mandag 15. juni 2009

15 Juni ”En ny posisjon”

I gamle testamentet finnes det løfte. ”Jehova skal gjøre deg til hode og ikke til hale” (5. Mos.28:13-14). Som nyfrelst lurte jeg på hvordan jeg skulle bli det. Jeg følte meg mange ganger som denne halen, men siden så mange i menigheten snakket om å ”være hode” holdt jeg meg trofast til denne drømmen om en gang føle som alle de andre. Jeg kom sikkert til å bli hode en dag jeg også.

Det jeg ikke hadde gjort var å lese Bibelteksten nøye. Det var nemlig umulig for meg å bli dette ”hodet”. Bibelversene gir nemlig løftet om å være hode en forutsetning. ” … såfremt du hører på Herrens, din Guds bud, som jeg i dag byder deg å ta vare på og holde, og såfremtdu ikke viker av fra noen av de ord jeg legger fram for dere i dag, verken til høyre eller til venstre, så du følger andre guder og dyrker dem”.

Det var jo det jeg ikke greide. Jeg greide ikke gjøre ”alt det Herren bød meg”. Jeg greide ikke å holde ”alle de ord Han la frem for meg”. Jeg kom aldri til å greie å bli dette berømmelige ”hodet”.

Det dumme var at det drøyde noen år før en søster i menigheten gav meg en øyeåpner. Hun fortalte at jeg levde i en ny pakt. En pakt hvor ”mitt liv er skjult med Kristus i Gud” (Koloss.3:3). Jeg glemmer ikke den dagen hun viste meg en bok hvor følgende vers fra Paulus var hovedtema: ”Ef 2:4-6 og 1:21 sier: ”Men Gud, som er rik på miskunn, har, på grunn av sin store kjærlighet som han elsket oss med, gjort oss levende med Kristus, vi som var døde ved våre overtredelser. Av nåde er dere frelst. Han oppvakte oss med ham og satte oss med ham i himmelen i Kristus Jesus,over all makt og myndighet, over alt velde og herredømme og over hvert navn som nevnes, ikke bare i denne verden, men også i den kommende”.

Jeg trodde ikke mine egne øyne. Jeg hadde blitt hode likevel. Det var ikke min fortjeneste, det var Hans. Det var Den nye paktens realiteter. Jeg hadde blitt hode uten å prestere noe. Jeg var satt i Himmelen over alle problem. Alt var under mine føtter. Det var Nåde over Nåde.

Det er viktig at du forstår din posisjon. Det er viktig å se at du ikke ”kjemper mot overmakten”. Ha et nytt og revolusjonerende liv ”e.Kr” hvor alt er under dine føtter. Du er over. Du har endelig blitt hode.

Ingen kommentarer: