søndag 26. oktober 2014

Dette er litt vanskelig å formidle

Dette er litt vanskelig å formidle. På den ene siden er jeg kjempe frustrert, men på den andre siden er jeg skikkelig lei meg. Fra hus til hus forkynnelsen i dag møtte vi nemlig på 2 pinsevenn familier. Her er hva som skjedde:

Den første familien gav oss klar beskjed. Jehovas Vitner oppfyller 3 ting: De er villfarende, de går til Helvetet og de praktiserer ikke nestekjærlighet. Når jeg spurte høflig på hvilken måte vi ikke praktiserte nestekjærlighet,  fikk jeg som forklaring at dette gjaldt vårt syn på eksklusjon. Etter å ha lest hva Bibelen sier om tema, svarte mannen i huset: "Jaja. Men dere går i hvertfall fortapt". Når jeg da spurte: "Dersom vi gjør det, kunne du vise oss hva den rette læren er? Kan du hjelpe oss til å forstå Bibelens budskap?", svarte mannen: "Nei. Det har jeg ikke tid til. Det gidder jeg rett og slett ikke".

Vi kunne nesten ikke tro våre egen ører. Her hadde mannen dømt oss til Helvetet og kritiserte oss for ikke å elske våre medmennesker, men å hjelpe oss stakkars villfarende sauer ved å peke på den rette vei, nei det gadd han rett og slett ikke. Hvem var det som viste neste kjærlighet sa du????

Forfjamset over hykleriet og dobbeltmoralen ønsket vi en "god helg videre" og kom så til neste hus som var pinsevenner de også. Her ble vi møtt med smil, varme og et "velkommen inn".

Dette var en familie som elsket Jesus. De reiste rundt i andre menigheter og vitnet og sang. Bibelen lå  oppslått på bordet da vi kom inn. Damen begynte med å si:

"Jeg ler i ånden jeg. Det er min åndelige arv. Jeg er ikke i psykisk ubalanse. Det er bare det at Ånden får meg til å le". Ånden var visst nok på godt humør de første 2-3 minuttene av besøket vårt. Hun gikk rundt i stuen og påkalte Jesus, Ånden, lo hysterisk og ba for sine fortapte ny inn slupne gjester. Etter dette stilnet ånden betraktelig. Han fikk henne verken til å le, huske skriftsteder, gjøre mirakler, hjelp til å forklare ett eneste bibelvers eller overbevise de villfarende om noe som helst. Han fikk henne ikke engang til å huske om Adam og Eva ble født på jorden eller om de først ble født i himmelen.

Jaja....

Én ting var dog Ånden behjelpelig med. Det var å forklare hvordan vekkelsen (en åndelig oppvåkning) kunne forandre mennesker. "Men", sa hun: "Vi er fullstendig klar over at vekkelsen fører med seg ting fra Satan og ting fra mennesker. Vekkelsen er ikke en ren flod. Den kan sammenlignes med en elv som går løpsk. Den river med seg greiner, jord, kvister og søppel. Slik er det med Guds Ånds vekkelse"

Når jeg da forklarte Bibelens versjon av vekkelse og at denne Guds ånds vekkelse måtte være REN, HELLIG og SANN siden Guds Ånd er ren, hellig og sann, måtte de tenke seg om. De hadde nemlig trodd at dersom de skulle få oppleve ting fra Gud måtte man regne med urenheter, falskneri, demoner og predikanter med feile motiv.

Vi trodde ikke det vi satt og hørte. Her har Satan villedet voksne mennesker til å tro at dersom vi skal få noe av Herren må vi regne med at det kommer i en innpakning av demoners lærdommer, kjødets lyster, urette motiver, falske profetier oppblandet med bibelvers. HVOR BEDRATT ER DET I DET HELE TATT MULIG Å BLI???

I vår drøftelse av bibelen gikk det fantastisk bra. I hvertfall for vår del. Vi ba de først forklare sin tro ut i fra bibelen. Det ville de ikke. "Skal jeg være ærlig så kan vi det ikke heller", sa damen i huset. Når vi forklarte vår tro sa de "Vi tror på treenigheten, men det du forklarer nå, det er jo dette vi egentlig tror".  Så trist. De tror som Bibelen, men like vel sier de at de vil holde seg til Pinsekirken. Hvorfor? "Det er jo ikke så farlig", svarte familien. "Hovedsaken er at vi har tatt  i mot Jesus, ikke hvilken Gud man har".

Er det mulig????????????????

Vi var hos denne familien i flere timer. Det er masse mer å fortelle, men plassen strekker ikke til. Det du behøver å vite er at det finnes mennesker der ute som elsker Gud og elsker Jesus men som er så forvirret og anti-logiske at du må møte dem først i følelsene og ikke med bibelvers. Det greier de ikke å forholde seg til til tross for at de hevder at de kjenner både Skriftene og ham som er forfatteren av dem. Beviselig gjør de ikke noen av delene.

Når du møter disse vit da at de først behøver å rase fra seg. La de synge noen sanger. La de rope og skrike i sin egen stue. Etterhvert roer de seg ned og du kan stille og rolig åpne Guds Ord og resonnere med de ut i fra skriftene.

I dag var gleden stor når de for første gang i livet sitt fikk lys over "Den rike mannen og Lasarus", at jorden skal gjøres om til et Paradis og at ingen har en udødelig sjel. Det var i alle fall en start...








12 kommentarer:

Anonym sa...

Veldig interessant å lese, ikke minst på bakgrunn av at du selv har lang "fartstid" som pinsepastor!
For det ER avslørende når mennesker som hevder å være fylt av ånden og av kjærlighet til Kristus, og som påstår at Jehovas vitner går til helvete med all dets påståtte gru og skrekk.. UTEN at de vil forsøke å hjelpe dem!

En liten selvopplevd historie fra hus til hus, som føyer seg inn i dette bildet:
Vi var i et distrikt der det bodde en dame som vi visste var misjonær, og som ofte var omtalt i lokalavisen. Hun måtte da være interessert i å snakke om bibelens løfter!
Men vi traff henne aldri hjemme, så vi bestemte oss for ikke å gi oss før vi hadde fått pratet med henne.
En kveld til slutt lyktes det. Hun åpnet døren på gløtt da vi ringte på. Da hun så hvem vi var avbrøt hun oss omtrent umiddelbart med ordene:
Dere er falske forkynnere, og dere går rett til helvete.
Jeg forsøkte meg forsiktig og vennlig med; " Vil du ikke prøve å frelse oss da?".
Døren ble lukket, men åpnet seg litt på gløtt igjen.
"Og jeg skal ikke ha noe litteratur av dere"..kom det ut av dørsprekka.
"Du vil altså ikke forsøke å hjelpe oss da"..sa jeg på nytt?

Døra gikk igjen på nytt, uten et ord til svar, og forble lukket.

Her var det altså en misjonær som med betaling fra sin "arbeidsgiver", reiste utenlands for å "frelse" mennesker. Så får hun besøk hjemme, på sin egen dør, av to, i hennes øyne fortapte, villfarne sjeler med helvetes pinsler i vente, som spurte om hun kunne vise dem hva som var rett dersom de tok feil!
Men hun ville altså ikke engang bruke noen få minutter på å hjelpe oss fra en påstått forferdelig og grusom evighet i et påstått brennende inferno.

Derfor er det så fint å lese om den pinsevennen som til slutt forstod at helveteslæren ikke kunne være sann! Oppmuntrende å se deres nidkjærhet for sannheten!

Disiplene sa...

ER det mulig??? Dessverre vet jeg at det er det....

Jeg gråter. Dels av fortvilelse, dels over dobbeltmoralen og dels av den enorme villfarelsen.

Det er verste er nemlig at etter at døren er lukket er de kjempe fornøyde med seg selv. De har nemlig i sine egne øyne satt disse villfarende forkynnerne fra Jehovas Vitner på plass. Når de kommer til sine menigheter forteller de om sin store bragd. Jeg snakker av erfaring.

Dette er en tragedie uten sidestykke

Anonym sa...

Som x-medlem i pinsemenighet, så har jeg også trodd på evig pine og er også kjent med hvordan JV blir møtt. Jeg lurer jo på om en egentlig tenker gjennom hva det er man faktisk tror, når det gjelder evig pine. Hadde en faktisk trodd oppriktig på det, så hadde en ikke nøyd seg med å konstatere at JV kommer til helvete. Da hadde en også tatt seg bryet med å i det minste forsøke å redde dem. Læren om evig pine er så ekstrem, at jeg manglet ord.

Anonym sa...

JSom x-medlem i pinsemenighet, så har jeg også trodd på evig pine og er også kjent med hvordan JV blir møtt. Jeg lurer jo på om en egentlig tenker gjennom hva det er man faktisk tror, når det gjelder evig pine. Hadde en faktisk trodd oppriktig på det, så hadde en ikke nøyd seg med å konstatere at JV kommer til helvete. Da hadde en også tatt seg bryet med å i det minste forsøke å redde dem. Læren om evig pine er så ekstrem, at jeg mangler ord. Og rart hvordan kristne velger å tviholde på den læren, fordi "om Helvete ikke finnes, så døde Jesus forgjeves".

Disiplene sa...

Takk for interessante bemerkninger, x-pinsevenn!

Helt enig. Det henger ikke på greip verken teologisk eller sett ut i fra et nestekjærlighetsperspektiv. Hadde de virkelig trodd hadde de desperat fått oss til å vende om.

Det kan tillegges at damen i huset stilte oss spørsmålet: "Dersom dere ikke tror på Helvetet og dere tror at kun 144 000 kommer til Himmelen, hvordan kan dere da ha motivasjon til å tro selv om dere mener at dere skal bo evig på jorden?

"Om jeg ikke har et helvete å unnfly eller en himmel å vinne ville jeg aldri ha vært kristen".

Jeg stilte så spørsmålet: "Hvorfor giftet du deg med mannen din?" Hun svarte: Fordi jeg elsker ham. Vi svarte:"Nettopp. Av samme grunn tjener vi Jehova og Jesus. Vi tenker ikke hvilken bonus kan vi få ut av dette, men motivet for tro og tjeneste er kjærlighet til Gud og mennesker.

Da svarte hun: "Jaja..det får være ditt motiv. Det er ikke mitt...

Igjen ser vi at mennesker behøver sannheten. Sannheten setter fri (Joh.8:31-32). Vi må aldri gi oss verken når det gjelder ateister eller troende. Alle behøver Guds kjærlighetsfulle og befriende sannheter. Lets keep up the good work.

Anonym sa...

Jeg blir inderlig glad når jeg ser som her at tidligere pinsevenner har forstått sannheten om denne demoniske læren, som vanærer Gud, og som har undertrykt og skremt mennesker til "tro" i århundreder.
For MOTIVET for troen blir da lett redsel for en bestialsk straff,som selv den verste sadist neppe kunne uttenke..
..fremfor kjærlighet til Gud.

Jesus Kristus, Guds enbårne og elskede Sønn, vår herre og himmelske konge sa:
"Dere skal kjenne sannheten, og sannheten skal gjøre dere fri!"

Og sannheten om dette er at Jehova, Jesu Kristi Gud og Far, vår Gud og Far, er en kjærlig, rettferdig, barmhjertig Gud, rik på miskunnhet og godhet, slik bibelen forteller.
Guds fullkomne egenskaper umuliggjør dessuten at HAN kan ha skapt et slikt "sted", ut fra et motiv om evig tortur av dem som ikke tror på han.
Og dette burde være lett å se når en tar av de "brillene" som man i sin tid fikk utdelt av kirkens menn...

Det er derfor godt å kunne fortelle at min kone som har arbeidet som sykepleier på alderhjem i mange år, har kunnet fortelle denne sannheten om Gud til flere pasienter som tilbrakte sine siste timer i frykt for helveteslæren, og som fant ro og trøst i ordene om at det som ventet ikke var evig pine, men dødens søvn og håp om en oppstandelse til evig liv på en paradisisk jord!

Derfor er det veldig trist at helbredelsespredikanter a.la SEP skriver og lærer slikt som anonym siterte, om at Jesus døde forgjeves dersom det ikke var for helvete! ?????????
Hva slags forvirret teologisk nonsens ligger bak en slik konklusjon?
Takk kjære Far i himmelen at jeg ikke tror på slikt som dette lenger selv.

Anonym sa...

Mange anonyme her nå, men disse siste to er fta meg "x-pinsevenn" :-D

Anonym sa...

Eller som en sa: "når en blir frelst, så er det fordi en frykter helvete. Men en forblir frelst, fordi en elsker Jesus"
Før, når jeg evangeliserte, spurte vi folk "hva skjer med deg, dersom du dør i morgen?" Egentlig et forferdelig spørsmål, men det var jo det frelsen dreide seg om, å sikre oss og de vi vitnet for et liv med Gud i Himmelen, ETTER DØDEN. Men, hvor har vi det fra? Og hvor har det blitt av budskapet om Guds Rike? Det er noen år siden jeg var i menighet nå, men det er fortsatt livet etter døden deres evangelium handler om. Jeg synes det er trist. Et trist evangelium.

Anonym sa...

Korreksjon:
Jeg kom desverre til å skrive SEP, men mente SMP, for dem som eventuelt vet hvem dette gjelder.

Hans slutninger er uansett like ubibelske. Jesus døde ikke for å frelse mennesker fra evig pine i helvete, men fordi hans Far Jehova,elsket oss så høyt at han ville gjenløse menneskene fra syndens lønn, døden, og gi oss mulighet til å få evig liv under Guds rikes styre.

Disiplene sa...

Hei alle pinsevenner, x-pinsevenner, JVer og alle andre anonyme :-)

For meg har det for lengst gått i surr hvem av dere som er hvem :-)

Uansett er det så sant det dere skriver. Gode refleksjoner. Veldig gode!



Anonym sa...

Er det da slik at pastorer og andre talere i meninhetene, bruker talerstolen i menigheten til å aktivt å advare mot å snakke med Jehovas Vitner, og å fortelle "vrengebilder" om hva JV tror?

I så fall..hvem har hovedansvaret for at menige, ofte bibelukyndige medlemmer inntar slike forutinntatte standpunkt, basert på fordommer og overtro?

Disiplene sa...

Det kan skje. Ikke ofte.

Det er derimot en gjengs forståelse om at JV ikke engang er kristne, så de bryr seg nesten like mye om Sikher og Budhismen som JV.