fredag 5. oktober 2007

1. August "Vår Dommer"

Jeg er skyldig. For det første er jeg skyldig i å bryte budet: ”Du skal ikke ha andre guder enn meg”. For hvor ofte har jeg ikke hatt meg selv og mitt ego til Gud? Dernest er jeg sikkert også skyldig i å missbruke Jehovas navn. Jeg er i hvertfall skyldig å ikke holde hviledagen hellig, for ikke å snakke om å ikke hedre mine foreldre nok. Konklusjonen er klar: i en domstol, hvor regelverket var de 10 bud, ville jeg ha bli dømt skyldig på samtlige punkt.

Det som blir så befriende er at Jesus Kristus ikke bare oppfylte Loven i mitt sted, men også avskaffet den (Ef.2:15). Jesus Kristus har altså blitt vår oppfyller av Lovens krav. Han har blitt det vi kaller for ”vår helliggjørelse”. Han har blitt vår rettferdighet og forløsning (1.Kor.1:30). Kol. 3:12a forklarer oss konsekvensen av at vi nå er ”i Ham” ved å si at vi allerede er (ikke kommer til å bli) ”Guds utvalgte, hellige og elskede”. Om ikke Jesus hadde gjort oss slik ”i Ham”, ville ingen av oss arvet Evig Liv (Gal.3:11). Men på tross av at vi er fullkomne i Kristus, snakker Guds Ord om en Dommens Dag. Apg.17:31 sier: ”For han har fastsatt en dag da han skal dømme verden med rettferdighet. Dette skal skje ved den mann som han har utvalgt til det, etter at han har gitt fullgodt bevis for alle ved å oppreise ham fra de døde”.

Dette er gode nyheter. Jesus Kristus er utvalgt av Gud til å være hele jordens Dommer – ikke Moses og hans bud! Da Jesus hang på korset, dømte nemlig Gud i Kristus all synd én gang for alle. De som velger å ta imot Jesus blir tilgitt og frifunnet pga. Jesu stedfortredene liv og Jesu stedfortredende død. Johannes 3:18 sier noe befriende: ”Den som tror på Jesus, blir ikke dømt”! Alle gjenfødte troende har nemlig allerede blitt dømt til Evig liv (1.Joh.5:11-13). Dette er Guds gave til alle oss som tror. Når dette er sagt, må vi også vite at Gud er en rettferdig Gud når det kommer til hva vi har gjort for Ham. Gud kommer nemlig i tillegg til å lønne oss etter hvor lojale vi har vært i det å la Jesus få leve sitt liv gjennom oss! (Joh.15:1-5, Joh.15:16, Fil.2.12:13). I 2Kor 5:10 forteller Paulus at:”Vi skal alle åpenbares for Kristi domstol, for at enhver kan få igjen det som er skjedd ved legemet, etter det han gjorde, enten godt eller ondt”. Denne dagen vil noen få mer lønn enn andre. Hvor mye lønn vi kommer til å få, er opp til oss.

Det som derimot ikke er like artig å høre er hva Johannes 3:18 fortsetter med å si: ”…Men den som ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har trodd på Guds enbårne Sønns navn”. Vi ser altså at det finnes en Dom for de som ikke velger å ta i mot ”Guds gratis Nåde i Kristus”. Åp 20:12-15 beskriver denne Dommen slik: ”Og jeg så de døde, små og store, stå for Gud, og bøker ble åpnet. Og en annen bok ble åpnet, som er livets bok. De døde ble dømt etter det som var skrevet i bøkene, etter sine gjerninger. Havet gav tilbake de døde som var i det, og døden og dødsriket gav fra seg de døde som var i dem. Og de ble dømt, hver etter sine gjerninger. Og døden og dødsriket ble kastet i ildsjøen. Dette er den annen død: ildsjøen.
Og hvis noen ikke ble funnet innskrevet i livets bok, ble han kastet i ildsjøen”.

Dommens dag har altså en god og en dårlig nyhet. Den gode nyheten er at du som kristen allerede er dømt. Du er dømt på grunnlag av Kristus og ikke på grunnlag av Moses. Som kristustroende har du derfor Evig Liv i vente. Den dårlige nyheten er det faktum at ikke alle har tatt i mot Nåden i Kristus og derfor står i fare for å bli rettferdig dømt på grunnlag av sine egne gjerninger. La oss minne hverandre på at tiden er knapp. La oss praktisere ”forsoningens tjeneste” mens det ennå er tid. Dommeren står nemlig for døren (Jak.5:9)

Ingen kommentarer: