fredag 2. november 2007

Helgens Spørsmål

I dag hadde jeg en koselig samtale med en ungdom. Jeg spurte henne om en del felles venner. Hun ønsket ikke å nevne noen navn, men fortalte at ungdommene i menigheten hun en gang var med i ikke lenger hadde den samme iver etter Jesus. Istedenfor brennende iver etter å gjøre Jesus kjent, hadde de nå tydd til alkohol, mer alkohol, og utagerende festing på by´n. Flere av disse begrunnet sin oppførsel utifra at dette var ok i henhold til Bibelen.

Mitt spørsmål er: Hva er det å være en kristen?

A) Tro på Jesus

B) Være en etterfølger av Jesus

6 kommentarer:

Lars Paul sa...

Trist det. Jesus er det beste et menneske kan oppleve. Måtte ungdommen virkelig forstå at det beste her i livet, er å leve i Guds fullkomne plan. Det er bare Jesus som kan tilfredsstille vår dypeste lengsel! Tenker på Nehemja som såg at muren låg i ruiner...

Roy-Olav sa...

Disse alternativene funker nok ikke. Man kan tro på Jesus og ikke være etterfølger av ham, og man kan være etterfølger av Jesus og likevel ikke være en kristen...

Så det er kristen glafyll som er det store blant ungdommene nå? Hm, og jeg som trodde det var poker...

Anonym sa...

Jeg greier ikke å være en skikkelig etterkommer av Jesus. Jeg kommer til kort hver dag. Nå driver jeg ikke med fyll og slikt, men jeg bommer her og der med andre ting. Livet mitt er langt fra det Jesus levde.

Anonym sa...

Hei ufulkommen

Vel, da sitter vi alle i samme båt.

Men tror du ikke det er forskjell på den som "faller i synd" og de som rett og slett ikke bryr seg så mye om å etterfølge Kristus?

Selv synes jeg å merke at forskjellen på de som av hjertet ønsker å følge Ham og de andre som rett og slett ikke er så interessert i å leve et helt liv i lyset.

Lars Paul og Roy Olav;

Kan det rett og slett ha med en hjertesholdning å gjøre?

hanne-mari sa...

Alt handler jo om Guds godhet som leder til omvendelse:) At vi ser hvilken kjærlighet Gud har elsket oss med! Jeg lover dere, denne kjærligheten er UTROLIG mye større enn disse billige erstatningene folk finner ute på byen en lørdags kveld;) Den fjerner usikkerheten.. I ham finnes det en GLEDE som ikke gir ekkel bakrus og koster masse penger:)

Anonym sa...

Har selv erfart at det eneste som hjelper meg til og gå videre med Jesus, er og fokusere på at jeg er rettferdig uansett. Jeg lever idag som et lykkelig menneske. Jeg går på trynet iblant, men det driter jeg i, jeg reiser meg og går videre.

Jeg har ikke rørt narkotika på 4 år nå, og det er ikke min fortjeneste. Det er vissheten om at jeg ER rettferdig som holder meg nykter.
Totalt blottet for prestasjonsangst, kan jeg leve det livet Han har ment jeg skal leve. Kan ikke grave meg ned i de feila jeg gjør, det har jeg ikke tid til. Jeg har allerede kasta bort 16 år av mitt liv i rus.

Dersom kristen ungdom vil ta seg en tur på byen, så må vi ikke miste fatninga. Det er ikke verdens undergang De ER rettferdige for Gud uansett. De trenger bare og høre det.:-)