mandag 10. februar 2014

Tegn, under og mirakler

Som gammel Lutheraner var jeg ikke vant til tegn, under og mirakler. Like vel var jeg helt overbevist om at Gud både kunne og ville utføre dem.

Det var derfor en lettelse å møte de karismatiske kristne som kunne fortelle meg at tegn, under og mirakler var et bevis for Guds eksistens og at deres menigheter kunne fremvise disse overnaturlige manifestasjonene annenhvert møte. Gud var nemlig med dem.

Det tok ikke lang tid før jeg var et fanatisk medlem.

Nedturen var stor da jeg studerte 2.Tess.2:9 som fortalte at "Den lovløse kom med all løgnens makt med tegn og under".  Ikke hjalp det på når Jesus selv i Matteus 7:15,22-23 fortalte at de falske profetene i endens tid skulle utføre tegn, under og mirakler.

Dessverre måtte jeg konstatere at tegn, under og mirakler IKKE var et bevis for at Gud var med oss.

Jeg måtte gå tilbake til 2.Tess 2 igjen. Etter vers 9 kommer naturlig nok vers 10. Vers 10 sier at dersom vi skal unngå forførelsen må vi ha "kjærlighet til Sannheten". Jesus utdypet det litt mer i sin tale i Matteus 7 og sa at de sanne kristne ikke bare skulle ha kjærlighet til Sannheten, men at de også måtte praktisere den (7:21).

Tegn, under og mirakler er ikke et bevis for at Gud er med. Beviset for at Gud er med er at man har kjærlighet til nøyaktig kunnskap og praktiserer den (1.Tim.2:3-4, Jak.1:22, 1.Joh.2:17).


2 kommentarer:

Linda sa...

Men gjør Gud fortsatt tegn, under og mirakler?

Disiplene sa...

Hei Linda.
Gud kan siden han er den Allmektige. Derimot har Gud en timeplan. Først i Paradiset blir vi lovet at ingen sorg, skrik, smerte og død skal være lenger. Åp.21:1-4