han har hatt Jesus-trøye på seg, fordi han sier han er en Jesufan.

Dere misforstår om dere tror Paulus forkynte et annet evangelium enn Jesus.

Paulus sier:
"Jeg undrer meg over at dere så snart vender dere bort fra ham som kalte dere ved Kristi nåde, til et annet evanglium, skjønt det finnes ikke noe annet - det er bare noen som forvirrer dere og vil forvrenge Kristi evangelium.
Men selv om vi eller en engel fra himmelen skulle forkynne dere et annet evangelium enn det vi har forkynt dere, han være forbannet!
Som vi før har sagt, så sier jeg nå igjen: Om noen forkynner dere et annet evangelium enn det som dere har mottatt, han være forbannet! " Gal. 1:6-9

Dere vrenger kansje på disse ordene også, og mener at Paulus har fått ett annet evangelium fra Jesus selv?
Bare fordi dere har en tolkning av Paulus som ikke samstemmer med Jesu sine ord, så må dere vrenge på alt? Men jeg ser ikke at Paulus har et annet evangelium enn Jesus! Fordi jeg tolker Paulus sitt ord, slik at det også overensstemmer med Jesu sitt ord. Fordi det er da jeg tror vi får det mest riktige bilde av Paulus sin forkynnelse.

Vi trenger nåde i fra Gud, men i den ekte nåden finns det også helliggjørelse og Gudsfrykt. Når man får åpenbart en slik nåde, DA har man virkelig funnet den riktige nåden! ;)

Her er en del av en profeti fra Jesus om hvordan man skal tolke skriften.

Jag frågar var och en: Vad har du gjort med de heliga Skrifterna? Den heliga Skrift är en spegel som speglar Mig.


Hur kommer det sig, om du säger att du kan den heliga Skrift, att du inte känner igen mitt tal? Hur kommer det sig att du så lätt motsäger sanningen? Jag säger dig, om du inte känner igen Mig i mina ord nu, är det helt enkelt därför att du inte kan och inte heller förstår Skrifterna, som är en nyckel den Helige Ande ger.


Om somliga av er säger: "Vi behöver inte denna profetiska uppenbarelse, vi måste inte lyssna till den eller läsa den, för Skriften räcker för oss och vi kan inhämta all kunskap från den." Då frågar Jag er i er otro: "Vet ni varför ni inte tror, och vet ni varför ni är så likgiltiga och bestämt er för att stänga ert hjärta? Vet ni varför ni inte söker någonting bortom det?" Det är därför att ni inte har den Helige Ande som skulle ha kunnat lyfta er upp ur mörkret till sitt ljus och upplysa er själ till att se Sonen tillsammans med Fadern som båda manifesterar sig för er.


Den Helige Ande skulle ha blåst in en uppståndelsens ande i er, som skulle ha gett er kraft, gett er liv i Mig. Kan en själ som är död förstå Skrifterna och omsätta dem i praktiken, om den inte lever?


Om ni hade förstått Skrifterna, som är som en spegel som ger en spegelbild av Mig, skulle ni inte ha sagt: "Den heliga Skrift är nog för mig." Nej, min vän, Skriften är inte tillräcklig, om ni inte äger den Helige Ande. Det är genom den Helige Andes ljus som Uppenbarelsen kan förstås, och allt som tycktes vara ogenomträngliga mysterier i Skrifterna och förseglat skulle bli möjligt att förstå och klart, för nyckeln till kunskap skulle bli er given av Anden Ändå säger Jag er i sanning: vem som helst som villigt har tagit emot Mig, också just nu medan Jag talar, är välsignad, för genom Mig får han kunskap och vishet på ett så överflödande sätt att det är som om han hade läst alla Skrifterna! Han skall själv bli som en bok som inom sig bär de gudomliga inspirationer som man får genom nåden.
Kilde: http://www.slig.se/index.html

Disiplene sa...

Kjære Rudie,

Det er flott du vil flge Jesus. Måtte du aldri slutte med det.

Men med respekt å melde, synes vi at du bør lese artikkelen vår litt nøyere før du "kaster stein".

For eksempel skriver du masse om ting som ikke er relevant for oss siden vi ikke tror slik dispensasjonalistene tror.

Mvh

Disiplene

Anonym sa...

disiplene!
Det jeg bl.a reagerer på er dette: "Evangeliene er 4 bøker som beskriver Jesu liv og tjeneste under Loven."
Jesus har aldri vært under loven. Jesus ER loven, og han vil derfor alltid oppfylle loven.
Og For den som elsker Gud av hele sitt hjerte, og elsker sin neste har også oppfylt loven!
Det er bud som er til oss, det er loven vår. Og Jesus som er Kjærlighet er Loven!
Derfor er det viktig å følge loven!

Jeg har bare lest hva OKS'ere har skrevet, og har aldri lest hva Leif Jacobsen har skrevet. Jeg vet ikke engang hvem han er! Og hva dispensonalistene er det vet jeg ikke bortsett hva dere har skrevet om dem.

Jeg reagerer sterkt på at når jeg hører OKS'ere forteller at Jesu lære bare var til for jødene.
Jesus kom med budskapet til jødene for at de skulle forkynne samme budskapet for hele verden!

Og Jesus sa ikke at de skulle fjerne det han sa om loven. Jesus sa at han er Lovens oppfyllelse, som menes at Loven er blitt oppfylt pga. Jesus! Vi får loven inni oss når vi tror på Jesus!
Men vi må bruke forstand og hjelp av Den Hellige Ånd når vi leser evangeliet.
Vi FJERNER ikke Jesu ord kraften i evangeliet, men vi forstår budskapet rett ved hjelp av DHÅ.
Vi sier ikke til folk at evangeliet ikke er til kristne som jeg har hørt OKS'ere har gjort. DET reagerer jeg på!
Vi bare forstår budskapet rett!
Vi fjerner ikke Jesu ord fordi de ikke passer tolkningen vår.

Jeg vet ikke om dere forstår hvilken konsekvenser denne lære kan få?
Det var en OKS'er som sa til meg: "Jesus forkynner for jøder under loven, det må vi forstå når vi leser evangeliene. Du kan jo selv se og studere, at mye av det som Jesus sier, ikke stemmer overens med det som Paulus sier.
Og vi må huske at hele bibelen er Guds ord. Vi skal ikke legge noe til eller trekke noe fra.
Så da må det være et skille her. Og korset er dette skillet"

Er ikke dette å så tvil om Jesu ord? Eller ikke for å nevne Paulus sitt ord, som han hevder ikke stemmer overens med Jesu ord!
Og da lurer jeg på hvem det er som i tilfelle trekker fra eller legger til noe? (selv om det bibelverset gjelder Åp.b ) Og om det da ikke er deres feil i tolkningen av Paulus sine brev, om dere mener han forkynner et annet evangelium enn det Jesus lærte.
Evangeliene spesielt viser oss hvem Jesus er. Om budskapet deres er at Jesus ikke lenger er som i evangeliene, hvordan kan man vite om Jesus er Jesus om Jesus åpenbarer seg for en?
Hvilket Jesusbildet skaper man om Jesus ikke lenger er den samme?
Jesus jeg kjenner er ihvertfall den samme som i evangeliet! Og som i evangeliet så lærer Jesus at vi skal følge Hans røst. Jesus sa ikke at alle mennesker skal smøre leire på øynene,eller gå å vise seg for presten, selv om han gjorde det på et menneske! Når man leser evangeliet så lærer man at Jesus er kjærlighet, man lærte prinsipper! Ikke at man skulle utføre nøyaktige handlinger Jesus ga andre! Jesus lærte oss at Han skulle sende oss Den Hellige Ånd, så vi skulle forstå skriften, ikke at vi skulle fjerne det vi ikke forstod.
Jeg tror så gjerne dere har gode ønsker for denne teologien. Jeg kan bare ikke ta imot en teologi som ikke peker på Jesus. Jeg ser ingenting galt i evangeliene som jeg vil fjerne fordi noen mener de ikke er til for kristne. Er det ikke flott at GUD blir et menneske, som viser oss hvordan et sannt menneske er?
Om du vil likne et menneske, så betyr det vel ikke at du hermer ordrett etter mennesket?
Å følge Jesus er å få tak i kjærligheten han har i hjertet, og få den inn i sitt eget hjerte.

Og jeg tror dere vil alt vel. Men hva er den egentlige hensikten med en slik teori?
Og er nådebudskapet deres at Gud ikke lenger ser noen synd lenger hos kristne? Og at vi kan stjele, lyve, drepe osv. ? Fordi vi ikke har Loven?

Eskil sa...

Jeg fikk ikke helt med meg hvorfor dere tolker Jakob sine utsagn ut fra det Paulus sier. Kunne det ikke like gjerne vært omvendt? Altså at dere tolker Paulus sine utsagn i lys av Jakob sitt ståsted? Begge deler er vel skrevet under den nye pakt? Fint om dere kan utdype dette

Ruben sa...

Den står en kort forklaring noen avsnitt over det med Paulus og Jakob:

Siden vi altså ikke er dispensasjonalister, setter vi heller ikke Paulus opp i mot Jesus. Ei heller Paulus opp i mot Johannes eller Peter. Heller ikke Paulus opp i mot Jakob for den del. For oss er alt i Bibelen skrevet til hele Guds folk som nå har blitt ett i Kristus (1.Kor.12:13). Det er ikke lenger forskjell på jøder eller greker. Vi er alle blitt en ny skapning i Ham. Det finnes altså ikke ulike sett av regler. Derimot er det slik at Apostelen Paulus fikk en rekke direktesyn av Jesus. Herren selv underviste ham om ting som ”ennå ikke var blitt åpenbaret i de tidligere tider” (Ef.3:5). Når vi så kommer til tilsynelatende motstridende informasjon i Bibelen velger vi å la Jesus gjennom Paulus få det siste ordet. Det var jo som kjent Jesus som gav Paulus sine åpenbaringer. Gal 1:12 sier jo: ”Heller ikke har jeg mottatt det eller lært det av noe menneske, men ved Jesu Kristi åpenbaring”.

Anonym sa...

Mye interessat, men ut i fra min teologisk kunnskap, så har Leif J. mest riktig når det gjelder dette med nåden og loven.

Eskil sa...

Nå vet jeg ikke om jeg er enig i at en åpenbaring av Jesus gjør at man får større teologisk slagkraft. Men om så er: Hadde ikke også Johannes et direkte syn av Jesus (Åp,1,1) Betyr det at Paulus og Johannes har lik autoritet med hensyn til teologi? Eller er det den med FLEST syner som har mest vekt? Eller?

Peter hørte vel også Guds hørbare stemme i Apg 10? "Gud har vist meg..." Men det gir kanskje ikke like mye teologisk tyngde å bare HØRE som å SE? Jeg vet jeg høres vanskelig ut, men jeg må bare prøve å trenge til bunns i dette...

Anonym sa...

Hei kjære disipler og forfattere av denne siden.

Tusen takk for fantastisk Bibeltro og oppklarende lesning!!

Med all respekt til deres "meningsmotstandere" som er våre brødre - men det er veldig lett å tilbakevise deres påstander punkt for punkt. Eller så bygges det på misforståelser som er lette å oppklare. Spørsmålet er bare om hvor mye tid man skal bruke på det.


Jeg har aldri vært så sikker på at hele Bibelen er Guds ord, som etter jeg hørte denne undervisningen. Og aldri har jeg sett så mye av Jesus i skriftene.Det er vel ikke akkurat noe dårlig attest for undervisningen??

