fredag 20. juni 2008

20. Juni ”Rotfestet og grunnfestet i Hans kjærlighet”

Jeg har en god venn. Han har i over 50 år prøvd å behage Gud. Møte etter møte har han handlet på predikantenes og pastorenes oppfordringer om å ”gi seg helhjertet over til Jesus”. Gang på gang har det vart 2-3 dager for deretter å ende opp i sitt gamle livsmønster. Neida, han var verken rusmissbruker eller psykopat. Han var som deg og meg med det unntaket at han var så vanvittig ærlig og hengiven. Han gikk virkelig inn for å være en god, lojal og gudfryktig kristen, men følte at det til slutt ble en umulig oppgave.

Redningen kom etter et møte i en av byens store menigheter. Han hørte en velkjent taler undervise om at Guds Lov var vår standard i livet. Den dagen ”døde” min venn. Han forsto at han ikke greide lenger å leve det kristne livet. Han forsto at det hele var nytteløst. Etter denne dagen gikk ikke min venn lenger på slike møter. Han hoppet av.

I skrivende stund er dette 4 år siden. Min venn og jeg har ukentlig kontakt. Vi studerer Bibelen sammen, priser Jesus sammen og deler Ordet sammen. I dag reiser min venn rundt i ulike menigheter og taler.

Min venn har blitt ett av de mektigste vitnesbyrdet på hva Nåden har gjort for mennesker. Med hånden på hjertet kan jeg si at jeg ikke har møtt maken til forvandlet menneske. I flere år ventet vi på at han skulle ”lande”. I dag kan jeg bare konstatere at han har gjort det motsatte.

”Hva er hemmeligheten til å få et så mykt, menneskeelskende og jesusfokusert hjerte”, spurte jeg ham en dag. Han forsto ikke spørsmålet. Han ville ikke engang forstå spørsmålet. Du, sa han. Det eneste jeg vet er at Han elsker meg. Ikke på grunn av, men på tross av. Det eneste jeg gjør og konsentrerer meg om er å ”la Ham få kysse på meg, si sine milde ord til meg, smile til meg ,elske meg”. Det eneste min venn gjør er å forbli værende i Jesus kjærlighet.

Det som er litt flaut er at min venn aldri greier å tie stille om hva Jesus har gjort i livet hans. Han slutter heller aldri å tørke takknemmelige tårer eller smile. Han greier ikke å la være å være mild, god, raus og ettergivende. Min venn har blitt en støtesteten for mange.

Det som er støtene er å innse at han har noe ikke vi andre har. Når jeg treffer min venn forstår jeg at jeg ikke er rotfestet og grunnfestet i kjærlighet. Det er han. Det merkes. Det føles. Det synes. For ham er kjærligheten fra Jesus maten han spiser og luften han puster. Lars-Bjørn er en mottager av Agape og har etablert seg der. Han har gjort det Jesus sa i Joh 15:9: ”Bli i min kjærlighet”.

Ef 3:17-19 sier noe livsviktig. ”Kristus bor ved troen i deres hjerte for at dere, rotfestet og grunnfestet i kjærlighet, sammen med alle de hellige kan være i stand til å fatte hva bredde og lengde, høyde og dybde her er, og måtte dere kjenne Kristi kjærlighet, som overgår all kunnskap, så dere kan bli fylt til hele Guds fylde”.

I dag skal jeg snakke med min venn. Jeg vil bygge hus der han har bygget hus. Jeg vil drikke det han drikker og bli fylt av det han er fylt med. Jeg vil bli grunnfestet og rotfestet i Agape.

Disiplene

Ingen kommentarer: