onsdag 11. juni 2008

11. Juni ”Det virkelige Israel”

I går lærte vi om typologi/bilder/skyggebilder som ikke er ”tingenes virkelighet”, men bare et skyggebilde på det som skal komme. Det er viktig å forstå at skyggebildene får sin oppfyllelse i en større virkelighet, om ikke risikerer vi å ”leve i skyggebildene”, mens vi burde leve i virkeligheten, siden virkeligheten da allerede har kommet.

Ett av hundrevis eksempler på viktigheten av å forstå at skyggebildet har blitt oppfylt av virkeligheten, er dette at Guds Tempel i GT har fått sin oppfyllelse i oss som tror. 1Kor 3:16 sier jo: ”Vet dere ikke at dere er Guds tempel, og at Guds Ånd bor i dere”. Om du ikke hadde forstått dette og heller levd i ”skyggebildenes virkelighet”, ville du ha letet etter et jordisk tempel hvor Gud angivelig skulle bo, siden Gud hadde sagt i 1Kong 9:3: ”Jeg har hørt din bønn og ydmyke begjæring som du bar fram for mitt åsyn. Jeg har helliget dette huset som du har bygd, så jeg lar mitt navn bo der TIL EVIG TID, og mine øyne og mitt hjerte skal være der alle dager.. Tenk hvilket bedrag det hadde vært! Ser du hvor viktig det er å se ”virkeligheten”?

Et annet eksempel er dette med påskefeiringen. Om man ikke forstår at virkeligheten har erstattet skyggebildet, ja da vil man hver påske feire jødenes utgang av Egypt, siden Gud har sagt at å feire utgangen av Egypt er en evig skikk (2.Mos.12:14). Men hva er virkeligheten? Jo, virkeligheten er å feire Påskens EGENTLIGE oppfyllelse og virkelighet, nemlig Jesu Kristi offerdød som reddet oss fra den evige død og det evige Egypt!

Som kristne må vi altså leve i virkeligheten og ikke i skyggebildene. Men hva har dette med andaktens overskrift å gjøre? Jo du forstår; staten Israel er også et skyggebilde. Staten Israel er en typologi, et bilde som får sin høyere oppfyllelse i en annen virkelighet. Virkelighetens navn? Jepp, du har helt rett – Jesus Kristus!

Faktisk sier Bibelen sort på hvitt at Jesus er Israel. I den profetiske teksten i Jesaja 49 sier Gud om Messias i vers 3 at: ”Du er min tjener, du er Israel, på deg vil jeg åpenbare min herlighet”. Jesus Kristus er altså det sanne Israel. Israel er bildet – Jesus er virkeligheten. Men, er det andre vers som stadfester dette? Ja! I ”bøtter og spann” – la oss se på noen:

Gud kalte staten Israel for vintreet. Hosea 10:1 sier blant annet: ”Israel er et frodig vintre, som bærer frukt” og Jeremia 2:21 sier: ”Jeg hadde plantet deg som et edelt vintre, helt igjennom av ekte sæd”. Når da Jesus i Johannes 15:1 kan få seg til å si: ”Jeg er det SANNE vintre, og min Far er vingårdsmannen”. Ja, da viser Han, for de som kjente til billedbruken i Skriftene, at Han er skyggebildets oppfyllelse. Det er altså Han, ikke staten Israel, som er det virkelige vintreet!

Jeg vet at denne undervisningen kan falle noen tungt for brystet. Vi skal derfor fortsette denne undervisningen i morgen. Mange av oss, inklusive meg selv, har nemlig blitt opplært av våre ledere til å tviholde på visse skyggebilder. Vi har blitt opplært til å leve som om skyggebildet har vært virkelighet. Men, de gode nyhetene er at virkeligheten har kommet. Jesus Kristus er skyggebildenes oppfyllelse! Alt handler om Ham. Han er i sannhet den ekte og reelle virkelighet!

Disiplene.

Ingen kommentarer: