onsdag 27. august 2014

Jeg ble oppringt 02:36 i natt

Litt merkelig tittel? Enig i det, men det var det som skjedde. Jeg lå i min dypeste søvn og brått ringte mobilen.  Litt i ørska ( les: HELT i ørska) fomlet jeg frem mobilen. Det var min gode venn "Pinsevennen" som ringte. Hvorfor forteller jeg om en slik hendelse?

Dette er nemlig en solskinnshistorie og ikke en historie om nattlig terror. Vår venn "Pinsevennen" hadde nemlig sittet en hel kveld og en halv natt og diskutert Jehovas Vitner med sine ledere. Han hadde stilt noen spørsmål om Pinsevennenes tro og lære som Pinsevennene selv ikke hadde klart å svare på. Isteden hadde de angrepet Jehovas Vitners tro og lære, noe som i sin tur vår venn "Pinsevennen" hadde besvart ved å vise ut i fra bibelen. Nå, etter mange timers samtale hadde de gått hver til sitt. Klokken var blitt 02:36 og vår venn "Pinsevennen" følte behov for å debriefe seg.

Hva er poenget med å fortelle deg alt dette? Poenget er at du skal vite at Jehova jobber 24/7. Over hele jorden drar han mennesker til seg. De får ikke fred i sitt hjerte. Det er noe i dem som sier "Her er veien - vandre på den". De vet i sine hjerter hva som er rett og hva som er feil. Det er bare det at de ikke helt våger å slippe taket.

I dag vil jeg oppmuntre deg med det fakta av at det du sår av Guds Ord, aldri er forgjeves (Jesaja 55:10-11). Vit at Ordet jobber med hjertene til de du forkynte for. Vit at Guds ånd drar og lokker på sine villfarende får (Åp.18:4). Vit at det arbeid du gjør aldri er forgjeves (1.Kor.15:58).

Det du bare må være klar for, er å ta telefonen når den ringer 02:36.

Ha en god natt....ehh....dag...

4 kommentarer:

Anonym sa...

En virkelig oppmuntrende opplevelse!
Som tidligere pinsevennpastor(?) har du en fin mulighet til å nå denne "marken" på en bedre måte enn mange av oss andre som har en annen bakgrunn. Det er mange fine mennesker blant dem, men jeg har av og til en følelse at mange ikke vet nok om hva bibelen egentlig sier om flere sentrale temaer, og at deres tro da ofte er mer basert på følelser, og at de ser opp til mennesker som hevder å være noe "mer" enn vanlig, eller hevder å ha "direkteforbindelse" til Jesus..noe som lett kan være farlig? Jeg vil ellers rose deg for din omtanke for dine tidligere trosfeller, og at du viser dem kjærelighet!
Håper du får en fin dag...til tross for lite søvn!

Disiplene sa...

Takk for oppmuntrende ord. Dessverre har du enda en gang rett i din analyse. Når følelsene bygger på et bedragersk hjerte og ikke er grunnfestet i hva Bibelen egentlig lærer går ethvert menneske feil. Slik er vi skapt. Når man i tillegg setter sin lit til personer som er "Guds utvalgte Pastor" og følger ham i alt ender det med katastrofe. Disse fårene behøver all den hjelp og kjærlighet de kan få. Ikke minst behøver de å se "hele puslespillet" (Joh.8:31-32)

Anonym sa...

Hei. Jeg har diskutert mye med Jehovas Vitner, og jeg mener at læren både er oppstykket og tatt ut av sin sammenheng. Jeg har uten problem med flere anledninger "satt fast" (uten at dette er noe mål i seg selv) eldstebrødre nettopp for det at de ikke har lest konteksten men det Vaktårnet har matet de med. Problemet med "pinsevenner" er, som du skrev, er at de ikke har vært flink til å verdsette doktriner og blir derfor et "lett bytte" for dere i JV, men dette betyr ikke at dere har riktig bare fordi dere har veklagt denne siden og bruker "resorner ut fra skriftene" som er en "hvis de sier, kan du svare. eller du kan kansje si"-bok, og jeg er ikke særlig imponert over kunnskapen utover denne boka. Men uansett, det er ikke nødvendigvis den som vinner diskusjonen der og da som nødvendigvis har rett ;-)

Disiplene sa...

Hei Anonym og beklager at jeg ikke har sett innlegget ditt før nå. Dessverre vil ikke datamaskinen si i fra til oss når vi får kommentarer så vi må manuelt sjekke hver dag.

Kan jeg spørre deg hva du satt oss fast på? I så fall vil vi gjerne besvare deg tilfredsstillende nå.

Alt godt ønskes deg.