mandag 24. november 2014

VERKTØY ikke MOTOR

For å få en helhet i det jeg skriver i dagens undervisning (som bloggen forøvrig sier jeg la inn på mandag, men som ble lagt inn på søndag), bør du lese gårsdagens undervisning som het: "Har du hørt at du er flink?". Leste du ikke gårsdagens undervisning? Gjør det...

Å gå rundt å vite at man er et VERKTØY og ikke en MOTOR er viktigere enn du tror. Det tar brodden av prestasjonspresset og den byrdefulle føleselen av alle selvpålagte krav eller krav fra andre som du måtte kjenne på. Husk det er bare Guds krav du skal oppfylle og de er i gjengjeld lette å bære (1.Joh.5:3 og Matt.11:28). 

Å leve livet som motor er tungt og vanskelig. Man blir avhengig av hele tiden SELV å være flink. Det er alltid opp til meg og min flinkhet som avgjør om jeg bære frukt eller ikke. Har jeg studert nok? Har jeg vært nok på feltet? Svarer jeg nok på møtene? Er kvaliteten på det jeg sier, gjør og tenker god nok?

Å leve som et VERKTØY er derimot befriende. Det skaper glede, frihet og kreativitet. Man vet at man er et leirkar i Guds hånd. Jesaja 64:8 sier: "Og nå, Jehova, Du er vår Far. Vi er leiren og du er pottemakeren som har formet oss".  Når Gud bruker dette leirkaret slik han vil, kan vi si slik Paulus gjør i 2.Kor.4:7: "Vi har denne skatten i leirkar. For at den kraften som er over det normale SKAL VÆRE GUDS OG IKKE DEN SOM ER FRA OSS SELV". Paulus forsto noe genialt viktig. Han forsto at han var et leirkar og at Gud brukte ham som et verktøy. Det var ikke han som var motoren. Han var bare redskapet...

Et leirkar vet han ikke er flink. Han vet at det er Pottemakeren som former og istandsetter. Det er aldri ham selv. Det er derfor Bibelen snakker om Åndens frukt, ikke den troendes flinkhet. (Gal.5:22-23).

Behøver vi ikke gjøre noen ting da? Jo, det gjør vi. Når du leser Johannes 15 har Jesus ett fokus, nemlig at vi skal forbli i forening med Ham. Vers 4 og 5 lyder:

"Bli i forening med meg og jeg skal bli i forening med dere. Like som grenen ikke kan bære frukt av seg selv, hvis den ikke blir i vintreet, slik kan heller ikke dere det, hvis dere ikke blir i forening med meg. Jeg er vintreet. Dere er grenene. Den som blir i forening med meg og jeg i forening med ham, han bærer MYE frukt. For adskilt fra meg kan dere ikke gjøre noe som helst" 

La du merke til hva du skulle gjøre? Anstrenge deg? Være flink? Jobbe hardt? NOPE! Det du skulle passe på å gjøre var å FORBLI i Jesus. Når du er i Hans Ord og i Hans vilje og under Hans herredømme kommer du til å bli fylt med den åndskraft som gjør at du bærer frukt. Noe så genialt befriende.  Da slipper du å tenke at du skal være flink. Du slipper å føle deg mindreverdig, ubrukelig og dum. Det du bør tenke på er å være villig til å være et verktøy og samtidig takke Gud for at du slipper å være motoren. Det er det nemlig HAN som er...


Ingen kommentarer: