fredag 24. oktober 2008

24. Oktober ”Grepet av Kristus”

Når du i de forrige andaktene har lest om hva Jesus Kristus har gjort for deg – ja da blir det ikke vanskelig å bli begeistret. Paulus, som forsto Evangeliet klarere enn mange andre (Ef.3:3-4), fikk snudd livet sitt ”ned - opp” og proklamerte ”For meg er livet Kristus og døden en vinning”. Den skolerte fariseeren fra Tarsus innrømmet og erkjente åpent at ”jeg akter i sannhet alt for tap, fordi kunnskapen om Kristus Jesus, min Herre, er så meget mer verd. For hans skyld har jeg tapt alt, jeg akter det for skrap, for at jeg kan vinne Kristus. Ikke så at jeg allerede har grepet det, men jeg selv er grepet av Kristus” (Fil 3:8,12).

Det å være så ”opp etter ørene” grepet av Kristus, kommer ikke av at man har anstrengt seg for å bli åndelig brennende. Nei, den åndelige pasjonen som brant som en ild i Paulus kom fordi han hadde fått en innsikt om hvem Jesus var og hva Han hadde gjort. Paulus var så impregnert av denne forståelsen at han til og med sa ”Jeg akter ikke mitt liv et ord verd, bare jeg kan fullføre min tjeneste jeg fikk av Herren Jesus; å vitne om Guds Nådes Evangelium” (Apg.20:24).

Det er denne pasjonen som dessverre mangler i en rekke kristne menigheter. Istedenfor brennende Jesusfokuserte mennesker har aktiviteter, underholdning og show-pregede møter sneket seg inn. Pastorer har blitt psykologer, bibellærere har blitt evangelister og ungdomsledere har blitt aktivitetsledere. Istedenfor å sette sin lit til Jesus og Hans milde, men radikale lære ser det ut som om vi har blitt life-coachere, humanister og velmenende antropofiler. Flere av disse sjangerne inneholder en del gode poeng, men er i beste fall menneskelig visdom og filosofisk nestekjærlighet. Evangeliet om Jesus derimot, er Guds kraft til frelse (Rom.1:16-17).

Min drøm er at vi igjen skal bli grepet av Kristus. Min drøm er at Kristus igjen skal være årsaken til at vi vil komme på de kristne møtene. Men prosessen av å få menighetene til å brenne av iver for Herren begynner først med oss selv. I dag oppmuntrer jeg deg derfor enda en gang til å åpne din Bibel, studere hvem Jesus er og hva Han har gjort og få det paulinske møte med Herren som gjør at vi faller av hesten.

Med Jesus i fokus forvandles alt. Det umulige blir mulig. Ha en Kristosentrisk dag!

4 kommentarer:

Felipe Muñoz sa...

Kjære disipler:

Hvor begynner vi (rent praktisk) for å ha slike menigheter som er Jesus-fokuserte?

Disiplene sa...

Felipe,

Det er et meget aktuellt spm du stiller her. Et spørsmål det er verd å analysere grundig.

Skal vi gjøre det på torsdag?

Felipe Muñoz sa...

Jeg er veldig opptatt av dette emnet og vil gjerne prate om det. Hva med nå på torsdag?

Anonym sa...

Tenk at vi er grepet av Kristus. Han holder oss i sin hånd. Det er her vi er trygge, her vi får kraft, her livet sammen med ham kan vokse og utvikle seg.