fredag 8. august 2008

8. August ”Full av fred”

Har du noen gang kjent ufred? Noe inne i deg er urolig og du ”vet” det er noe som ikke er slik det burde være. Om ufreden øker på i styrke og blandes opp med frykt, kommer angsten snikende. Mange mennesker i dag sliter med disse tingene. De har ufred. De har angst. De ”vet” at det er noe som ikke helt stemmer.

Jesus hadde aldri ufred på denne måten.. Til tross for ytre press var Hans indre uskadd. Hans psyke var i harmoni. Men hvorfor var Jesus alltid ”Full av fred”? Vel, en av nøklene var at Han praktiserte det Jesaja 26:3-4 lærte, nemlig: ”Den som har et grunnfestet sinn, ham lar du alltid ha fred, for til deg setter han sin lit. Sett deres lit til Jehova til alle tider! For i Herren Jehova har vi en evig klippe”.

Jesus nektet å bekymre seg (Lukas 12:22). Han valgte isteden å la Jehova være Hans tilfluktsplass. Salme 18:3, 18-20 forklarer oss hvordan David så på Jehova og hvordan han tok tilfukt til Ham i trengselens tid. David sier: ”Jehova er min klippe og min festning, min frelser. Min Gud er min klippe, som jeg setter min lit til, mitt skjold og min frelses horn, min borg. Han fridde meg ut fra min sterke fiende, fra dem som hatet meg – for de var for sterke for meg. De overfalt meg på min ulykkes dag, men Jehova ble min støtte. Han førte meg ut i fritt rom. Han frelste meg, for han hadde behag i meg.”

Det var dette som gjorde Jesus til en mann – full av fred. Han var grunnfestet i at Jehova var for Ham, med Ham, i Ham og i at Jehova elsket Ham med en kjærlighet sterkere enn døden.
Du kan jo tenke deg den følelsen Jesus fikk når Han ved sin dåp i Jordanelven år 29 fikk høre Jehovas røst fra Himmelen som sa: ”Dette er min Sønn, den elskede! I ham har jeg velbehag”.
(Matt.3:17).

Disse velsignede ord er også uttalt over deg, kjære bror og søster. Paulus skriver til oss og sier ”Dere er Guds utvalgte, hellige og elskede!” (Koloss.3:12). Med andre ord er Gud fornøy med deg. Ikke fordi du gjør alt rett, men fordi du har tatt tilflukt i troen på Hans Sønn. ”For i ham har han utvalgt oss før verdens grunnvoll ble lagt, for at vi skulle være hellige og ulastelige for hans åsyn”, sier Efeserne.1:4. Når du nå har kommet inn i Kristus ved tro, har du fått del i den samme fred som Jesus har. Johannes 16:33 sier jo: ”Dette har jeg talt til dere for at dere skal ha fred i meg. I verden har dere trengsel. Men vær frimodige! Jeg har overvunnet verden”.

I dag vil jeg at du skal feste ditt blikk på Jesus. Jeg vil at du skal vite at dersom du tror på Ham har du fått fred med Gud. Har du fred med Gud, ja da kan du ha fred med deg selv. I dag kan du ”snu på flisen” og si til deg selv at ”alt er vel” – ikke fordi at du vandrer helt perfekt, men fordi du har valgt å ta din tilflukt til Den Perfekte og i Ham få fred.

”Vær ikke bekymret for noe, men la i alle ting deres bønneemner komme fram for Gud i påkallelse og bønn med takk. Og Guds fred, som overgår all forstand, skal bevare deres hjerter og deres tanker i Kristus Jesus” (Fil 4:6-7).

R.I.P

Ingen kommentarer: