tirsdag 25. november 2014

Hvilken Jesus?

I dag snakket jeg med et fantastisk menneske. Han er et godt, intelligent, menneskeelskende menneske. I følge ham selv er hans store kjærlighet Jesus.

"Men", sa han "Dette med dogmer ødelegger mennesker. Det får oss til å ikke tenke selv. Det får oss til ikke å utvikle oss og se nye ting.  Dogmer og læresetninger ødelegger for den kristne troen".

Jeg spurte ham om hva den Kristne troen var. Han svarte det var Jesus. "Sant nok", svarte jeg. "Men hva mener du om Jesu lære om skilsmisse og gjengifte? Om Jesu syn på forkynnelse? Om Jesu syn på ekskludering, hedenske skikker og tradisjoner, bibeltroskap og måten vi skal dyrke Jehova på?

"Vel", svarte han "Den egentlige Jesus har ikke noen mening om dette. Min Jesus er ikke firkantet, gammeldags og dogmatisk".

Det er  er akkurat det... MIN Jesus....Ikke BIBELENS Jesus

Vi kan nemlig få oss til å tro at vi følger Jesus. Det gjør vi sikkert også, men hvilken Jesus følger vi? Er det MIN Jesus eller Bibelens? Bibelens Jesus står definert i Den Hellige Skrift. MIN Jesus er som oftest definert ut i fra min egen etikk og moral. MIN Jesus har som oftest blitt en husgud som hjelper meg til å lykkes i livet.

I morgen skal jeg stille min venn et nytt spm. Jeg skal spørre ham om hvorfor Jesus Kristus måtte dø. Antagelig svarer han "for våre synder". Da vil mitt oppfølgingsspørsmål lyde: "Hva er egentlig synd og hvem skal definere den"?


4 kommentarer:

Anonym sa...

Hvilken Jesus? er et betimelig spørsmål.
I dag kan f.eks en lese om ekstrimister som drar til Syria og andre steder for å kjempe for Islamsk sak..
Men vi har også kristne, bl.a en fremtredende Krf-lokalpolitiker, som reiser til Israel for å gjøre tjeneste for IDF, det israelske forsvar, om ikke med våpen, så bl.a med vedlikehold av stridsmateriell.
En tidligere Kommandørkaptein i det norske forsvar omtaler dette som at de da er å betrakte "etter krigens folkerett som stridende i tjeneste for Israel". Disse, sikkert velmenende menneskene er nok ikke oppmerksom på dette.., at en som støtter en krigsmakt på en slik måte, er å betrakte som delaktig i striden?
Men er det ikke nettopp slike ting som viser at en har tilpasset Jesus til ens personlige behov og oppfatning? Mao en annen Jesus enn bibelens.
Den bibelske Jesus levde i et okkupert land, der mange ønsket å gjøre opprør mot Romas herrevelde. Men han ba sine disipler stikke sverdet i skjeden. Og historien forteller at disse første disiplene av Jesus Kristus var militærnektere. De var kalt til å forkynne budskapet om Guds rike, og ikke delta i nasjonenes brutale nedslaktninger.

Gunnar sa...

Håper virkelig ikke at han ba sine disipler om å stikke sverdet i skjeden...

Anonym sa...

Jesus var ren både i tanke og handling :o)

Disiplene sa...

Tror du treffer spikeren på hodet her.

Nasjonalisme, fanatisme og mangel på Guds ånds veiledning i Ordet har gjort at velmenende mennesker praktiserer Satans vilje (Matt.15:9, Markus 3:34).

Vi er helt nødt til å forklare mennesker at deres gudsdyrkelse må være i henhold til Bibelens lære.

Forøvrig kan nevnes at min venn ikke var på skolen i dag så jeg fikk ikke snakket med ham...