søndag 1. juni 2008

1.Juni ”Jesus Kristus; noe mer enn et religiøst mantra”

I de siste dagers andakter har vi sett at Jesus fra Nasaret er Messias – Israels sanne Konge. Jesus er altså ikke bare en snill mann med lam rundt halsen eller en spesiell guru du og jeg tror på for å oppnå lykke, nei Jesus fra Nasaret er noe mer enn et religiøst mantra, noe mye, mye, mye mer.

I andakten ”En ny bror” den 22.April, snakket vi om at Jesus eksisterte før Jehova skapte Himmel og Jord. Vi så at Han var Guds avbilde, Guds Sønn, Menneskesønnen og Kongenes Konge. I dag vil jeg at vi fortsetter med å bli mer kjent med Jesus. Dette er svært viktig for oss alle, fordi Johannes 17:3 sier: ”Dette er det evige liv, at de kjenner deg, den eneste sanne Gud, og ham du utsendte, Jesus Kristus.

Det evige livet knytes altså opp i mot ikke bare det å bli kjent med Jehova, men også med Hans sønn Jesus Kristus. 1Kor 1:9 sier oss noe essensielt om dette tema. Her sier Paulus at: ”Gud er trofast, han som kalte dere til samfunn med sin Sønn, Jesus Kristus, vår Herre”. Gud vil altså ikke bare at vi skal ha samfunn med Jesus, men Han mener at dette også er vårt gudgitte kall.

For å bli kjent med en person er vi nødt til å stille det samme spørsmålet Paulus stilte i Apg 22: 8, nemlig ”Hvem er du Herre”. Paulus, den nikjære fariseeren fra Tarsus, sprekkfull av kunnskap, sa i Filiperne 3:8 det slik: ”Ja, jeg akter i sannhet alt for tap, fordi kunnskapen om Kristus Jesus, min Herre, er så meget mer verd. For hans skyld har jeg tapt alt, jeg akter det for skrap, for at jeg kan vinne Kristus”.

Det viktigste i livet, det nåværende og det kommende, er altså å bli kjent med Jesus. Paulus anså at ALT han hadde opplevd i livet av religiøse studier og sitt folks dype anerkjennelse, var det regelrette tap. Kunnskapen om Kristus var så mye, mye mer verdt. I juni og juli måned skal vi ta et lite dypdykk i hvem denne Jesus egentlig er. Min bønn til Gud er at vi etter disse andaktene sammen skal kunne si som Paulus: ”For meg er livet Kristus” (Filipp.1:21).

Disiplene.

Ingen kommentarer: