fredag 10. januar 2014

Hva kan vi lære av Guds Navn?

Hva ville du spurt Gud om dersom du traff Ham?

Moses fikk en anledning i 2.Mosebok kapittel 3. Her spør Moses Gud om "Hva er ditt navn" (v.13-16).

Moses stilte altså spørsmålet om hva Gud het. Dette viser oss for det første at Gud har et navn.

Gud åpenbarer sitt navn i vers 15 og 16 hvor han forklarer at navnet er Jehova. (Forøvrig kan nevnes at Jesus sier at vi skal holde dette navnet hellig (Matt.6:9).

Men det mest spennende var ikke at Gud het noe. Dette navnet JHVH eller Jehova var kjent lenge før Moses stilte Gud dette spørsmålet. Moses måtte egentlig tenke på noe annet, nemlig hvilken person sto bak dette navn? Hva innebar dette navnet for Israelittene.

Mange oversetter Guds svar med "Jeg er den jeg er". Men flere bibelforskere anser navnet å bety: "Jeg skal vise meg å være den jeg skal vise meg å være". Med andre ord: "Jeg skal bli hva som helst jeg ønsker".

For Israelittene, og indirekte da for enhver som tror på Jehova, kan med full visshet tro og hvile i vår Gud. Hvorfor? Jo, han kan transformere seg selv til å bli alt hva han ønsker å være for oss.

Er det noe rart Salme 9:10 sier: "Den som kjenner ditt navn, skal sette sin lit til deg"?

Ingen kommentarer: