lørdag 22. november 2014

Har du hørt at du er flink?

Jehovas tjenere er ikke flinke. Hvorfor? De har fått en kraft som "er over det normale" (2.Kor.4:7, Filipperne 4:13). Denne kraften er deres drivkraft i alle ting. Apg.1:8 sier at denne kraften "setter dem i stand til å være Vitner".  Denne kraften er ikke fra dem selv, den er fra Gud (1.Peter 4:11)

I tillegg til denne kraften har Jehovas tjenere Guds Ord. Guds Ord er levende og utfolder kraft (Hebr.4:12). Hva gjør denne kraften? Den "istandsetter gudsmennesket til å være fullt ut dugelig, fullstendig utrustet til all god gjerning" (2.Tim.3:17). Også her er det Guds fortjeneste, ikke deres egen.

For det tredje viser Gud dem ufortjent godhet. Det er denne ufortjente godheten som virker i dem til å ville og virke etter Guds vilje (1.Kor.15:10 og Filipperne 2:12-13). Enda en gang er det Guds fortjeneste som gjelder og ikke vitnenes.

"Vår ros er derfor utelukket" sier Paulus i Romerne 3:27.

Har du hørt at du er flink? Vel, du er like flink som en fjernkontroll er uten batteri. Det er batteriene som gjør at fjernkontrollen fungerer, ikke fjernkontrollen i seg selv. Jesus sier derfor: "Dere skal bære frukt, men for uten meg kan dere intet gjøre" (Johannes 15:5).

Det er altså ikke du som er flink. Det er HAN som er flink til å virke i og igjennom deg (Gal.2:20).

Hva er frukten av en slik bibelsk tankegang? For det første vil du forstå at du er et VERKTØY og ikke en MOTOR. En motor er en som går selv, jobber selv, driver selv alt fremover.  Et verktøy blir brukt av noen. Det er ikke en selv som er drivkraften. Man lar seg bruke. Det er befriende.

For det andre er blikket festet på ufortjent godhet og ikke egne prestasjoner. Forstår man at man er et verktøy og ikke en motor slipper man å fokuserer på hvor FLINK jeg er eller hvor LITE flink jeg er. Man kan feste fokuset på Jesus - troens opphavsmann og fullender slik Hebreerne 12:1-3 sier. Man setter sin lit til motoren - noe utenfor en selv som frembringer frukten og de ønskede resultatene (Gal.5:22-23)

For det tredje blir man glad, lykkelig, rolig og jobber med senkede skuldre når vissheten om at det er HAN som virker i MEG og ikke JEG som PRESTERER godt. På denne veien blir man hverken sliten eller utbrent. Man blir bare tilfreds og lykkelig over å bli brukt. Jesus levde slik. Det er derfor han kan si i Johannes 5:30 "Jeg kan ikke gjøre noe av meg selv", men "Faderen er I MEG og gjør sine gjerninger" (Joh.14:10)

DET er den store, store forskjellen...



1 kommentar:

Anonym sa...

Veldig fin og tankevekkende vinkling!