torsdag 13. september 2007

23. Juli "Full av Hellighet"

Er det noe Jesus levde opp til, var det skriftstedet ”Dere skal være Hellig fordi Jeg er Hellig” (3.Mos.19:2). Jesus levde nemlig et kompromissløst hellig liv. Han dyrket Gud på Guds måte og ikke på sin egen (Matt.15:1-9), Han levde et helt liv adskilt for Guds sak (Joh.4:34), Han levde uten å synde en eneste gang (Hebr.4:15) og Han oppfylte alle krav på Hellighet Torah hadde gitt (Matt.5:17). Mer Hellig person enn Jesus, finnes ikke i hele universet.

Akkurat dette faktum er frelsesavgjørende for deg og meg. Hebreerne 12:14 sier nemlig: ”For uten helliggjørelse skal ingen se Herren”. Det er altså bare de som fullt ut er Hellig, som oppnår frelse. Vi kan derfor trekke et lettelsens sukk når vi leser i 1. Kor.1:30 at: ”Jesus har blitt vår Helliggjørelse innfor Gud”. Når Gud ser deg og meg, ser Han oss igjennom Jesus Kristus, og ser oss derfor som Hellige, Rene og Fullkomne (Ef.1:4, Kol.3:12, 1.Kor.6:11b). Hebreerne 10:4 sier jo som kjent: ”Med ett offer har Han for alltid gjort oss fullkomne, vi som blir Helliget”.

Du kan lese mer om at Jesus har blitt vår Hellighet i andakten av 21.Februar, men i dagens andakt vil jeg peke på en side av Jesu hellighet som er veldig viktig for oss å forstå. Du skjønner ”Hellighet” er nemlig et veldig misforstått ord. I mangfoldige år trodde jeg at Hellighet var synonymt med ”å se ned på og avstå fra å være sammen med syndere”. At Jesus ikke refset horene, tollerne og de mindre kunnskapsrike (les: sløve troende), bekymret meg derfor en hel del. Dette stemte nemlig ikke overens med mitt syn på Hellighet.

Men Jesus, som er ”Full av Hellighet”, elsket å være sammen med synderne. Han ble til og med kalt for ”syndernes og tollernes venn” (Matt.11:19). Hans Hellighet var nemlig ikke av den art at Han støtte synderne bort fra seg, snarere tvert imot. Luk 15:1 sier jo: ”Alle tollere og syndere holdt seg nær til ham for å høre ham”. Jesu hellighet oppsøkte syndige mennesker og de syndige menneskene oppsøkte Jesu hellighet. Det er verdt å tenke på.

I dag ønsker jeg at du og jeg skal leve ut vår hellighet slik at vi blir tolleres og synderes venn. I dag oppmuntrer jeg deg til å oppsøke de fortapte, de som banner, drikker, horer og spotter Gud. I dag oppfordrer jeg deg til å få rett innehold av ordet ”Hellighet”. For den sanne hellighet hater synd, men elsker synderen.

Ha en travel dag.

2 kommentarer:

Dan Aksel sa...

Amen! Abba! Shecomeinahonda!

Disiplene sa...

Takk for det karismatiske klappet på skulderen, Dan Aksel.

Sann hellighet er å være tolleres og synderes venn. Om vi ikke er det, er vi ikke Hellig slik Jesus var.

Disiplene