torsdag 26. februar 2015

Greier du å zoome utover?

I går hadde jeg et fantastisk studie. I fire hele timer satt jeg med en pinsevenn og studerte endetiden. Vi studerte vers for vers i Åpenbaringen 13 til og med 18. Mulig jeg ikke har sett mer tilfreds pinsevenn på lenge. Hvorfor?

Årsaken var nok at jeg lærte ham å zoome. Hva legger jeg i det? La meg ta et eksempel. Til studiet i går hadde min venn pinsevennen zoomet innover - ikke utover. Han leste derfor i Åpenbaringen at det skulle være fotografier som snakker og dreper (Åp.13:15), et hav (H2o) som skulle inneholde skremmende dyr som besto av flere kroppsdeler fra andre dyr (Åp.13:1-2) og ikke minst en prostituert som tydeligvis var glad i å ri på skumle dyr og ha sex med konger (Åp.17:3 og 18:3).

Som dere forstår forsto han ikke så mye av bibelteksten. Ingen kan laste ham for det. Når man ikke er opplært til å se det store bildet, eller det å zoome utover, kan man rett og slett ikke forstå sannheten. Da blir ikke detaljer en vakker brikke i et helhetlig bilde, men selve bildet. Hvor trist er det ikke å ha et fragmentarisk bibelsyn? Til tross for oppriktigheten trekker man altså feil konklusjoner.

Det er av den største viktighet å lære seg å zoome utover. Eksempelvis forklarer bibelen at Havet som ikke skal finnes mer ikke er H2o, men det det opprørske menneskehavet (Åp.17:15, Jesaja 57:20). Dyrene som blir beskrevet er ikke dyr, men nasjoner og politiske system.

For deg som vil ha et lite dypdykk i dyresymbolikken skriver jeg bare kort at:
1. Israel blir kalt en sau i Jeremia 50:17
2. Hellas blir kalt en geit i Daniel 8:21
3. Medo-Persia blir kalt en vær i Daniel 8:20
4. De onde herskerne blir kalt Løve og Bjørn i Ord.28:15
5. Babylon og Egypt blir kalt for ørner i Esekiel 17:3-15
6. Dyrenes horn står for ulike politiske herskere forklares det i Åp.17:12
7. Ulike dyr står for ulike nasjoner forklares det i Daniel 7:16-17

Vel, tilbake til tema:

Åpenbaringen handler verken om dyr, prostituerte eller hav som blir borte. Åpenbaringen handler om Politikk. Det handler om et stridsspørsmål om hvem som egentlig har rett til å styre jorden. Er det de dyriske politiske maktene som får sin makt fra Satan Djevelen (13:2) eller er det Jesus Kristus som Konge i Guds Rike?

Ved å zoome utover forsto min pinsekarismatiske venn at han måtte avstå fra å være delaktig i politikk. Isteden ville han sverge troskap til Ham som sitter på Hesten (Åp.19:11-13 + Åp.19:17-21)

Ingen kommentarer: