mandag 23. juni 2008

22. Juni ”Jesus er Sannheten”

Jeg føler meg trygg når jeg er sammen med mennesker jeg kan stole på. Det å omgås mennesker med integritet og sannferdighet i livet, gjør noe med meg. Jeg åpner meg opp, våger å vise mine gode og dårlige sider og har lettere for å ta i mot korrigering. Jeg elsker mennesker som er sanne. Det får meg til å stole på dem. Det får meg til å like det som er sant og ekte. Det får meg til å elske en sannhet som setter fri, både på godt og ondt.

Jesus er en slik person. Han er full av nåde og sannhet (Joh.1:14). Jesus er en person man kan stole på. Han har integritet. Han er sann. Han er ekte. Han tuller ikke med deg eller ”driter deg ut” innfor andre. Jesus bryr seg. Jesus sier deg derfor bare det som er sant. Han kan ikke noe annet. Han er selve Sannheten.

”Jeg er sannheten”, sier Han i Johannes 14:6. Når man finner Jesus, kan man altså slutte å lete. Man har det man behøver. Man har funnet en venn man kan åpne seg opp for. En venn som man kan stole på og lytte til. Man har funnet Sannheten – Sannheten som setter fri.

Det at Jesus er Sannheten betyr også at det ikke finnes løgn i Ham. Alt hva Jesus sa er altså sant og rett. Det innebærer at når Jesus lovet deg Evig Liv dersom du tror på Ham – ja da får du det. Sa Han at Han skulle være med deg hver dag inntill verdens ende - ja da er Han med deg hver eneste dag inntill verdens ende. Sa Han at du ikke behøvde å bekymre deg for morgendagen – ja da kan du stole på at Han tar seg av deg når morgendagen kommer.

I en verden hvor det ikke finnes absolutte sannheter – står Jesus alene tilbake som vårt ABSOLUTT. Han er utgangspunktet for all diskusjon og refleksjon. Han er kilden til lære, liv, kraft og ordning. Jesus Kristus er Sannheten personifisert. Jesus er Gud åpenbaret i kropp (1.Tim.3:16). Uten Ham, ingen lys. Med Ham er guddommens liv samt alle visdommens skatter skjult til stede (Koloss.2:3).

I dag oppmuntrer jeg deg til å våge å høre, ta i mot og leve i sannheten. Sannheten setter oss fri. Sannheten har også et navn. Hans navn er JESUS.

Disiplene

Ingen kommentarer: