søndag 24. august 2014

Den velsignede relativismen...NOT...

"Det som er sant for deg behøver ikke være sant for meg og det som er sant for meg bør ikke være sant for deg. Jeg velger selv hva som jeg mener er sant og rett og det kan du også gjøre. Hovedsaken er at vi elsker, aksepterer og respekterer hverandre. Sannheten er tross alt relativ og ingen kan komme å si at "Dette er sant - altså er dette feil". Ingen har jo Sannheten. Å hevde noe annet er sekterisme og stolthet".

Høres disse argumentene kjent ut? Dessverre gjør det det. Dette er nemlig overhode ingen bibelsk lære, men en satansk relativistisk holdning som florerer både blant de ikke-troende og flere innenfor Kristenheten. En besnærende tankegang som gjør at mennesker aldri lærer Sannheten å kjenne og som åpner opp for alskens villfarelse i både lære og praksis. Tenk om Norge skulle vært styrt slik? Eller trafikk reglene for den delen? Det hadde blitt et endeløst kaos. Men vet du, det er det Kristenheten har blitt også. Et endeløst kaos.

"Relativisme innenfor Kristenheten???", tenker du kanskje. Det kan ikke stemme! Å joda. I bøtter og spann. Du behøver ikke å gå lenger enn til Facebook. Her om dagen leste jeg en oppdatering fra stolte Lutheranere som hadde døpt barna sine. Hvem trykket "Like"? Joda, mennesker som tror på praktiserer voksendåp. Dernest fant jeg et "kristent par" som hadde flyttet sammen. De oppdaterte status med bilde og det hele og fortale at nå hadde de blitt samboere. Hvem trykket "Like"? Jo, en rekke mennesker fra en rekke ulike kirkesamfunn. For ikke å nevne alle som hadde barn som sto til "konfirmasjon" hvorpå alle deres venner i fri-menighetene trykte "Like" selv om kirkesamfunnet deres er tuftet på den lære om at konfirmasjon er et statskirkelig og katolsk/ortodoks fenomen som ikke har dekning i bibelen. Selv min homoseksuelle venn fikk "Likes" av en rekke troende når han sto frem som en som levde ut sin legning.

Det må være deilig å være relativist. Da slipper du en hel rekke konfrontasjoner. Du kan liksom være venn med alle. Dersom du skulle oppleve å være såpass sterkt uenig kan du bare si at "jaja - vi ser alle stykkevis og delt".  Slik kan man vandre igjennom livet uten å støte noen (bortsett fra de som er i mot Israel, for Abort og Jehovas Vitner selvfølgelig, for her våger du å være prinsippfast)

De falske kristne er påvirket av onde ånder. 2.Tim. 4:3 forklarer at "i de siste dager skal de ikke tåle den sunne lære, men skaffe seg  lærere i mengdevis som får deres ører klødd".  Er det ikke på tide å våge å stå opp for det Bibelen egentlig lærer?

Til deg som er oppriktig og som er så lei av relativismens forbannelse: Jehovas Menighet på jorden har tatt et oppgjør med relativismen én gang for alle. Her vil du møte mennesker som elsker sin Gud og sine medmennesker såpass høyt at de ønsker å være lojale Kristus i alle ting (Lukas 16:10)

6 kommentarer:

LG sa...

Som du skrev i ditt forrige innlegg: "det er religionsfrihet i Norge".

Disiplene sa...

Hei LG.

Det har du heldig vis rett i. Men er du ikke enig i at dersom man sier "Jeg er kristen. Jeg vil stå for alt det han sa og lærte" - ja så forplikter dette?

Hva synes du om Johannes 15:14 og Lukas 16:10?

LG sa...

Det forplikter meg til å ta hånd om mitt eget liv. Hva andre måtte tro, angår ikke meg.

Eller følte du deg forpliktet til å "undervise" barnedøperne? Eller fortelle den homofile vennen din at "homofili er styggedom for Gud"? Noen "likes" på fb, er vel ikke det samme som at en kaster fra seg egne standpunkt og tro? Ved en annen, mer passende (privat) anledning, hadde kanskje både du og disse kristne sagt fra hva bibelen sier om både homofili, samboerskap og dåp. Men hadde det gjort noen forskjell?

LG sa...

Leste versene. Jeg forstår hva du mener, men jeg er usikker på om det handler om "relativisme". En har først og fremst ansvar for eget liv, mener nå jeg. Er usikker på om noen "likes" på fb er nok til å slå beina under kristnes "troskap" til Jesus :-)

Fin blogg :-)

Disiplene sa...

Hei igjen LG.

Du har helt rett i at vi forplikter oss å ta vare på vårt eget liv. Samtidig er det slik at en disippel av Jesus er forpliktet til å leve offentlig ut sitt disippelskap (Matt.10:32-33).

I praksis betyr dette at vi står for ALT hva Jesus sa, gjorde og lærte i alle sammenheng, alltid. Å skrive "Like" når vi vet at Jesus ALDRI hadde skrevet "Like" er hyklersk, ikke sant? (Les gjerne Matt.22:16)

Samtidig må ikke dette gjøres i en hovmodig, frekk og stolt ånd. For selv om vi ikke er en del av verden (Joh.17:14), elsker vi menneskene i den (Joh.3:16)

Disiplene sa...

Glemte å besvare ett av dine spørsmål LG:

Ja, det er viktig å undervise barnedøperne og de homoseksuelle. Hvorfor? Paulus sier at "Gud vil at alle slags mennesker skal bli frelst og få nøyaktig kunnskap (epignosis) til sannheten" (1.Tim.2:3-4). Dessuten sier Jesus: "Gå ut og forkynn for alle folkeslag ALT hva jeg har befalt dere" (Matt.28:18-20).

Om det hjelper, JEPP....bare les 1.Kor.6:9-11