mandag 6. oktober 2008

6. Oktober ”Fra Ham kommer legemets vekst”

For en tid tilbake landet vi fra en fantastisk tur til Filippinene. Noen venner av oss hadde solgt husene sine i Bergen og flyttet med hele sin familie på andre siden av jorden for å hjelpe de fattige og å spre det gode budskapet om Guds grenseløse nåde. Slike oppofringer disse godt voksne og veletablerte familiene hadde gjort, vitnet om en stor forkjærlighet både for Gud og mennesker.

Min rolle på Filippinene var mindre heltemodig. Jeg skulle bare besøke våre venner samt ha et seminar i en av Manilas mest hurtigvoksende menighet. De hadde gått fra noen få hundre til over tusen medlemmer bare på kort tid. Det skulle vise seg at disse filippinerne hadde lest en av mine bøker og nå ville de høre forfatteren ”live”.

For meg ble turen til Filippinene et sterkt vitnesbyrd om Guds Nåde i praksis. Personlig tror jeg at jeg lærte mer av disse brødrene enn det de lærte av meg. Som gjesteforkynner får man nemlig det privilegium å bli kjent med lederskapet i menigheten og se ”baksiden” av menighetens flotte fasade. I en av disse samtalene måtte jeg bare stille det spørsmålet enhver med hjerte for kirkevekst ville ha stilt, nemlig: ”Pastor, please tell me: what do you do to make the Church growing so fast?”.

Svaret jeg fikk var enkelt men revolusjonerende. ”Vi har sluttet med å tale om hva den enkelte må gjøre for Gud. Isteden taler vi heller om hvem Jesus er og hva Han har gjort for oss og ønsker å gjøre i oss. Før jobbet vi for å ha en stor menighet, nå er heller målet at Jesus skal bli stor”, var svaret jeg fikk.

Lederskapets nye strategi var egentlig ikke ny. Apostelen Paulus hadde nemlig gitt oss nøkkelen til kirkevekst for nesten 2000 år siden. I Kol 2:18-19 sier han: ”La ingen røve seiersprisen fra dere, om noen prøver på det ved ydmykhet og engledyrkelse, idet han gir seg av med syner, blir oppblåst uten grunn av sitt kjødelige sinn, og ikke holder fast ved ham som er hodet. Fra ham er det jo legemet vokser Guds vekst, hjulpet og holdt sammen av alle bånd og ledd”. Og i Ef 4:15-16 sier han: ”Sannheten tro i kjærlighet, skal vi i alle måter vokse opp til ham som er hodet, Kristus. Ved ham blir hele legemet sammenføyd og holdt sammen med hvert støttende bånd, alt etter den virksomhet som er tilmålt hver enkelt del, og slik vokser det sin vekst som legeme til sin oppbyggelse i kjærlighet”.

Det var dette Filippinerne hadde gjort. De hadde sluttet med å forkynne ting som gjorde dem ”oppblåste av sitt kjødelige sinn” og isteden ”holdt de fast ved Ham som er hodet og slik vokste legemet Guds vekst”. Gjennom forkynnelse og undervisning lot de den enkelte medlem ”i alle måter vokse opp til Ham som er hodet, Kristus”. Resultatet talte for seg selv. Nå var de Manilas mest hurtigvoksende menighet.

Det er ikke forkskjell på deg og våre søsken i Filippinene. Gud vil at vi alle skal vokse, både kvalitativt og kvantitativt. I dag vil jeg at du skal forstå nøkkelen til all form av vekst. Det er Jesus og bare Jesus.

Ingen kommentarer: