fredag 7. september 2007

Kan noen svare meg på dette?

Vi vil ikke kritisere andre troende. Denne artikkelen er derfor ikke ment som kritikk, men formulert som et undrende spørsmål.

I dag snakket jeg med en ærlig og hengiven kristen. Hun fortalte at hun hadde vært på Forum Kino og hørt på en karismatisk kvinnelig pastor. Min venn hadde 3 viktige ting å si

1.Den kvinnelige pastoren hadde kommet fra Canada fordi hun var ”full av vekkelse”. Hva er det å være ”full av vekkelse” lurte jeg på. Jo, svarte hun, Predikanten klarte nesten ikke å stå oppreist. Hun ravet rundt og ”forløste vekkelse inn i mennesker”. ”Det er dette vi behøver – predikanter som kan forløse vekkelse”, sa hun oppglødd.

2.Det andre som var ”sterkt” var at ”etter at den kvinnelige pastoren hadde holdt en 45 minutters kollekt tale, sprang mennesker frem og gav en masse penger. Hun hadde nesten tårer i øynene når hun fortalte om det. Tenk – folk løp frem og gav. Dette måtte bare være Gud.

3.En siste, og veldig viktig del, var dette at ”alle” gråt og lo i salen. De hadde ligget på gulvet i kinosalen og fått krampelatter. Når vi får mer av dette, vil vekkelsen bli et faktum predikerte min venn med en overbevisende røst.

Selv har jeg ledd, grått, skreket, rullet og ravet i ca 15 år. Jeg har derfor et spørsmål til rullerne. Er det dette som vi nå skal definere som gudesendt vekkelse? Er det slik vi vil ha det? Bærer dette den frukten av Jesus vi vil se i livene våre og i nabolaget vårt. Blir Matt.28:18-19 en soleklar frukt, eller blir ”lær dem å holde alt det jeg har befalt dere” bare en trussel imot de karismatiske ytringene?

I dag lurer jeg fælt…

5 kommentarer:

Ruben sa...

Jeg blir bare trist, trist og trist av å høre om dette.

Hvem er det vi lurer? En slik form for kristendom fører hverken til "vekkelse" eller frelse for Bergen. Den skaper i beste fall gåsehud og tårer i øyekroken og påvirker ingen andre en møtegjengere. Og det gir kanskje en god del penger i kassa til de som nå desperat prøver å betale ned de 40 mill. de skylder for forum ... :-/

Nå har trosbevegelsen (o.l) snakket høyt om vekkelse og nasjonal frelses-"boom" i mange tiår. Selv den seneste partner-DVD'en fra Livts Ord har en overskrift som lyder "Den kommende vekkelsen!" (etter hukommelsen)

Men hva har skjedd? Jo, det har skjedd en massiv forflyttning av kristne i Norge. Fra små, lokale menigheter - til de store karismatiske menighetene med bibelskoler og parkeringsvakter.

Dette har ført med seg noe bra, og fantastisk mye rør. Trist.

Nei. Dette var trist, trist og trist.

Anonym sa...

Enig med Ruben

Anonym sa...

En 45 minuters kollekttale der resultatet er at folk løper frem for å gi, minner mer om manipulasjon og massesuggesjon enn om Gud!

Brød og sirkus, sa en av mine venner om dette!

Jeg er enig!

Dan Aksel sa...

Hvem er dere til å kristisere andre kristnes utrykksformer? Har vi et kristent kontrollorgan her?

Akkurat dette med kollekten kan jeg si meg enig i, for det er bare god klassisk overtalelseteknikk, men spørsmålet om "rulling" og "raving" kan dere stille Gud på lønnkammeret. Det var disiplene som ble antatt fulle av vin på pinsedagen...

Anonym sa...

Alt anna enn fokus på Kristus er i beste fall ikkje så fruktbart

Frå avisa Dagen i dag:

"Det var svært viktig i den skandinaviske pinsevekkelsen å ha et jordnært og enkelt forhold til kristendommen, samtidig med en sterk åndelighet. Det er et veldig utfordrende perspektiv fra pinsevennens side, sa Josefsson.

Han listet opp en rekke karaktertrekk ved pinsebevegelsen slik den framsto i begynnelsen:

Den var Kristus-sentrert, hadde Jesus som fokuspunkt, den var en omvendelses-kristendom, den kom med vitnesbyrd i både liv og liturgi og framholdt Jesus som frelser og venn.

Josefsson, som har studert pinsevekkelsen i perioden 1923–21, viste til den svenske pinse-pioneren Lewi Petrus.
Han erfarte at vekkelsen stoppet opp når han begynnte å forkynne Ånden. Da snudd han og sa at han ville forkynne Kristus, at Han skulle være den han hadde fokus på.

Jammen har vi mange spesialitetar og viktige prioriteringar i samband med vekkelse td.

Covering,Soaking,Bønnefyrtårn, Barnsnødsbøn(groanings),Krigstunger"
Spritual mapping, Vennskapsevangelsiering, Marknadsplassevangelisering,Pakter mellom kristne,Lære om byars forløsningsgåver,Fokus på dei femfoldige embeta, Lovsang som forløyser Guds kraft, Vektlegging av ordningar i forholda mann/kvinne osv.,

- og vi har høyrt om "Forerunner spirit", Joels arme, Elijah generasjonen og Josvafolket.

Alt meir eller mindre bra og meir eller mindre fundamentertert på Ordet - men til sjuande og sist;

JUST GIVE ME JESUS

MIB