mandag 2. juni 2008

2. Juni ”Jesus eksisterte før verden ble til”

For å lære Jesus å kjenne bør vi ta god tid til å se hva Bibelen sier om Ham. Det finnes nemlig ikke sannheter om Jesus som ikke allerede finnes beskrevet i Skriftene. Bibelen er faktisk den eneste kilde til sann og ekte kunnskap om Ham som elsket oss og gav seg selv for oss (Joh.17:17).

Det første jeg vil at vi skal se litt på er at Jesus eksisterte allerede før verden ble skapt. Kolosserne 1:17 sier faktisk at ”Han er før alle ting, og alt består ved ham”. Og Jesus sier selv i Johannes 8:58: ”Sannelig, sannelig sier jeg dere: Jeg er før Abraham ble til”. Tenk, Jesus er ”før alle ting”, men hvorfor er det så viktig å vite? Jo, om Jesus har eksistert før verdens skapelse, så innebærer dette at Han er en meget pålitelig informasjonskilde når det gjelder spørsmål om alt i fra hvem Gud er til hvordan verden ble skapt. Jesus har rett og slett førstehåndsinformasjon om Satans opprør, Adams forræderi og Israels utvelgelse, vandring og fall. Jesus vet alt, nettopp fordi Han eksisterte før verdens grunnvoll ble lagt. Det å lytte til Jesus og lære av Ham er altså noe av det smarteste du og jeg kan gjøre. Han er i sannhet kilden til virkelig innsikt og kunnskap. Kolosserne 2:3 sier: ”I ham er alle visdommens og kunnskapens skatter skjult til stede”

Ikke bare vet Jesus alt om skapelsen og verdens historie, Han har også brukt en evighet på å lære sin egen Far å kjenne. I Johannes 6:38 sier Jesus noe viktig. Her sier Han: ”For jeg er kommet ned fra himmelen, ikke for å gjøre min vilje, men for å gjøre hans vilje som har sendt meg”. Etter å ha lært Jehova så godt å kjenne, måtte Jesus ha elsket sin Far over alt i verden. Jesus måtte ha vært den mest perfekte og lojale representant Gud kunne sende til jorden! Vi kan derfor godt forstå hva Jesus mener når Han sier: ”Min lære er ikke min, men hans som har sendt meg” (Joh 7:16) og ”Den som har sett meg, har sett Faderen” (Joh.14:9). Jehova hadde altså vist sine egenskaper, karakter og sin vilje til Jesus slik at når Jesus ble sendt til jorden for å gjøre Guds vilje, var Jesus en tro kopi av Gud selv. Det var derfor Jesus kunne si ”Jeg og Faderen er ett” (Johannes 10:30) og ”Sannelig, sannelig sier jeg dere: Sønnen kan ikke gjøre noe av seg selv, men bare det han ser Faderen gjøre. For det han gjør, det gjør Sønnen likeså” (Johannes 5:19)

I dag vil jeg at du skal kose deg over det faktum at Jesus er preeksisterende og dermed er ”alle visdommens og kunnskapens skatter skjult til stede i Ham”. Vi kan derfor ha en enorm tillit til at Bibelens Jesus, din og min beste venn, er en sannferdig og pålitelig kilde til sann innsikt, kunnskap og visdom.

Ha en Jesusfokusert dag.

Disiplene.

Ingen kommentarer: