tirsdag 26. august 2014

Jehova jeg har deg så hjertelig kjær

David var en mann etter Guds hjerte. Hadde han feilet? Ja. Hadde han syndet? Ja. Hadde han vært egoist, illojal, morderisk? Ja, ja og ja. Like vel var han en mann etter Guds eget hjerte? Jepp. Apg.13:22 sier at han var det.

Hva kan dette si oss? Vel, én ting er sikkert. Jehova kan elske og se noe godt i mennesker som ikke vandrer helt perfekt. Det er trygt. Da slipper vi å ta på oss en maske og late som om vi er perfekte. Det vet Gud at vi ikke er like vel. Så hvordan kan Gud like vel si at vi kan være "menn og kvinner etter Hans eget hjerte"? Jo, Han ser etter hvordan vi har det innerst inne. Han ser på vårt hjerte. (1.Samuel 16:7) Han ser at vi innerst inne vil holde oss til Ham.

Det er derfor David kan stemme i Salme # 18. "Jehova jeg har deg så hjertelig kjær. Du er min klippe, min festning og min borg. Du er min redningsmann".

Legg merke til at David sa "MIN". Han sa ikke Israels. Han sa ikke Samuels. Han sa ikke min pappas. Han sa MIN.

David hadde Jehova som SIN personlig Gud.  Det er der han fant styrke. Det er der han fant trøst. Det er der han fant "lys i tunnelen".

Når vi øser ut vårt indre til vår kjærlige Far så hører Han oss. Det er ikke alltid han fikser alle problemene for oss i dette livet, men han hjelper oss til å holde ut. Uansett om problemene løses eller ikke er vi trofaste Ham. Vi kryper opp på hans fang og sier som David: "Jehova jeg har deg så hjertelig kjær. Du er MIN redningsmann"




2 kommentarer:

Anonym sa...

Du skriver mye fint, og i en fin, kjærlig ånd, og har mange interessante temaer! Ikke minst er det fint å tenke over det du skriver om her, at Gud ser etter det gode i oss, og ikke etter våre svakheter. Mange kristne kan lett få den tanken at man ikke er "god" nok, dersom en fokuserer på egne feiltrinn og svakheter. Da er f.eks eksemplet med David fint å være klar over.
Jeg syns i tillegg at din bakgrunn som tidligere predikant innen pinsebevegelsen og nå som et Jehovas vitne er interessant, for du kjenner da bevegelsene og deres tenkemåter fra innsiden. Jeg forstår det også slik at du etter grundigere gransking av bibelens lære har kommet til at en del av det du trodde tidligere som pinsevenn ikke stemte med hva bibelen sier, og derfor har tatt konsekvensen av det? Har jeg forstått deg/dere rett?

Disiplene sa...

Tusen takk for ros. Det er jo fler som skriver, men vi er svært takknemlige for at vi får skrive. Det som kjennetegner skrivingen er at vi ønsker å skrive fra hjertet. Håper det er det du føler også.

Du har forstått oss rett når det gjelder bakgrunnen vår. Dersom du lurer på noe i den forbindelse er det bare til å spørre.

Alt godt ønskes deg og dine!