tirsdag 4. september 2007

19. Juli "Full av saktmodighet"

Ordet saktmodighet oversettes ofte i våre Bibler med ydmykhet. Det beskriver en egenskap som er det motsatte av det å være brautende og feilaktig påtrengende. I mange år foraktet jeg denne egenskapen. Jeg så det nemlig som sann åndelighet å være brautende og påtrengende. Jo mer bastant, brautende og påtrengende jeg var i min måte å evangelisere på, jo åndeligere syntes jeg selv at jeg var. Norge skulle nemlig inntas med militant kristendom – ikke gjennom lavmælthet, vennlighet og saktmod.

Det jeg ikke forsto var at i Guds Rike råder ofte ”motsatte lover”. ”Den som gir – han får” (Lukas 6:38), ”overvinn det onde ved å gjøre godt” (Rom.12:21), ”hvil i nåden så blir du aktiv” (1.Kor.15:10), ” Elsk deres fiender, velsign dem som forbanner dere, gjør vel imot dem som hater dere, og be for dem som forfølger dere” (Matt.5:44). Bibelen var full av slike ”motsatte lover”. Det kom derfor som et mindre sjokk på meg når jeg leste i Ordspråkene 25:15 at: ”Med saktmodighet blir en fyrste overtalt, og en mild tunge knuser ben”.

Jesus var et slikt menneske. Han var full av saktmodighet og mildhet (2.Kor.10:1). Noe av det som menneskene ble fascinert av hos Jesus var nemlig Hans vise fremtoning. Du så Ham ikke stå skrikende på gaten (Matt.12:19), ikke var Han brautende eller eplekjekk i de teologiske diskusjonene (Markus 6:2), ikke tvang Han andre til å tro som Ham (Matt.10:14) og Han omgikks skriftlærde og horer om hverandre uten å virke frastøtene (Luk.15:1). I dag har Han over 1 milliard etterfølgere.

Jeg har mye å lære. Det har en del andre predikanter også. Dessverre har vi kristne blitt mer kjent som ”homofober”, ”mørkemenn”, ”moralister” og ”synderes og tolleres fiender”, enn saktmodige og milde Jesuselskere. Det er på grunn av dette negative vitnesbyrdet Paulus retter en kraftig formaning til oss som hevder vi er disipler og sier ”La deres saktmodighet bli kjent av alle mennesker” (Fil.4:5).

Dessverre sliter vi litt med en ”fareseistisk behandling av mennesker” i menighetene rundt om. Isteden for å praktisere Ord 12:18 som sier: ”Tankeløs tale stikker som sverd, men de vises tunge helbreder” og Galaterne 6:1 som sier: ”Brødre! Om også et menneske skulle bli overrumplet av en eller annen synd, da hjelp ham til rette, dere åndelige, med saktmodighets ånd”, har vi heller gjort oss skyldige i baksnakking, forakt og pekefingerkristendom. Vi har ikke helt forstått at ” En saktmodig tunge er et livets tre, men en falsk tunge sårer hjertet” (Ord.15:4).

I dag kan vi forsette å lære av Jesus. Vi kan se hen til Ham som er full av saktmodighet. Vi kan bli forvandlet til Hans bilde (2.Kor.3:18) og vandre slik Han vandret (1.Joh.2:6). Og vi kan fryde oss over løftene som sier at: ” De saktmodige skal arve landet og glede seg ved mye fred” (Sal 37:11).

Ha en Jesus fokusert dag!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Du sier at Jesus har over 1 milliard etterfølgere, hva med de 1 milliard katolikker. Er de ikke troende i ditt syn? Jeg vil si at Jesus har over 2 milliarder etterfølgere idag. Men det er nok mange i statestikken som må omvende seg...

Disiplene sa...

Om man er en etterfølger behøver man ikke omvende seg. Da er man allerede på rett spor.

Forøvrig håper vi at du får noe ut av resten av udervisningen også.

Mvh

Disiplene

Anonym sa...

Gjest: her tror jeg Andy er på villspor igjen i sine studier.

Hvem har sagt at Jesus er Faderen? Ingen. Gud er Faderen, Sønnen og DHÅ.

Faderen=Gud
Sønnen=Gud
DHÅ=Gud

Disiplene sa...

Kjære Gjest,

Etter å ha gått igjenom alla andaktene våre, må vi si at vi ikke helt forstår hva du snakker om. Det kan derimot se ut som om du kommenterer en av våre leseres personlige bibelstudier.

Som du sikekrt har lagt merke til, handler ikke vår blogg om andres syn på ulike teologiske spørsmål , men på vårt eget syn på Jesus, hvem han er og hva han har gort.

Håper du kan respektere at vi vil fortsette med å holde dette fokuset og ikke ønsker å samtale om andres bibelstudieresultat.

Et godt råd er å si det direkte til Andy selv, eller å diskutere på de bloggene som diskuterer slike emner.

Denne bloggen er IKKE en slik.

Forøvrig ønsker vi deg alt godt.

Mvh

Disiplene

Anonym sa...

hei. Du kan fjerne det jeg skrev, det skulle stå på en annen blogg. Trodde jeg var på den bloggen når jeg skrv det:-)