torsdag 2. oktober 2008

2. Oktober ”Jesus Kristus – Åndens sverd”

Jeg er en gutt som elsker livet. Jeg elsker det å våkne opp til en ny dag med nye muligheter. Jeg synes det er fantastisk å vite at Jehova elsker meg, er for meg, er med meg og bor i meg ved Den Hellige Ånd (Joh.14:23). Likevel finnes det dager hvor alle disse underbare fakta er som blåst vekk fra hjertet mitt. Visse dager kan være tunge, triste og nest inntil meningsløse.

Hvorfor opplever jeg det slik? Hvorfor er det så mange av dere lesere som kjenner dere igjen i min beskriving? Jo du skjønner, vi er i krig om vi liker det eller ikke, vil det eller ikke. Vi er i en krig mellom Satan og hans hær på den ene siden og Gud og Hans Rike på den andre. Visse dager kan vi oppleve mer krig enn ellers. Jesus har vunnet en evig seier, men Satan sender fortsatt sine brennende piler (Ef.6:10-17). Det er i denne virkeligheten du og jeg lever, om vi er klar over det eller ikke, tror på det eller ikke.

Heldigvis har Gud gitt oss våpen som vi kan bruke i denne krigen. Efeserne 6:17 sier at Guds Ord er vårt åndelige sverd! Guds Ord er så kraftfullt at det skaper det som det sier (Jes.55:11). Det er som en hammer som knuser all motstand (Jer.23:29). Ordet setter fri (Joh.8:31-32), leger (Salme 107:20), gir mat (Matt.4:4), utruster (2.Tim.3:16-17), beskjærer oss (Hebr.4:11) skaper ånd og liv (Joh.6.63), og overvinner fienden (Åp.12:11). Når man lever et liv i Guds Ord lever man et liv i seier over fienden.

Bibelen er Guds Ord. Men Ordet har også en annen betydning. Et annet navn på Ordet er nemlig Jesus (Joh.1:1). Åp 19:11-16 forteller oss nemlig at Johannes så: ”himmelen åpnet – og se: En hvit hest. Og han som sitter på den, heter Trofast og Sannferdig, og han dømmer og strider med rettferdighet. Hans øyne er som ildslue. På hans hode er det mange kroner. Han har en innskrift med et navn som ingen kjenner uten han selv. Han er iført en kledning som er dyppet i blod, og hans navn er Guds Ord. Hærene i himmelen fulgte ham på hvite hester, kledd i fint lin, hvitt og rent. Ut av hans munn går det et skarpt sverd, for at han med det skal slå hedningefolkene. Og han skal styre dem med jernstav. Han tråkker vinpressen med Guds, Den Allmektiges strenge vredes vin. På sin kledning og på sin hofte har han et navn skrevet: Kongers konge og herrers herre”.

Det at Jesus er Ordet, ditt og mitt Åndelige Sverd, er viktig å få med seg. Når du og jeg opplever vanskelige tider, ligger vår seier i personen Jesus. Han er den som får oss ut av problemene. Han er den som setter oss fri, helbreder oss, gir oss ny forfriskende styrke. Han er den som oppmuntrer, trøster og formaner.

I dag oppmuntrer jeg deg til å gjøre 2 ting. For det første oppmuntrere jeg deg til å kose deg med Bibelen. Nyt av dens budskap og bekjenn Ordets sannheter. For det andre oppmuntrer jeg deg til å nyte av at Jesus Kristus er ditt Åndelige Sverd. Han er den som tar deg igjennom. Han er den som har stridt – og vunnet. I Ham finnes det mer enn Seier.

Ha en seirende, Jesusfokusert dag!

Ingen kommentarer: