fredag 3. april 2009

3. April ”Tjene i Guds nåde”

I skrivende stund sitter jeg i Beijing, Kina. Jeg har nettopp kommet hjem fra en bibelskole vi har et stykke fra den kinesiske hovedstaden. Livet er fantastisk. Jeg er opprømt på innsiden. Hvorfor? Jo, jeg har fått betjent mine kinesiske søsken i og gjennom Guds nåde.

Det å tjene i Guds nåde er fantastisk. Spesielt når du har Jet-leg, skal undervise 9 timer hver dag for deretter dra på sykehus og besøke dødssyke mennesker. Det å tjene i Guds nåde er fantastisk, spesielt når man blir smuglet inn og ut av biler og hus i ly av mørket for ikke å bli tatt av politiet. Det å la Guds Nåde få slippe til i livet er ekstra smart når man må overnatte på plasser hvor det verken finnes toalett eller dusj og hvor man må sove med de fleste av klærne på for ikke å fryse i hjel. Med hånden på hjertet kan jeg love deg at da behøver man virkelig Guds kraft og Guds Nåde for ikke å kollapse under omstendighetenes press.

Det herlige med å være en kristen er vi slipper å ”dra styrke av oss selv” når vi tjener andre. Det herlige er at Gud gir den kraften du og jeg behøver for å betjene. 1Pet 4:11 sier: ”Om noen tjener, han tjene ved den kraft som Gud gir, for at Gud må bli æret i alle ting ved Jesus Kristus – ham som æren og makten tilhører i all evighet. Amen” og 1Kor 15:10 som sier: ”Men av Guds nåde er jeg det jeg er, og hans nåde mot meg har ikke vært forgjeves, men jeg har arbeidet mer enn de alle – det vil si: ikke jeg, men Guds nåde som er med meg”.

Hemmeligheten med å tjene i Guds Nåde er å hvile mens man tjener. Man hviler i Jesus. Drar styrke fra Jesus. Lar Jesus få slippe sitt liv, sine gaver og sin salvelse ut igjennom deg. Apollos hadde lært seg å hvile i Jesus når han betjente andre. I Apg 18:27 står det om ham at ”Og da han kom dit (Akaia), ble han ved Guds nåde til stor hjelp for de troende”.

Kjære bror og søster. Gud vil at du og jeg skal leve av Guds Nåde. Vandre i Guds nåde. Tjene i Guds nåde. Det finnes ingenting så sterkt og så fantastisk som å hvile så mye i Jesus så at HAN bærer frem den frukt som blir til velsignelse for andre.

Joh 15:4 sier: ”Bli i meg, så blir jeg i dere. Likesom grenen ikke kan bære frukt av seg selv, men bare når den blir i vintreet, slik kan heller ikke dere bære frukt uten at dere blir i meg”.

La Herren få betjene med sin kraft i og igjennom deg og ditt liv!

Disiplene

Ingen kommentarer: