tirsdag 3. februar 2015

Hvordan kan Jesus kalle folk i Babylon for "sitt folk"?

I går så vi at "de som sukker og stønner over alle de vederstyggeligheter som blir gjort i den frafalne Jerusalems midte" fikk et merke i pannen som gjorde at de overlevde Jehovas dødsstraff (Esekiel 9:4). Jehova så deres hjertes innstilling og sparte deres liv.

I dag finnes det enkeltindivid som har den samme bakgrunn og samme innstilling. De befinner seg i "den frafalne Jerusalems midte", den delen av falsk religion som kalles for Kristenheten. De er kjempe frustrerte over tingens tilstand. De godtar ikke homoseksuelle relasjoner, de godtar ikke umoral, de godtar ikke liberal teologi, de godtar ikke sammenblandingen mellom politikk og religion, de godtar ikke falske profetier og manipulerende predikanter, de nekter for at Gud er 3 personer og at denne guden skal torturere folk i et brennende evig helvete. De vet at menigheten skal være ren og at alle Jesus troende skal gjøre disipler ved at de går ut og lærer folk ALT hva Jesus har befalt. De forstår at Gud har et folk som bærer Hans navn (Apg.15:14). Det eneste de vil er å ha Jesus som Herre og Konge (Rom.10:9-11). Derfor er de blitt merket av Gud og Gud ønsker at de skal overleve den kommende dom.

Hvordan skal disse menneskene overleve i dag? Åpenbaringen gir oss 2 viktige nøkler. For det første kaller Jesus disse menneskene som fortsatt er i Babylon for SITT FOLK. Er ikke dette rart? Vel, det er ikke så rart. Jehova ser til hjertet og ser at disse menneskene er "verdige til å få evig liv" slik Apg.13:46, Lukas 20:35 og 2.Tess.1:5 beskriver dem.

Det å være verdige til evig liv er dessverre ikke nok. At de er kjent av Gud betyr ikke at de er Guds kanal. Det betyr heller ikke at Gud taler igjennom dem eller at de representerer Hans menighet. Det kan vi se av historien med Apollos. Apollos var ivrig og forkynte mye rett, men var i behov av at Priskila og Akvilas la ut Sannheten nøyere ut for ham (Apg.18:24-28). Han var på rett vei, men behøvde mer nøyaktig kunnskap for å kunne være en del av Guds Menighet (1.Tim.2:3-4)

Så hva var det mer enn "et merke i pannen" som skulle til for å overleve Guds dom? Åpenbaringen 18:4 gir oss nemlig et ytterligere hint. Her sier Jesus at hans folk skal "dra ut av henne". Hva betyr så dette?

Igjen vil jeg ta deg med til det frafalne Jerusalem. Denne gangen ikke til år 607 f.v.t , men til 70 a.d. Jesus Kristus har uttalt dom over Jerusalem på grunn av hennes frafall i år 33. Han proklamerte at "Alt det rettferdige blodet som er utøst på jorden skal komme over DERE...ALT dette skal komme over DENNE generasjonen...Jerusalem, Jerusalem, som dreper profetene og steiner de som er sendt til henne...hvor ofte ville jeg ikke samle dere, men dere ville ikke høre..Deres hus vil bli overlatt til dere selv...og når dere ser Jerusalem omringet av hærer har leiret seg skal dere vite at Jerusalems ødeleggelse er kommet nær." (Matt.23:34-38, Lukas 21:20).

Den frafalne kristenhet kan sammenlignes med det frafalne Jerusalem. Hun kan også sammenlignes med Babylon Den Store. Som åndelig hore skulle hun få sin dom. Hun skulle bli tilintetgjort. Hva skulle de som elsket Jesus gjøre? Det de skulle gjøre står i neste vers (Lukas 21:21) "DA MÅ DERE BEGYNNE Å FLYKTE...OG DRA BORT....OG IKKE DRA INN IGJEN...for de skal alle falle for sverdets egg...." Dette samstemmer med Åpenbaringen 18:4 som sier: "DRA UT fra henne, mitt folk, hvis dere ikke vil ha del med henne i hennes synder, og hvis dere ikke vil ha del i hennes plager".

La du merke til hva du må gjøre? For det første ser Gud deg som enkeltindivid og setter et merke på deg. Så, etter dette, er det opp til deg å DRA UT, JA FLY fra all falsk religion. Gud gjør sin del og merker seg deg og du responderer på Hans røst ved å løpe til rett hjord (Johannes 10:16). Du kan altså ikke være en del av Guds folk og samtidig forbli værende i Babylon/Jerusalem dersom du skal unngå å bli tilintetgjort .

I morgen skal vi se på hva Bibelen lærer om disse menneskene som er på vei ut av Babylon/Jerusalem. Hører Han på deres bønner? Har han godkjent dem? Vedkjenner Han seg deres tro? Vil han være ved deres side når de står ansikt til ansikt med døden?

Det skal vi få svar på i morgen



27 kommentarer:

Anonym sa...

Hei.

Jeg leser innleggene deres med interesse (så gjenstår det å se om motet kommer tilbake :D) For du tegner et veldig dystert bilde av kristenheten, selv om det er bra at du tar med at Gud ser til hjertet. Det tror jeg også.

Men jeg har noen spørsmål:


1. Når du nevner kristenheten som "falsk religion". sikter du da til absolutt alle trosretninger; (stats)kirker, bedehus, pinsevenner, metodister, frikirker, katolikker, adventister osv?

2. Hva er det som gjør disse falske eller en del av "den store skjøge"? Er det deres syn på Jehova som "tre-i-en"? Eller deres syn på Helvete og evig pine? (med unntak av adventistene).

3. Er troen på Gud som "tre-i-en" og Helveteslæren "frelsesspørsmål" for JV, slik som det er for "kristenheten"? Jeg mener dersom jeg tror på Gud som treenig, vil jeg da ifølge JVs lære komme under Guds dom?

4. En av grunnene til at jeg ikke lenger ønsker å være en del av noe "organisert" menighetsliv, er at jeg ikke lenger tror på hverken evig pine eller Gud som tre i en. Noe som rett og slett gjør at det ikke finnes noen menighet for meg i "kristenheten". Jeg tror heller ikke lenger på "systemene" med det som ser ut som "mellommenn" (og kvinner). Tror du dette er nok til at jeg har kommet meg "ut av henne"? :D

Det jeg ikke helt greier å følge deg på, er at hele kristenheten er falsk. Jeg tror (fortsatt) det er oppriktig tro på Jesus som frelser, men selvsagt også at denne troen skal vise seg i våre gjerninger. Eller som det står i JVs bibel: "for at enhver som VISER TRO på ham, ikke skal bli tilintetgjort, men ha evig liv".

Disiplene sa...

Hei oppriktige venn.

Tusen takk for bra og reflekterte spørsmål. Vi skal forsøke å besvare dem så bibelsk vi bare kan.

Til # 1 og 2 = Bibelen lærer at det bare finnes 1 sann tro. Efeserne 4:5. I disse retningene du nå lister opp finnes det herlige, oppriktige mennesker som Gud ønsker skal få evig liv, men selve KIRKESAMFUNNET har drevet hor med Kongene på jorden (alle du nevner her godtar at medlemmene deres deltar i politisk virksomhet). Salme 2

De har begått hor med "militære befalingsmenn" (Åp.19:18) (alle du nevner her godtar at medlemmene deres deltar i militær virksomhet selv om Bibelen sier at Guds folk ikke lenger skal lære å føre krig - Jesaja 2:4)

De har drevet hor med falsk religion (alle de du nå lister opp står på motsatt side av Jesus Kristus i spørsmålet om hvem som er Gud. (Joh.17:3). De står også på motsatt side av Jesus Kristus i spørsmålet om Kjærlighets budet og Guds rettferdighet (de mener at Gud torturerer folk som ikke tror i et brennende helvete - med unntak av adventismen, slik du helt rett sier) (Job.34:10)

Noe av det aller verste er at de fleste av dem godkjenner økumenikk, altså en sammenblanding av alle doktriner og strukturer og samtidig fortelle verden at: "dette er Guds Menighet på jord". Slik gjør de seg skyldige i å kalle det rene urent og det urene for rent (Jesaja 5:20) og surdeigen syrner hele deigen.(Gal.5:9)

I sum står disse kirkesamfunnene i realiteten på Satans side ved å hevde at: Gud ikke er en person, han er 3 personer. (5.Mos.6:4)

Gud er ikke rettferdig, han torturerer folk i all evighet. (Matt.10:28)

Gud er ikke kjærlig, han tillater nød og lidelser etter døden. (Åp.21:1-4)

Gud lyver siden Gud sa at Adam skulle bli til støv, mens han i realiteten fikk en mye hardere dom, helvete. (1.Mos.3:19)

Gud er en likegyldig og ubarmhjertig Gud siden han tillater sin menighet å profetere feil, leve umoralsk, la predikanter sko seg på fårene, osv. osv. (1.Peter 1:16)

Dersom vi godtar Kirkesamfunnene som en del av Guds menighet sier vi at Jesu Ord om at : Dere er mine venner DERSOM dere gjør det jeg befaler dere" - bare er tull og tøys. (Joh.15:14, 14:15)

Disiplene sa...

Til # 3 = Bibelen lærer helt krystallklart at "Du skal ikke ha andre guder enn meg" (2.Mos.20:3).

Hvem sa disse ordene? Jo, Faderen. Jesus sa at de SANNE tilbederne skal dyrke FADEREN i ånd og sannhet (Joh.4:23-24)

Dersom man tror at Jehova er en substans som består av 3 personer, dyrker man ikke bibelens gud og er selvsagt ikke sanne kristne.

Hvordan kan man i så fall hevde at folk som ikke tror på samme Gud like fullt er sanne troende? DEt er både ulogisk og ubibelsk.

Jehovas dom er rettferdig og den er det bare Han som tar seg av. Det vi vet er at Han sier at dette er falsk religion og at falsk religion vil bli tilintetgjort. Åpenbaringen 19:20 sier at vi skal fryde oss over dette faktum.

Disiplene sa...

Til # 4 = Så vakkert! Dette vitner om at du virkelig har blitt påvirket av Guds Ånd! Husk at det bare er de som er rettferdig innstilte og som dras av Guds Ånd som kan frembringe denne forståelsen i deg.

Det å være helt utmeldt er viktig. Men det å være utmeldt betyr også at man har forlatt henne i sitt hjerte. Man er både juridisk og åndelig utmeldt for å si det slik.

Nå gjelder det bare for deg å komme sammen med alle de andre som har sett det samme som deg (Joh.10:16 og Hebr.10:34-35)

Disiplene sa...

Til avslutningen din = Kan du vise til ett eneste kirkesamfunn i Kristenheten som viser tro på ALT DET HAN HAR BEFALT (Matt.28:20)?

For å hjelpe deg litt på veien:

1) I hvilket kirkesamfunn i kristenheten forkynner alle medlemmene Riket (Matt.24:14)

2) Hvilket kirkesamfunn i kristenheten bærer Guds Navn (Apg.15:14)

3) Hvilket Kirkesamfunn i Kristenheten tar Jesu ord alvorlig og er Jesu venner ved at de holder menigheten sin ren fra synd (1.Kor.5:11)

4) Hvilken menighet i Kristenheten tenker du på når du sier at "jeg greier ikke helt følge deg på at hele kristenheten er falsk"? Frelsesarmeen? - som tror på en treenighet? Amish som tror på et helvete? Mormonere som deltar i politikk og nasjonalistiske kriger?

Disiplene sa...

Du skal ha ros. Masse ros fordi du velger å bli påvirket av Guds Ånd.

Ros for at du ikke vil delta i kristenhetens religionsamfunn.

Ros for at du ser Bibelske sannheter såpass klart som du gjør.

Husk at ingen dømmer enkeltindividene i Kristenheten, men selve SYSTEMENE er under Guds klare og entydige dom.

Anonym sa...

Hei igjen.

Og takk for svar. Først vil jeg si (og dette er jeg glad for å kunne si) at min kontakt med det du mener er "de sanne kristne" har vært minimal. Jeg har selv kommet frem til min "nye" tro. Og anså det egentlig som litt tilfeldig (eller kanskje ikke?) at jeg nærmet meg mer og mer JVs lære, da jeg først begynte å "søke" på nytt, uten noe menighet som underviste.

Det neste steget ble jo derfor å lese meg opp på JVs lære, blant annet på jw.org og også på denne bloggen. Jeg nikker samtykkende (og takknemlig) til mye, men ikke alt.

Siden du svarer så godt, så har jeg noen fler spørsmål. Du skriver: "Hvordan kan man i så fall hevde at folk som ikke tror på samme Gud like fullt er sanne troende? DEt er både ulogisk og ubibelsk."

Det er en slags kristen "læresetning" at det er tro på Jesus som frelser. Da jeg var i menighet, ba vi til frelse utfra Rom.10.9-10. Det var altså ikke mer enn "hjertets tro og munnens bekjennelse" som skulle til for å bli født på ny. Dermed er alle som bekjenner tro på Jesus frelst. Og de (JV?) som påstår at det må mer til enn det, baserer frelsen på gjerninger og ikke på "tro alene".

Spørsmålet mitt er: Dersom jeg tror på Jesus som Guds sønn, at han døde for mine synder og "oppstod til min rettferdighet", er jeg ikke da frelst, uavhengig av det bildet jeg har av Faderen?

Det er vel også derfor "kristenheten" snakker om enhet, ikke fordi de har samme lære (eller er enige om særlig mye), men fordi de har samme Herre?

Så til slutt spør du: "Hvilken menighet i Kristenheten tenker du på når du sier at "jeg greier ikke helt følge deg på at hele kristenheten er falsk"? Frelsesarmeen? - som tror på en treenighet? Amish som tror på et helvete? Mormonere som deltar i politikk og nasjonalistiske kriger?"

Vel, du er rausere enn meg, for jeg har ikke sett på mormonere som en del av kristenheten :D Jeg har aldri tenkt på dem som kristne.

Grunnen til at jeg ikke helt "følger deg", er det jeg har nevnt at det er tro på Jesus som frelser. Men så ser jeg også at mange trekker det litt (for) langt ved å tillate ting som bibelen forbyr.

Og her har jeg begynt å bli usikker: Er en som er skilt og gift på nytt, fortsatt frelst, dersom han/hun tror på Jesus?

Er en som "praktiserer" homofili, frelst, dersom han/hun tror på Jesus?

Er de (mange) kristne som engasjerer seg politisk og/eller deltar i krig frelst?

Og så tenker jeg videre: Dersom ikke, så lever de i så fall lykkelig uvitende om det. De handler utfra sin oppriktige tro og overbevisning. Er det da en rettferdig Gud som dømmer disse, når de ikke visste bedre?

Det jeg prøver å spørre om (i tillegg til litt "høyt tenkning" er: Tror ikke JV at det er tro på Jesus som frelser? Hva tenker du f.eks om versene jeg nevnte fra Romerbrevet (Jeg må legge til at jeg ikke lenger tror de versene har noe med "pånyfødelsen" å gjøre, eller at en enkel "frelsesbønn" kan sikre oss for "evigheten").

Det siste du skriver ble jeg glad for å lese. Jeg tror ikke på systemene. Det er de jeg har forlatt. Og jeg tror de er skadelig for mennesker og for våre "Gudsbilder" og vårt forhold til Ham. Men jeg er fortsatt usikker på om ikke JV også er et av disse "systemene" som skader mennesker. Derfor har jeg også ventet med å oppsøke dem.

Anonym sa...

Enda et spørsmål som har dukket opp etter de siste innleggene dine: Hvordan vet man at man er "merket"? Og er det litt "egenrettferdig" å tro at: fordi jeg ikke liker det jeg ser og opplever i "Systemene", så er jeg spesielt "merket" av Gud (om du skjønner...)?

Jeg har ikke kommet lenger enn at min tro er nettopp det "tro". Derfor tør jeg ikke helt å si at de som tror annerledes enn meg tar/tror feil.

En annen ting: Svarer Gud på bønner fra de som tror på treenigheten og/eller evig pine? Jeg vil si (tilsynelatende) ja. Syke blir friske (påstås det), problemer blir løst på "uforklarlig" vis osv. Er det (fra) Gud? Jeg vet ikke lenger :)

Disiplene sa...

Hei igjen.

Så flott at du har kommet frem til det du har kommet frem til uten å ha hørt på JV først. Er ikke dette bare et tegn på at du har blitt påvirket av Guds Ånd når du har studert Bibelen og at det er Bibelen som har gitt deg en sann og ekte tro?

Derfor skal du fortsette å studere den! (Joh.17:17)

Slik jeg leser deg så har du en undring overfor dette med Romerne 10:9-11.

La meg stille deg et spm: Hva er egentlig tro? Er det et verb eller er det et substantiv? Jeg vet du vet det er et verb. Altså: Det å tro på Jesus er å vise tro. (Dessuten skulle man ikke bare TRO på Jesus i Rom.10:9-11, man skulle også ha ham som HERRE (altså sjef), noe som igjen diskvalifiserer kristenheten. Å han noen som sjef bevises ikke i ord. Det vises i lydighet, ikke sant?

La meg stille deg spm nr 2. Satan og Demonene tror på Jesus, ikke sant? Jak.2:19 sier jo det. Hvorfor er ikke de frelste? Jo, de viser ingen anger eller omvendelse (Les Apg.3:19) Enig?

Når du snakker om at det egentlig er så enkelt som å tro på Jesus som frelser er dette litt rett, men ikke hele sannheten. Det du må gjøre er å definere hva "tro" og det å "ta i mot Jesus" betyr.

Tror man på en person dersom personen sa: "Om du legger 5 kroner på denne automaten og drar i spaken får du 100 kroner tilbake", dersom man IKKE la på 5 kroner? Nei. Ved gjerningene viste man at man ikke trodde.

Dersom du spør om veien til Bodø og du får en forklaring, men ikke handler på den, tror du på den da? Nei. Selvsagt ikke. Trodde du på vei beskrivelsen ville du selvsagt ha fulgt den.

Tro viser seg som du også sier i handling. Derfor hjelper det ikke dersom man sier JA til Jesus som Frelser, men NEI til ham som Herre. Les gjerne Lukas 6:46 en gang til.

JV baserer sitt syn på Frelsen ut i fra Efeserne 2:8-9. "For av nåde er dere frelst. Ved tro. Det er ikke av deres gjerninger, men det er en Guds gave. Det skyldes ikke gjerninger så at ingen kan rose seg".

La du merke til hvordan frelsen ble gitt? Var det av nåde? NEI. Det var av Nåde VED TRO.

Om det hadde vært av NÅDE så hadde alle mennesker blitt frelst. Nåde betyr jo UFORTJENT godhet og Gud kunne jo ha gitt alle NÅDE siden det betyr Ufortjent. Men Bibelen sa ikke dette. Bibelen sa at det er av NÅDE ved hjelp av å vise tro. Når man viser tro har man angret, vendt om og av den grunn fått NÅDE. DEtte er en Biblelsk forståelse av frelsen. Tro = Vise anger fordi man har blitt overbevist om hva Guds vilje er, omvende seg fra sin egen vei for å gjøre Guds vilje og så ville praktisere Guds vilje i sitt liv (1.Joh.2:17). DA får man nåde.

Dersom du slår opp i Jakob 4:6 ser du at ikke alle får NÅDE. Det er bare de som angrer som får nåde. Dette samstemmer med Efeserne 2:8. De som blir frelst er ikke de som får nåde. De som blir frelst er de som får nåde FORDI de viser tro (anger, omvendelse og ønsker å gjøre Guds vilje av hjertet).

Det er derfor Satan ikke får nåde. Han viser ikke tro, selvom han tror.

Så til ditt andre spm. Blir "du" ikke frelst selvom "du" har et feil bilde av Faderen? Svaret på det er at du må vise tro på Jesus også her. Alt handler i bunn og grunn om å hvile i troen på Ham.

Men hva BETYR det å ha tro på Jesus også i dette spørsmålet? Jo, det er å mene det samme som Jesus. Jesus lærte oss at Jehova er Faderen og at han er den eneste sanne Gud. (Joh.17:3, Joh.20:17, Joh.5:44, og for ikke å snakke om Joh.8:54). Har man et syn som ikke sier dette tror man ikke på Jesu Gud og Bibelens Gud. Da har jo religionen ingen mening siden Jesu oppgave var å føres oss til bibelens Gud og Jesu Far (Joh.14:6).

Å tro på Jesus er å tro at Jehova er en person som er Gud Den Allmektige og Jesu Far. Tror man på en treenighet tror man ikke på Jesus siden Jesus forklarte oss hvem Gud egentlig er.

Husk: Å tro på Jesus og ta i mot Ham betyr ikke å tro at han frelser. Det betyr at man tar i mot Frelseren OG Herren, OG Læreren, OG Kongen, osv




Disiplene sa...

DEl 2,

Igjen: Hva vil det si å tro på Jesus? Tror man på Jesus dersom man ikke tro på det han sier om skilsmisse og gjengifte?

Tror man på Jesus dersom man praktiserer homofili?

Siden å tro er et verb, gir svaret seg selv. TRO som substantiv er noe Satan og Verden gjør. Den frelsende troen er et verb som innebærer anger + omvendelse + lydighet (nå skal det sies at på denne vei snubler vi alle i så mangt. Det er derfor Jesus kom for å rense oss fra alle de synder vi gjør, og det gjerne hver eneste dag. Det viktige er altså vår innstilling i anger + vår innstilling i omvendelse og vår innstilling i å lyde)

De du sikter til vet det er feil, men praktiserer det like vel uten å angre. De har altså ingen bibelsk tro. Uten bibelsk tro, ingen frelsende tro.

Når man deltar i krig gjelder samme prinsipp. Jesus lærte oss å elske fiendene våre (Matt.5:44). Når "kristne" sier at det er helt OK å gå i krig og drepe Norske fiender, ja da viser de ikke TRO på det Jesus har lært og dersom de ikke angrer på dette, men fortsetter å ture frem slik de selv finner det for godt, er de ikke Kristi etterfølgere. De TROR ikke.

Disse er ikke uten unnskyldning. De har sin bibel og de har fått besøk som Kornelius fikk, av Jesu sanne disipler. De valgte å takke nei til bibelstudie og har derfor blod på sine hender. Hvordan Gud til slutt dømmer dem blir nok svært individuelt. Men uten skyld er de ikke.

Til slutt vil jeg si at det er flott at du er skeptisk til system. Det spørsmål du må stille deg er: Har Gud et organisert folk på jordeni dag? Et folk som bærer Hans navn, gjør hans vilje, er ett i tanke, ord og gjerning slik bibelen sa det skulle være (Joh.17:20-23, 1.Pet.2:8-9, Apg.15:14)

Disiplene sa...

Å være merket tror jeg garantert du er. Spørsmålet du må stille deg er fullfører jeg løpet mitt?

Jesus sa at han mål i livet var å gjøre Guds vilje og FULLFØRE det kall han var kalt med (Joh.4:34)

Paulus sa det samme. Han måtte FULLFØRE (Apg.20:24, Fil.3:13-13)

Hvilke Bønner Gud hører kan vi ikke uttale oss om, men vi vet mes sikkerhet at han ikke lyver eller støtter opp om tung han selv ikke stpår for, ikke sant? Han ville ikke besvart en hindu bønn om mirakler da hinduismen ville fått tilhengere av selve mirakler. Han ville heller ikke helbrede syke i kristenhetens navn dersom kristenheten ville fått medlemmer av dette. . Å bli frisk fra sykdom via bønn advarer Jesus mot i Matteus 7:15-23

Disiplene sa...

Vel, dette var et kort svar på spm dine. Slå gjerne opp bibelversene under bønn og mediter over meningen. Fortsett å følg bibelen og ta konsekvensene av den selv om følelsene skulle fortelle deg noe annet.

Anonym sa...

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare. Og selvsagt så leser jeg skriftstedene du viser til.

Jeg må si jeg har for lenge siden (inn)sett at JV "klarer" kristenliv bedre enn oss i den o'store kristenhet. Og jeg synes de/dere er annerledes på en god måte, blant annet fordi jeg finner det igjen i bibelen, og det samsvarer også med Jesu lære (slik jeg oppfatter den).

Men det som plager meg litt, og som kanskje også er litt forvirrende, er at til tross for at folk tror på treenighet, evig pine, deltar i politikk og annet som Gud ikke tillater, så fungerer troen deres.. tilsynelatende. Den gir resultater. Folk får bønnesvar, mirakler, blir ledet av ånden, kunnskapsord, profetier... Det går liksom sin gang og mange får hjelp.

Mitt poeng: Kanskje Guds tanker er høyere enn våre tanker? Kan hende han ser forbi våre menneskelige svakheter og svarer og "deltar" fordi han elsker oss?

Eller er tro så "kraftig" i seg selv, uavhengig av Gud, at det vi tror på funker allikevel (om du skjønner...)?

Som du ser så har jeg litt å gruble på..:) Men jeg vender nok ikke tilbake til "systemene".

Takk igjen for at du tok deg tid.

Disiplene sa...

Hei, skulle bare mangle at vi tok oss tid.

Når det gjelder en fungerende tro har vi 4 spm å stille deg:

1.Tror du at Matt.7:21-23 gjelder sanne eller falske tilbedere?

2. Tror du at disse menneskene opplever masse fantastisk spennende, overnaturlige og positive ting?

3. Hvordan ville du tolket 2.Kor.11:14-15

4. Tror du at 2.Kor.11-14-15 bare gjaldt i år 33-100 e.kr, eller kan det også gjelde i dagens Norge?

Anonym sa...

Hei.

1. Jeg vet om versene i Matteus som du viser til, men det gjør også hele kristenheten, inkludert de som driver med "mektige gjerninger" og profetier. De har selvsagt en annen (bort)forklaring og føler nok ikke at de versene sikter til dem på noen måter. Men mener dere da (i motsetning til de som driver med slikt) at alle som "gjør mektige gjerninger" og profeterer i Jesu navn er falske disipler? Også der æren blir gitt til Jesus?

Det er (fortsatt) litt mer brutalt enn hva jeg er vant med. Jeg har lært at de versene sikter til de som ikke er født på nytt, og derfor føler kristne seg heller ikke truffet av de versene, og er dermed også (dessverre, etter mitt syn) "frimodige" nok til å "love bort" helbredelser, profetere, drive ut demoner osv. Mener du at alle de er falske?

2. Tilsynelatende, ja. Men jeg fikk det aldri helt til, så jeg er veldig skeptisk til det kristne kaller "overnaturlig".

3. Folk som "opptrer som om de er Kristi apostler", men som ikke er det. Men hvorfor lever de lykkelig uvitende om at de ikke er det?

Og sa ikke Jesus at den som tror på ham skal gjøre de samme gjerninger som han gjør og "større gjerninger"? Og der har vi kanskje grunnen til at kristne ikke føler seg truffet av disse versene (+ versene i Mark.16 om å legge hendene på de syke, drive ut onde ånder osv).

4. Det sitter langt inne for meg å si at det jeg har vært en del av, er falsk religion. Men faktisk så er praksisen med disse "mektige gjerningene" eller (mest) forventning om det, en av grunnene til at jeg ikke vil være med mer. Men ja, jeg tror versene er like aktuelle i dag. Jeg forstår (som sagt) bare ikke hvorfor disse lever lykkelig uvitende om at de er falske. Hvordan kan da jeg vite om min tro er rett?

Anonym sa...

Jeg har svært lite til overs for "mellommenn", som lover bort helbredelser og mirakler og som utgir seg for å være "Guds stemme". De (om ikke alle) kan jeg nok se på som falske disipler.

Men alle de gode, "vanlige" kristne, som lever vanlige liv, som tror på Jesus og lever ut troen, de greier jeg ikke helt se som falske, til tross for at de tror på både treenighet og evig pine.

Disiplene sa...

Hei (og sorry for sene tilbakemeldinger. Det har vært hektiske tider for oss i det siste, men du er ikke glemt)

1. Det er alltid en menneskelig tanke å tenke at "alt dette som sies må jo bare gjelde alle andre enn meg".Det viktige å forstå er at Jesus sier at det vil være mennesker som mener de tilhører ham, men som ikke gjør det selv om de utfører mirakler i hans navn. Hvor mange er det som EGENTLIG gjør dette av New AGe folk? Minimalt. Kanskje så få som promille. Hadde Jesus ønsket å advare folk i bibelen for en promille? Sannsynligheten er større for at Jesus sikter til store grupper som vil villede folk med tegn, under og mirakler i Jesu navn. De eneste som utgjør denne gruppen er karismatiske kristne. Sjekk ut om "de som er født på ny" profeterer rett. Gjør de ikke det er de jo pr. definisjon falske, ikke sant?

2. Så trist, men så bra.

3. Vel, de er "lykkelig uvitende" i den form at de ikke har ønsket å høre Sannheten når vi har vært på døren. Jesus sa at slik kom det til å være. Derimot kommer det en dag hvor de vil forstå.

Markus 16 og Joh.14:12-14 er interessante. Det siste skriftstedet snakker ikke om kvalitet, men om kvantitet. Det første skriftstedet sår ikke i original manuskriptene.

4. Du er skikkelig ydmyk. Du innrømmer at det er vanskelig å erkjenne at du har vært en del av falsk religion og samtidig er utøvelsen av denne religionen en årsak til at du tar avstand fra den. Det kreves sin -"mann" eller "dame" å erkjenne dette.

Du kan vite at din tro er ekte når du sjekker din tro opp i mot fasit. Fasiten er Guds Ord. Når du ser at deres tro er basert på en udødelig sjel, mammon, treenighet, nasjonalisme og menneskebud er det lett å ta avstand og avsløre løgn. Den samme test må du ta med din egen tro. Stemmer den med Bibelen?

Når du er uskikker hjelper det å stille spm: "Har Gud et folk på jorden? - i så fall hva mener Guds folk om saken?".

DET siste punktet ditt er viktig. Husk at Jehovas Vitner aldri dømmer enkeltindivid, men alltid bedømmer kirkesamfunn. Du slipper å dømme oppriktig troende du kjenner. Derimot skal du bedømme kirkesamfunnet de går i.

For det andre er det viktig for deg å forstå at dersom man tror på ting som er ubibelsk (treenighet, helvete, israel etc) er jo disse ikke av sannheten, selv om Gud kan gi de evig liv). For ingen løgn er av sannheten sier 1. Johannes brev 2:21 - har du lest det verset?

Klem

Anonym sa...

Hei igjen.

Kunne dere svart litt mer utfyllende på hva dere mener under punkt 3, om versene i Joh? Jeg ser ikke noe om "kvantitet" eller "kvalitet", bare at disiplene fikk vite at de skulle gjøre "større gjerninger" enn Jesus. Og (som et typisk karismatisk argument): "Da skal vi I DET MINSTE helbrede syke".

Men jeg tror jo at dersom dette var "de samme gjerninger som Jesus gjorde", så hadde det også fungert.

Ellers synes jeg profetier også er interessant. Folk handler på såkalte profetier og "kunnskapsord", med løfte om at "Gud skal gjøre store ting", men årevis etter sitter fortsatt de samme folka og ber og lengter etter vekkelse (hva nå enn det er...) Kanskje de som "profeterer" om "det store frafall" og økende umoral i menigheten "treffer" mer enn de som profeterer om "åndsutgytelser"?

Bare noen tanker :) og takk for svar.

(Har forresten nylig oppdaget JVs bok "Hva er det bibelen egentlig lærer". Veldig bra. Skulle ønske flere av de som er sinna på Gud oppdaget den).

Anonym sa...

Hadde bare lyst til å si at dette har vært en interessant og fin drøftelse. All ros til måten det argumenteres på, på et bibelsk solid fundament! Ikke minst ros for anonym`s ydmyke og forstandige spørsmålsstillinger!
Lykke til videre begge to med en virkelig fin dialog, som det er sjelden å oppleve! :o)

Disiplene sa...

Hei begge 2 Anonyme.

til #1 Beklager at jeg ikke har skrevet før. Litt for hektisk om dagen. Skal svare deg i løpet av helgen.

til # 2 Ja, er ikke dette et flott bevis for at Jehova ser oppriktige og flotte mennesker i Babylon som han trekker ut systemene og til seg selv?

Disiplene sa...

Hei. Når det gjelder spm ditt om kvantitet kontra kvalitet sa Jesus som kjent: «Den som viser tro på meg, han skal også gjøre de gjerninger jeg gjør; og han skal gjøre større gjerninger enn disse, for jeg går til Faderen.» (Joh 14: 12)

Jesus mente åpenbart ikke at hans etterfølgere skulle gjøre gjerninger som var mer mirakuløse enn hans, for det står ikke noe i Bibelen om at noen av dem utførte noe mirakel som overgikk det miraklet Jesus utførte da han oppreiste Lasarus, som hadde vært død i fire dager. (Joh 11: 38–44)

Ettersom Jesus nå skulle stige opp til sin Far og hans etterfølgere skulle få den hellige ånd, så de kunne være vitner for ham «både i Jerusalem og i hele Judea og Samaria og til den fjerneste del av jorden» (Apg 1: 8), kom de til å arbeide i et større område enn Jesus og i lengre tid enn han, og i denne forstand kom de til å gjøre større gjerninger enn han.

Det er relativt umulig å gjøre større kvalitativt større gjerninger enn Jesus. Derimot er det mulig kvalitativt .

Når det gjelder kommentarene dine om profetiene er disse veldig interessante. Viser ikke dette at disse ikke kan være inspirert av Guds Ånd siden Guds Ånd er SANNHETENS ÅND og ikke kan lyve?

Dersom disse falske profetiene ikke blir konfrontert, hva sier dette om den menigheten disse profetiene blir uttalt i? Kan det være slik at surdeigen syrner hele deigen?

Forøvrig er vi imponert over at du har lest boken "Hva Bibelen egentlig lærer". Det er kjekt å høre at du fikk noe ut av den.

Ta kontakt med et JV der du bor å be om å få "Bevar dere selv i Guds kjærlighet". Det er "oppfølgeren" til den gule boken.

Ha en god helg videre!

Disiplene sa...

Det skulle stå:

Det er altså relativt umulig å gjøre kvalitativt større gjerninger enn Jesus. Derimot er det mulig KVANTITATIVT .

Anonym sa...

Hei igjen.

Det ble en lang (og lærerik) dialog dette.

Men :D Det dukket opp enda et spørsmål til ditt siste svar, om profetier. Jeg har lært at i den nye pakt, så er en ikke "falsk profet", dersom det en profeterer ikke oppfylles. "Fordi vi ser stykkevis og taler profetisk stykkevis" (1 Kor 13,9) Derfor skal også alt prøves, og stemmer det ikke så skal det forkastes, og "profeten" er fortsatt en ekte kristen, drevet av Guds ånd.

Hva tenker du om det?

Ellers må jeg si jeg synes det er greit å forholde seg til bibelen og det som Gud har sagt der. Det kommer mye (nok) rart ut av vår bibellesning også, om jeg ikke skal måtte forholde meg til det som Gud sier til folk "direkte" også :) Slikt er alltid sterkt preget av menneskelige faktorer og (ikke minst) hvilket kirkesamfunn en tilhører.

Anonym sa...

Og god helg. Både til Disipler og anonym:)

Disiplene sa...

Hei igjen.

Siden Jesus advarte mot falske profeter, vil det være falske profeter tilstede på jorden (Matt.7:15)

Hvor lenge skulle det være falske profeter på jorden? Tydeligvis helt frem til "Den dag" - altså når Gud griper inn (Matt.7:22)

Tidsaspektet på hvor lenge falske profeter skal eksistere på jorden stadfestes av Paulus som i 1.Tess.2:9-12 forklarer at falske tegn, under, mirakler og ethvert urettferdig bedrag skal vare helt frem til endens tid.

Johannes, i den nye pakts skrifter, stadfester også at det er falske profeter. (1.Joh.4:1-3)

Jesus forklarer at "Falske Profeter" er et endetidstegn (Matt.24:24)

Når det gjelder profetier i sin helhet tror vi at når Bibelen inneholder alt vi behøver som tjener til liv og gudehengivenhet. Boken fra Gud er i seg selv nyttig til å sette alt i rette skikk og istandsetter oss til all god gjerning (1.Tim.3:16-17, 2.Pet.1:3) Når da 1.Kor.13:9 snakker om å profetere stykkevis ser du i neste vers at det stykkevise vil bli AVSKAFFET. Man behøver jo ikke noe stykkevis når det fullstendige har kommet. Bibelen er fullstendig og det redskapet Gud behøver for å istandsette oss alle. Vi er ikke lenger i behov av en gammel dame som profeterer nytt lys fra Gud eller en amerikansk mangemillionær av en predikant som hevder at Gud taler igjennom ham for å se tegningen. Det stykkevise er avskaffet for lenge siden. Nå som vi har bibelen er det bare til å praktisere den. Den gir fullkomment lys :-)

Anonym sa...

Hei og god søndag.

Som nevnt så er jeg glad for at jeg nå slipper å forholde meg til alle mulige slags profetier, kunnskapsord og "åndelige innfall". Jeg tror bibelen er mer enn nok, og at Guds vilje og hensikt står nedskrevet der. Jeg tror det er farlig å gjøre seg avhengig av "indre stemmer" og "direkte" tale fra Gud. MEN jeg synes ikke jeg har så mye lys. Jeg synes (fortsatt) jeg ser og forstår stykkevis. Men kanskje det har å gjøre med "mål av tro" som det står om i Rom.12. Og så har jeg alltid trodd at Paulus mente at profetiene skulle opphøre, først når Jesus kommer tilbake. For da behøver vi jo ikke den slags (da heller :D)

Må bare takke igjen for at dere tok dere tid. Jeg har god nytte av jw.org. Og der står det jo også litt om andre religioner og trossamfunn, men ikke alltid lett å få "sortert" alt. Så dere og denne bloggen har vært (og er) til stor hjelp:)

Disiplene sa...

Hei igjen vår venn Anonym.

Vi er så glade for å lese dine innlegg.

Ut i fra undervisningen om at Gud har et folk på jorden (23/1 -3/2) - hvordan ser du på dette faktum?

Det er klart at vi ikke ser ALT like klart, men dersom Gud faktisk har et organisert folk på jorden, hadde det ikke vært smart å komme sammen med dem for å tilbe?