lørdag 11. april 2009

11. April. ”Menneskelig svakhet bare en styrke”

Gud vil ha all ære, derfor liker han å gjøre alt arbeidet selv (Jes.42:8). Det er Han som Frelser. Han som Helliggjør. Han som Rettferdiggjør og Istandsetter. Det var HAN som plasserte oss i Jesus Kristus – ingenting er av oss selv (1.Kor.1:30). Johannes 15:16 sier derfor: ”Dere har ikke utvalgt meg, men JEG har utvalgt dere, og bestemt dere til å gå ut og bære frukt”. All selvros er utelukket. Etter gjerningenes lov? Nei, etter troens lov (Rom.3:27).

Som vi nå har sett i de siste andaktene, ønsker Gud at skal leve av Hans grenseløse nåde fra start til mål. Alt handler om HAM og ikke oss. HANS gjerninger ikke våre. Det er derfor dette med menneskelig svakhet kun er en styrke. Paulus åpenbarer nemlig noe viktig for oss i 2Kor 12:9-10 hvor han sier:

”Men han sa til meg: Min NÅDE er nok for deg, for min kraft fullendes i skrøpelighet. Derfor vil jeg helst rose meg av min skrøpelighet, for at Kristi kraft kan bo i meg. Derfor er jeg vel tilfreds i skrøpelighet, under mishandling, i nød, i forfølgelser og trengsler for Kristi skyld. For når jeg er skrøpelig, DA er jeg sterk!”.

Det gjør ingen ting om du føler deg svak eller skrøpelig. Det gjør ingenting om du føler at du ikke strekker til eller er ikke er god nok. Det er nemlig slik at NÅR DU ER SVAK – DA ER DU STERK.

Denne visdommen utrykkes også i Efeserne 6:10 hvor Paulus sier: ”For øvrig: Bli sterke i Herren og i hans veldige kraft” La du merke til at det ikke sto: ”Bli sterk i deg selv og i ditt enorme intellekt”? Det er altså Jesus Kristus i deg ”som gjør susen”.

Mange kristne fokuserer på at de er svake, men det er når fokuset blir på HAM vi kan føle oss sterke. Åndelighet er altså verken å fokusere på sin egen styrke eller svakhet, men på HAM.

Ha en Jesus fokusert dag – full av Hans styrke.

Disiplene.

Ingen kommentarer: