fredag 29. august 2014

Hvor mye løgn skal man tåle?

Jesus ble løyet på hele tiden. Bevisst løy mennesker om Han som var Veien, Sannheten og Livet (Matt.26:59-60). De tok ikke "5 øre" for å dra ham ned i sølen selv om han ikke hadde gjort en eneste feil (1.Pet.2:22). Dersom Jesus skulle bli drept på grunn av deres falske vitnesbyrd ville de bare ha blitt glade. De hadde rett og slett ikke skam i livet.

I dag kom jeg over en artikkel som het: "Heidi var Jehovas fange". Jeg leste den artikkelen. Makan til løgner. Jeg vet ikke om jeg skal gråte over Heidi Spange Slettemo eller journalist Jens M. Hammer som valgte å skrive og trykke disse løgnene. Jeg velger å gråte over begge.

"Løgner", kan du kanskje tenke. "Dette sier alle sektmedlemmer - Heidi har opplevd dette og du vil bare rosemale Jehovas Vitner, mens Heidi snakker sannheten om sekten". Du... vent nå litt... hør hva Heidi sier:

Falsk anklage #1: Kvinner er nederst på rangstigen og har ikke stemmerett i Rikets Sal. Fakta = Alle døpte medlemmer har stemmerett.

Falsk anklage # 2: Som jente skulle du heller ikke ta sertifikat. Fakta = Har du hørt slikt rør. Av alle damer jeg kjenner som er Jehovas Vitner har SAMTLIGE sertifikat.

Falsk anklage # 3: Jehovas Vitner er overgripere i forhold til menneskers utvikling og muligheter.  Fakta = Når du møter et Jehovas Vitne møter du et reflektert menneske. Prøv skal du se! At Heidi Spange Slettemo av en psykolog ble karakterisert som en 8 åring sosialt sett, når hun var 24 er ikke Jehovas Vitners feil.

Falsk anklage # 4: Det er et krav på at alle skal ta dåpen. Fakta = Selvsagt er det ikke det. Det er nesten motsatt. En som ønsker å bli døpt må gå igjennom over 100 spørsmål og snakke med minst 3 forskjellige eldste. Det er de som ser om du kvalifiseres til å døpes.

Falsk anklage # 5: Det var langt fra greit å ikke la seg døpe. Det førte til at de utstøtte meg. Fakta = Dette er om mulig den mest bisarre av alle løgner. Man kan ikke bli utstøtt dersom man ikke er medlem. Dåpen er medlemskapet inn i Jehovas Vitner. Er man ikke døpt, kan man ikke bli utstøtt.

Falsk anklage # 6: På skolen forfektet jeg at jorden ble skapt på 6 dager og at den er 6000 år. Fakta= Det er mulig Heid Spange Slettemo gjorde dette. Jehovas Vitner på sin side tror IKKE at jorden er 6000 år ei heller at den ble skapt på 6 dager. Det har Jehovas Vitner ALDRI trodd, så dette er et fakta alle kan sjekke. Se blant annet Våkn Opp! Mars 2014 hvor dette temaet ble tatt opp helt konkret.

Falsk anklage # 7: Jeg vet at jeg blir sett på som død etter at jeg har fortalt min historie i avisen. Fakta = For det første har Heidi Spange Slettemo aldri vært medlem. Hun sier jo at hun aldri har vært døpt. Jehovas Vitner ser derfor ikke på Heidi Spange Slettemo som "død". Hun har jo aldri vært "i live". For det andre sluttet hun å gå på møter for 15 år siden i følge henne slev. At hun nå står frem i avisen 15 år senere gjør ikke at Jehovas Vitner plutselig i 2014 ser på henne nå som død.

Enda en gang ser vi løgner om Jehovas Vitner. Selv reiste jeg med Joseph Wilting og Carl-Olof Johnsson og har lest stort sett alle avhopperbøker som er skrevet både i inn og utland, blant annet av Raymond Franz. Joseph, Raymond  og Carl-Olof var de mest seriøse og oppriktige. Like vel var det i sum ingen ting som kunne hindre meg å forlate den pinsekarismatiske bevegelsen å gå fast på Rikets Sal.

Jeg håper at oppriktige mennesker styrer unna slike beviselige løgnaktige artikler (Rom.16:17). Spørsmålet jeg stiller meg er; Hvorfor lyver disse menneskene bevisst? Følger de etter i jødenes fotspor? De som bevisst løy om Jesus for å få ham drept? I så fall, hvem står egentlig bak dette? (Joh.8:44-47)


15 kommentarer:

Anonym sa...

Lite reflektert utsagn: "Møter du et Jehovas Vitne, så møter du et reflektert menneske".

Disiplene sa...

Hehe...

Påstand mot påstand. Mine argumenter for at det er et reflektert menneske er dette

1) Et JV er trent til å reflektere ved hjelp av drøftinger på sine møter.

2) Et JV er nødt til å reflektere over hvorfor han/hun vil være et JV før man døpes.

3) Når du leser Vakttårnet og Våkn Opp! er dette særdeles reflekterte blad som inneholder et bredt spekter av artikler.

4) Et JV blir møtt hver eneste dag det går fra hus til hus med fordommer, sterke motargument mot JVs tro, gode argument for ateisme, evolusjon, andre religioner etc. Dette må et JV forholde seg til, sette seg inn i og besvare neste gang han/hun møter beboeren igjen (går ca 1 uke). Dette gjør at et JV virkelig må være reflektert for i det hele tatt "overleve" i forkynnelesearbeidet.

Disiplene sa...

Forøvrig håper jeg at du ser de andre falske anklagelsene og tar avstand fra dem. Er det ikke rart at de bevisst lyver mot oss?

Anonym sa...

Synes fortsatt akkurat det utsagnet var lite reflektert og kanskje litt naivt. Eller er det sånn at selv om dere leser og pugger den samme informasjonen, at dere alle sammen er like reflekterte?

For å snu litt på det, så er det en like tåpelig påstand som å si at "alle muslimer er terrorister".

Tar du ikke høyde for at folk er forskjellige, også innenfor Jehovas Vitner?

Disiplene sa...

Det vi drøfter er ikke individualitet, men det kollektive. Heidi Spange Slettemo sier at Jehovas Vitner som en kollektiv religiøs gruppe er overgripere. Det tar vi kraftig avstand i fra

Derimot har du helt rett i at det er store forskjeller på Jehovas Vitner og deres refleksjonsnivå.

Det jeg forsøker å si er at denne Heidi generaliserer og sprer direkte løgn når hun sier at "Jehovas Vitner er overgripere når det gjelder menneskets utvikling og muligheter".

Tror du virkelig at noen i Jehovas Vitner blir utstøtt dersom de leser en akademisk bok eller velger å gå på Høgskole?

Men for ikke å spore av selve tema: Hva får mennesker som henne til å lyve bevisst tror du?

Anonym sa...

Ja, jeg håper også at rettsindige mennesker har objektivitet nok til å undersøke slike utsagn nærmere, og oppdager at mye er usannheter og vrengebilder, før de tar stilling.
Ser ellers at samme historie siteres og diskuteres på VGD, og der er ikke objektiviteten så lett å spore dessverre...Mange tror på slikt som dette..fordi det "klør dem i øret"..

Takk for at du tok tak i dette...dine ord teller ekstra "tungt", iom. at du har en bakgrunn med god kjennskap til hvordan våre motstandere tenker og arbeider, ref. eksempelvis de konkrete navn du nevnte som er kjente motstandere av JV.

Anonym sa...

Hei igjen. Da forstår jeg bedre hva du mener. Allikevel vil jeg ikke beskylde noen for å lyve. Jeg har ikke vært i hennes sko. Og jeg tror også at folk kan bli like skadet og såret innenfor JV, som de kan bli i andre religiøse sammenhenger, f.eks pinsekarismatiske menigheter.

Etter hva jeg vet om JV, så kan en bli utstøtt dersom en ikke er aktivt ute på feltet. Dermed vil jeg tro det er mange som velger utdanning og jobb deretter, altså som ikke går utover pliktene som JV. Er det feil?

Har ikke lest den nevnte artikkelen. Finnes den på nett?

Anonym sa...

Om hun lyver eller ikke, vet jeg ikke. Har ikke noe større grunn til å ta deg på ordet, enn henne. Kjenner ingen av dere. Men jeg er klar over at JV som organisasjon, er bedre enn sitt rykte :-)

Anonym sa...

Da har jeg lest artikkelen, og har fortsatt ingen grunn til å tro at hun lyver bevisst. Det er hennes opplevelse av JV, hvorfor ikke tro på det?

Dere har vel uansett ingen kontroll på hvordan hvert enkelt JV blir behandlet. Og dette med at mannen er kvinnens hode og at kvinner skal underordne seg sine menn, er vel noe dere tror på og praktiserer, siden det står i bibelen.

Det er trist, men JV har en drøss med tilsvarende historier på samvittigheten. Mennesker som har brutt med organisasjonen, for så å bokstavelig talt bli erklært død, av familie og venner . Også helt i tråd med bibelen, men like fullt tragisk. Og slike skjebner bør ikke bagatelliseres.

Anonym sa...

Og så leste jeg innlegget ditt en gang til.. Du skriver at siden Heidi aldri døpte seg og ble medlem, så kan hun ikke bli ansett som "død", siden hun aldri har vært "i live",

For det første en forferdelig formulering. For det andre, hva er forskjellen på "død" og "ikke eksistere"? Om hun ikke behandles som død, så behandles hun vel som om hun aldri har eksistert da.. Er det bedre?

Anonym sa...

Beklager, nå bombaderer jeg deg med kommentarer. Siden du er innenfor, og jeg er utenfor, så vet du selvsagt best hva du snakker om. Jeg liker JVs lære (deler av den), men er ikke fan av den kynismen organisasjonen viser overfor dem som av ulike grunner bryter ut.

For meg stiller dermed JV som organisasjon i samme kategori som alle andre religiøse system. Hverken bedre eller verre.

Disiplene sa...

Hei alle.

Skal forsøke å besvare de ulike spørsmålene kronologisk.

1. Vi må beskylde folk for å lyve når mennesker beviselig kommer med faktafeil. Eksempelvis: Jenter får ikke lov til å ta sertifikat på bil. Det er faktafeil. Påstanden er løgn. Dersom vedkommende sier: Jeg har blitt behandlet urettferdig, ja da kan man ikke snakke om bevisst løgn. Her spiller ofte en subjektiv opplevelse inn i bilde som alle bør behandle med varsomhet.

2. Heidi kan selvfølgelig ha blitt skadet hos oss.Det er beklagelig i så fall. At hun har blitt skadet på grunn av at Jehovas Vitner har nektet henne å ta sertifikat på bil blir derimot løgn. Da er vi tilbake på faktafeil igjen.

3. Et menneske som ikke går fra hus til hus blir ikke ekskludert.

4. Du må forstå forskjellen på "opplevelser av en sak" og "fakta i en sak". Eksempelvis sier Heidi at kvinner ikke har stemmerett hos JV. Det er faktafeil. Her lyver hun. Alle døpte har stemmerett. Hun lyver også med at hun ble utstøtt. Ingen som ikke er døpt kan bli utstøtt. At hun derimot følte at hun ble innestengt i en bil og forsøkt overtalt til å døpe seg var hennes opplevelse og dermed "rett" for henne å si. Det har vi ingen problem med å godta.

5. Skjebner blir ikke bagatellisert. Det er vondt for menigheten å utestenge mennesker. Man bruker mye tid på å tilby hjelp, omsorg og samtaler. Dersom den det gjelder ikke ønsker å praktisere bibelen har vi i følge Guds ORd ingen annen mulighet enn å ekskludere vedkommende. (2.Joh.v.9-11)

6. Det å være åndelig død er en betegnelse på mennesker som offisielt har forlatt sin tro. Når Heidi ikke offisielt hadde kommet til troen, ja da kan hun heller ikke ha avgått ved døden (i overført betydning altså). Jehovas Vinter har ingen problem med å omgås mennesker som ikke tror som de. Det gjør vi hele tiden. Det er bare de som er ekskluderte som vi ikke omgås (1.Kor.5:9,13). Så er det klart at motstandere som vil oss vondt ønsker vi ikke å oppsøke, men det forstår jo alle.

7. Kynisme tar vi kraftig avstand i fra. Men jeg har et spørsmål. Dersom Bibelen forklarte at vi skulle ekskludere mennesker som ikke ønsket å leve slik bibelen lærte, ville du ha godtatt det? Er det ikke slik at en kjærlig Gud, en kjærlig Jesus og kjærlige Apostler burde ha en vektig grunn for å si noe slikt? Du vet, dette er ikke noe JV sier, JV har dette fra Bibelteksten. Bibelen er kjærlighetens bok. Har du tenkt over at ekskludering faktisk er kjærlig? Dels beskytter vi de sauene som "ulven" plager og dels er dette siste grep vi har til å få vedkommende til å gå i seg selv etter at vi prøvd alt annet. (2.Tess.3:6,14)

VisaVersaSpeakUp sa...

Har dere noen gang forsøkt å lese dette som JV?
1.Kor.13:1 tom 13.

13Om jeg taler med menneskers og englers tunger,
men ikke har kjærlighet,
da er jeg bare drønnende malm eller en klingende bjelle.

2 Om jeg har profetisk gave,
kjenner alle hemmeligheter og eier all kunnskap,
om jeg har all tro så jeg kan flytte fjell,
men ikke har kjærlighet,
da er jeg intet.

3 Om jeg gir alt jeg eier til brød for de fattige,
ja, om jeg gir meg selv til å brennes,
men ikke har kjærlighet,
da har jeg ingen ting vunnet.

4 Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig,
den misunner ikke, skryter ikke, er ikke hovmodig.

5 Kjærligheten krenker ikke, søker ikke sitt eget,
er ikke oppfarende og gjemmer ikke på det onde.

6 Den gleder seg ikke over urett,
men har sin glede i sannheten.

7 Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.

8 Kjærligheten tar aldri slutt.
Profetgavene skal bli borte,
tungene skal tie
og kunnskapen forgå.

9 For vi forstår stykkevis og taler profetisk stykkevis.

10 Men når det fullkomne kommer,
skal det som er stykkevis, ta slutt.

11 Da jeg var barn, talte jeg som et barn, tenkte jeg som et barn, forsto jeg som et barn.
Men da jeg ble voksen, la jeg av det barnslige.

12 Nå ser vi i et speil, i en gåte,
da skal vi se ansikt til ansikt.
Nå forstår jeg stykkevis,
da skal jeg erkjenne fullt ut, slik Gud kjenner meg fullt ut.

13 Så blir de stående, disse tre: tro, håp og kjærlighet.
Men størst blant dem er kjærligheten.

Unknown sa...

Jeg har opplevd veldig mye av det samme som Heidi, så det hun sier er ikke løgn... Men på grunn av at våre familier fordømmer oss for å uttale oss om slikt, er det veldig få som står fram! Men håper flere tør å stå fram å si fra om galskapen!!

Anonym sa...

Henne har ikke blitt behandlet spm død eller ikke eksisterende av sin familie. Henne tok et valg da henne gjorde dette mot sine. Men flere har ikke behandlet henne som "død" eller ikke eksisterende. familiemedlem.-