lørdag 7. juni 2008

7. Juni ”Jehovas Tjener”

Vi har sett at Jesus Kristus ble sendt ned til jorden av Jehova Gud for å frelse. Han var den som profetene sa skulle komme. Filip visste hva den Hebraiske teksten hadde forutsagt om Messias og kunne derfor si til sin venn Natanael: ”Ham som Moses har skrevet om i Loven, og som profetene har skrevet om, ham har vi funnet: Jesus, Josefs sønn fra Nasaret” (Joh.1:46).

Når vi i disse dager ønsker å bli mer kjent med Jesus, bygger vi vår kunnskap om Ham ut i fra Bibelen. Vi bygger altså vår informasjon på ”Ham som Moses og Profetene har skrevet om”. I dag skal vi se at Bibelen gir oss et nytt fantastisk bilde av Jesus, nemlig som Jehovas Tjener. Jesaja 42:1-3 sier blant annet: ”Se, min tjener, som jeg støtter, min utvalgte, som min sjel har velbehag i! Jeg legger min Ånd på ham, han skal føre rett ut til hedningefolkene. Han skal ikke skrike og ikke rope, og han skal ikke la sin røst høre på gaten. Det knekkede rør skal han ikke knuse, og den rykende veke skal han ikke slokke. I sannhet skal han føre retten ut til dem”.

Jesus er altså Jehovas Tjener. Det Nye Testamentet stadfester GTs beskrivelse av Messias som Guds tjener. Hebreerne 10:7-9 sier blant annet dette om Jesus: ”Da sa jeg: Se, jeg kommer – i bokrullen er det skrevet om meg – for å gjøre din vilje, Gud. Først sier han altså: Offer og gaver og brennoffer og syndoffer ville du ikke ha, og hadde du ikke lyst til – enda disse blir båret fram etter loven. Deretter sier han: Se, jeg kommer for å gjøre din vilje. Han tar bort det første, for å la det andre stå fast”. Og Fil 2:5-7 sier: ”La dette sinn være i dere, som òg var i Kristus Jesus, han som, da han var i Guds skikkelse, ikke holdt det for et røvet bytte å være Gud lik, men gav avkall på det og tok en tjeners skikkelse på seg, da han kom i menneskers liknelse. Og da han i sin ferd var funnet som et menneske”.

At Jesus er ”Den Tjener Som Skulle Komme” har stor betydning for ditt og mitt liv. For det første betjente Jesus oss ved å gi oss Evig Liv (Rom.3:19-27). Jesus sier i Matt 20:28 det slik: ” Menneskesønnen er ikke kommet for å la seg tjene, men for selv å tjene og gi sitt liv til en løsepenge i manges sted”. For det andre er ikke Jesus bare en tjener som gir Evig Liv. Nei, Jehovas Tjener betjener oss med å vise oss Guds gode vilje og fullfører den for oss og på oss. Joh 5:30 og 4:34 sier: ”Jeg kan ikke gjøre noe av meg selv. Etter det jeg hører, dømmer jeg, og min dom er rettferdig. For jeg søker ikke min vilje, men hans vilje som har sendt meg…Min mat er å gjøre hans vilje som har sendt meg, og å fullføre hans gjerning”.

Jesu tjeneste som Jehovas Tjener gagner deg noe enormt. Jehova sier jo” Jeg legger min Ånd på ham, han skal føre rett ut til hedningefolkene” (Jes. 42:1). I dag vil Jesus fortsette sin tjeneste som Tjener. Han vil hjelpe deg til å la Guds vilje skje i livet ditt (Rom.8:34). Han vil velsigne deg med liv og helse (Joh.10:10). Han vil trøste og oppmuntre (Filipp.2:1). Jesus tjeneste er nemlig å gjøre Guds vilje (Joh.4:34) og Guds vilje er å hjelpe deg inn i alle Hans velsignelser (Salme 23). Gud er sannelig en Gud som er full av Nåde og Barmhjertighet (Nehemja 9:31). La oss i dag takke Jehova fordi han har sendt sin Tjener til stor gagn for oss alle!

Disiplene.

Ingen kommentarer: