torsdag 28. august 2014

Hvorfor var ikke det Amasja gjorde bra nok?

Amasja regjerte som Konge i Jerusalem i hele 29 år.  Det står om ham at "han fortsatte å gjøre det som var rett i Jehovas øyne" (2.Krøn.25:2). Dette høres jo fantastisk ut. En konge som rett og slett gjør Guds vilje. Hva mer kan man forlange?

Gud forlangte MYE mer av Amasja. Vet du hva som står etter komma i vers 2? Det står: "men, ikke med et helt hjerte". Amasja gjorde altså Guds vilje, men ikke av et helt hjerte.

Jehova ser hva som bor i hjertet vårt. Det er viktig, ja helt avgjørende at vi GJØR Guds vilje (Matt.7:21, Jak.1:22), men det er ikke nok. Vi må ha med oss HELE hjertet også (Matt.22:37-39).

Spørsmålet blir : HVORDAN får jeg hele hjertet mitt med? Det å være helhjertet innebærer at du gjør noe utifra at din vilje, dine følelser og dine handlinger fullt og helt er med på det du gjør. Det er altså en INDRE prosess som må settes i gang.

Det er når du får følelser for Jehova ditt indre bruser. Hos meg bruser følelsene over når jeg mediterer over Guds kjærlighet til meg (1.Joh.4:19). Bygger jeg på følelser? NEI. LANGT I FRA! Men jeg lar meg elskes. Jeg lar Jehova være god mot meg. Jeg fryder meg over gjenløsningen og nyter en ren samvittighet (Hebr.9:14, 10:22). Det blir nemlig så mye lettere å få med seg HELE hjertet da.

Ingen kommentarer: