mandag 10. september 2007

22.juli "Full av Kunnskap"

Hadde du våget å la deg operere av en kirurg som ikke hadde kirurgutdannelse, men som hadde lært alt han visste om kirurgi av Tv serien ”Grey´s Anatomy”? Hadde du gått om bord på et SAS fly dersom du visste at piloten slettes ikke var pilot, men bare hadde en brennende lidenskap for flymaskiner? Hadde du våget å gi livet ditt til en menighet hvor lederne ikke helt visste hva Bibelen egentlig lærer, men heller ”fløt” på en velmenende iver, dyktig ordgyteri og stor karisma? Vel, slike spørsmål er det viktig å reflektere over. Det gjelder faktisk ditt og mitt fysiske og åndelige ve og vel.

Når jeg skulle skrive dagens andakt fant jeg ut noe jeg slettes ikke likte. Jeg hadde tenkt å fortelle deg at i ”Jesus er alle visdommens og kunnskapens skatter skjult tilstede” (Kol.2:3), noe som både er rett og viktig å få med seg, men når jeg skulle studere ordet ”kunnskap” ble jeg gjort oppmerksom på noe jeg før aldri hadde tenkt over. På gresk har man en rekke ord for ”kunnskap”. Ett av dem er ”Gnosis” et annet er ”Epignosis”. Etter å ha studert en rekke ulike teologiske oppslagsverk, ble det klart at ”Gnosis” betydde ”kunnskap”, mens ”Epignosis” betydde ”en nøyaktig kunnskap”.

Paulus skiller mellom disse to ordene og i Romerne 10 forteller han at Jødene hadde en ”fantastisk nidkjærhet” for Gud, men ”uten den nøyaktige kunnskap” (Epignosis). Jødene hadde altså kunnskap (Gnosis) og iver, men manglet den nøyaktige kunnskapen (Epignosis) om Ham. Det var dette jeg ikke likte. Hvorfor? Fordi om jødene hadde ”Gnosis”, men ikke ”Epignosis”, ja da måtte jo jeg også finne ut om jeg selv bare hadde ”Gnosis” og ikke ”Epignosis”.

Gud vil nemlig ikke bare at du og jeg skal ha en formening om Jesus, Bibelen eller Sannheten. Han vil at vi skal ha ”nøyaktig kunnskap” om den. La oss se på noen bibelvers som stadfester dette: Ef 1:17 sier ” Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må gi dere visdoms og åpenbarings Ånd til nøyaktig kunnskap (Epignosis) om seg”, ”Gud vil at alle skal bli frelst, og få nøyaktig kunnskap (Epignosis) om Sannheten” (1.Tim.2:4).

Hva er så frukten av ”nøyaktig kunnskap”? 2Pet 1:2 sier ”Nåde og fred bli dere til del i rikt mål gjennom nøyaktig kunnskap (Epignosis) om Gud og Jesus, vår Herre”. Når vi får en korrekt undervisning om Gud og om Jesus, vil ”nåde og fred bli gitt oss i rikt mål”. Ikke det at Gud ikke ville ha gi oss dette før, men når vi får en nøyaktig kunnskap om f.eks hvem Jesus er og hva Han har gjort, ja da vil denne freden og denne nåden bli forståelig for oss og lett å leve i. La meg illustrere: Før trodde jeg at jeg måtte leve etter bud og regler for at Gud skulle ha behag i meg. Nå, etter å ha fått en mer nøyaktig kunnskap, har jeg forstått at vi som kristne har ett bud istedenfor 10, det såkalte agape-budet (Joh.13:34). Flere eksempler jeg kunne ha gitt deg, er forståelsen om at Jesus har tatt bort all synd, forskjellen på den gamle og den nye pakt, hvordan lese bibelen, Kristus i oss kontra eget strev osv. Etter å ha fått nøyaktig kunnskap om disse tingene, ble kristenlivet mitt mye enklere å leve.

En annen ting ”nøyaktig kunnskap” gjør, er å gi sann fornyelse. Ofte tenker vi karismatikere at ”fornyelse er når noen faller under Guds kraft”, men dette er nok ikke hele sannheten. Kol 3:10 forklarer oss at ”vi blir fornyet ved hjelp av nøyaktig kunnskap (Epignosis) etter vår Skapers bilde”.

I dag vil jeg at du skal være obs på å ikke bli lik de som 2.Tim 3:6 forteller om, nemlig ”de som alltid vil lære, men aldri kommer til nøyaktig kunnskap (Epignosis) om Sannheten”. Men heller er blant de som ” vandrer verdig for Herren, til behag for ham i alle ting, ved at dere bærer frukt og vokser i all god gjerning gjennom den nøyaktige kunnskapen (Epignosis) om Gud” (Kol.1:10)

La oss derfor trekke nærere Jesus, Guds sanne Ord. La oss nyte av DHÅs veiledende og opplysende hjelp når vi gransker Skriftene. La oss urokkelig holde fast ved Kristus fordi ”i Ham er alle visdommens og kunnskapens skatter skjult tilstede”.

2 kommentarer:

Guten sin sa...

Dette var nytt..
Inner tier må jeg si.
Her er det jo mer land å innta, ingen tvil om det.
Sannheten vil vi jo ha..
Da er det bare å studere skatten vi har fått enda mer;-)
Takkar

Disiplene sa...

Helt enig med deg, Guten sin.

Dette var nytt for oss også. Vi får bare grunne enda mer på Jesus og være enda mer villig til å studere Skriftene enda mer ærlig og nøyaktig.

Disisplene