Men jeg ser så mange tegn på at flere og flere ser disse sannhetene, og det tror jeg vil gjøre at evangeliet om Jesu Kristi nåde eksploderer i Norge!! Jeg gleder meg.. :o)

Kristofer

Anonym sa...

Har lest og tatt imot nåde i lange baner, etter år med mye grums og slør foran øynene. Det handler vel rett og slett om det å se Jesus, som det heter. Tidligere frustrerte dette uttrykket meg enormt. Jeg kunnne ikke forholde meg til det. Visste rett og slett ikke hva de snakket om. Nå vet jeg altså hva jeg snakker om :-) og det er jo substans i det. Jesu blikk på deg blir reellt og han blir substans. Herlige Jesus for en fyr!

Og når vi prøver å beskrive hva nåde er for noe, og denne opplevelsen av Jesus mangler som felles referanse, da blir det teoriteologi hvor mye du enn prøver. I alle fall er åpne, sultne, trengende hjerter en forutsetning for at andres gode forklaringer skal trenge inn og rydde opp for at Ånden kan gjøre det klart som dagen.

Uansett er nåden herlig. Herlighet så herlig. Den er ufattelig herlig, og det må vi ta inn over oss. At det rett og slett er så ufattelig at det slår beina under alt vi har trodd. Det er jo for stort for oss! Men HAN kan som sagt gjøre det klokkeklart for sultne hjerter som ikke har behov for siste ordet.

Jeg setter veldig pris på all nådeundervisning. Jeg tror det er tid for det. På tide! Og så er det vel som alltid noen grøfter å vingle mellom. MEn det er HANS greie, ikke sant. Det er Han som holder på med dette. He's dying to la oss gripe denne enorme gaven. Å smelte hjertene med seg selv. Åh!

Eskil sa...

Nå er det vel strengt tatt ikke slik at de som stiller spørsmål ved noe av det som undervises ved OKS, mener at man blir frelst av noe annet enn nåde. Alle er vi vel enige om at vi blir frelst ved nåde. Men man trenger ikke gå på OKS for å se Jesus :-)

Anonym sa...

Det stemmer med mine beregninger, siden jeg selv ikke har vært innom der siden begynnelsen av 90-tallet :-)

Disiplene sa...

Hei Kristoffer!

Takk for oppmuntringene. Dt varmer mer enn du kanskje tror!

Tove og Eskil

Jepp, det er helt sant at nåden fåes ikke bare på OKS, men det er klart at vi er tekknemmleige til broder Åge som har valgt å veklegge denne siden.

For oss har det vært til meget, meget stor hjelp.

For første gang siden nyfrelsttiden har kritenlivet vært en sprudlende nyforelsket følelse som produserer gode gjerninger og JESUS fokus.

Stay blessed.

Hilser dere alle med 2.Tim.2:1

Anonym sa...

Takk for interessant informasjon

Anonym sa...

Hei.!
Det står ingensteds i ny testamentet at loven er opphørt?
Jo paulus forkynner kraftig mot loven om at den idag ikke fungerer som frelsesmiddel.og vi leser om dette i apg.At man diskuterte dette på apostelmøtet.Dette var en diskusjon om loven som frelsesmiddel og ikke om loven eksisterte eller ikke..
Det er hær åge og oks tar feil.Di bruker disse bibelske versene til å si at loven idag er borte.f.eks ef.2.15 og gal.1.8..hvor paulus prate om at loven er borte/og om et annet evangelium..Merk evangelium. Så er det igjen dette paulus poengterer; Det finnes ingen frelse i loven/.Frelse finnes kun ved å tro på jesus og leve i hans nåde(GAL.3.2).Ellers så sier paulus rett ut at loven EKSISTERER IDAG!!
Paulus lot f.eks en av sine disipler omskjære seg...men ikke for å bli frelst.paulus sa seg enig i at hedningene ikke skulle drikke avguds kjøtt,blod,drive hor..Dette er flere ting fra loven.Men han var klar; Kun jesus frelser.