fredag 27. februar 2015

Greier du å zoome utover, del 2

"Jeg vil ikke bli et av Jehovas Vitner - dere setter nemlig komma på feil plass. Min Bibel sier at Jesus sa til røveren på korset: "Sannelig jeg sier deg: I dag skal du være med meg til Paradis". Dere mener dette er feil. Derfor er valget mitt lett. Jeg tror på bibelen  - det gjør ikke dere, altså blir jeg ikke et av Jehovas Vitner".

Hva har denne personen unnlatt å gjøre? Nettopp! Han har ikke lært å se det store bildet. Han har ikke lært seg å zoome utover.

Jesus kunne nemlig ikke dra til Himmelen denne dagen. Hvorfor ikke? Rett og slett for at Bibelen lærer noe helt annet. For det første lærer Bibelen at han var i dødsriket 3 dager og 3 netter (Matt.12:40) og for det andre sier Jesus selv etter sin oppstandelse fra de døde at "han ennå ikke er faret opp til sin Gud og Far" (Joh.20:17).

Og for det tredje: Koiné gresk har verken komma eller punktum. Bibelens originale manuskript ble skrevet i en endeløs lang linje. Det var først når man skulle oversette tekstene bibeloversettere satt inn komma og punktum. Versinndeling kom ikke før Robert Etiennes innførte dette i 1551.

Ser du at for å forstå Skriftene må du zoome utover?  Du må ikke henge deg opp i et punktum, et komma, et ord. Du må lære deg å zoome utover slik at du ser hele bildet. Du må rett og slett venne deg til tanken om at "SUMMEN av Guds Ord er Sannhet" (Salme 119:160) og ikke drukne i fragmentarismens infantile og umodne verden.


Ingen kommentarer: