onsdag 22. oktober 2008

22. Oktober ”Vintreet”

Det er deilig å vite at jeg ikke klarer å være en kristen i egen kraft. Denne store åpenbaring får meg til å slappe av og stresse ned. Det å vandre perfekt, slik Gud egentlig vil at jeg skal vandre, er nemlig en helt umulig oppgave (Rom.7:18).

Enda mer befriende er det å lese Jesu ord i Joh 15:4-5: ”Bli i meg, så blir jeg i dere. Likesom grenen ikke kan bære frukt av seg selv, men bare når den blir i vintreet, slik kan heller ikke dere bære frukt uten at dere blir i meg. Jeg er vintreet, dere er grenene. Den som blir i meg, og jeg i ham, han bærer mye frukt. For uten meg kan dere intet gjøre”.

Det geniale med å være en kristen er altså at Jesus Kristus produserer kristenlivets frukt i og igjennom meg når jeg hviler i Ham! Har du noen gang sett en gren som stresser for å presse frem frukt? Like lite behøver du og jeg være opptatt av å bære frem ”kristen frukt”. Det eneste du og jeg behøver å gjøre er å forbli hvilende i vintreet, Kristus ,så bærer livet frukt av seg selv! For det hjertet vårt flyter over av, det taler munnen (Matt.12:34).

Har du tenkt over hva en gren bør gjøre når den begynner å føle seg tørr? Nettopp, drikke mer sevje! Det er slik du og jeg også behøver å gjøre når vi føler oss tørre. Jesus Kristus er ikke bare vintreet, han er også vårt liv! (Kol.3:4). Hans liv i oss er sevjen vi behøver til fornyelse av ånds og sjelsliv. Forståelsen av at man er en gren på Vintreet er altså avgjørende for vår vandring som kristne. Når vi ”drikker av Jesus” ved å beundre Ham, lære av Ham, etterfølge Ham, ja da mykner vårt hjerte og livet bobler over av frihet og entusiasme.

En tredje ting jeg vil vise deg i dag er at slik som treet er, slik er også grenen. Det at vi er i Kristus og Kristus er i oss, gjør oss lik Ham. Det går ikke an å skille grenen fra treet eller treet fra grenen. De er og forblir samme materiale. Når vi takket ja til å bli en gren i vintreet, fikk vi del av samme natur. 2Pet 1:3-4 sier: ”Ettersom hans guddommelige makt har gitt oss alt som tjener til liv og gudsfrykt, ved kunnskapen om ham som har kalt oss ved sin egen herlighet og kraft, og gjennom dette har gitt oss de største og mest dyrebare løfter, for at dere ved dem skulle få del i guddommelig natur”. Vi har blitt nye skapninger i Kristus Jesus (2.Kor.5:17).

I dag kan du slappe av og nyte den nye pakts realiteter. Jesus er i deg. Du er i Ham. Med Ham bærer du frukt, men uten Ham kan du intet gjøre.

Ingen kommentarer: