tirsdag 21. oktober 2014

Hvordan kan noen tro dersom ikke noen forkynner?

I dag var vi "på feltet". Vi besøkte en familie som har vist respekt og åpenhet for Sannheten. Jesus leter jo etter slike mennesker. Bibelen kaller dem for "de som er rett innstilt for evig liv" (Apg.13:48).

Vi ble bedt inn og vi hadde en lengre samtale med dem. Flotte mennesker. I løpet av samtalen skjedde det noe jeg stusset på. Jeg sa noe jeg mener jeg har sagt før, men som far i huset tydelig vis aldri hadde fått med seg. Dette ble starten på en bibelsk drøftelse  jeg personlig trodde til 100% vedkommende hadde fått med seg, men som han da åpenbart ikke hadde.  Min feil.

Hva kan vi lære av dette? For det første: Ta aldri forgitt at folk vet saker fra bibelen. Denne personen jeg nå snakker om hadde ikke fått med seg årsaken til at Helvetet ikke kan eksistere, han hadde ikke fått med seg hvem Satan var eller hvordan demonene ble våre fiender. Han hadde heller ikke forstått hvorfor det var viktig å være lojal mot Jehova eller av hvilken årsak vi kan si at bare Jesus er veien til Gud.

Elskede bror og søster: Paulus sier: "Hvordan kan de tro på en de ikke har hørt om? Hvordan kan de høre uten at noen forkynner? (Rom.10:14)

Ta aldri forgitt at folk vet om Guds navn, treenigheten eller helvete. Ta ikke forgitt at de vet hvem Jesus er, hva som skjer når vi dør eller hvorfor vi kan stole på Bibelen.  Pass alltid på at du sjekker om personen vet om A-B-C før du legger  ut om Æ-Ø-Å

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg trodde Helvete eksisterte? Sier ikke bibelen det? Men at ingen mennesker kan pines evig, fordi de er ikke udødelige..

Interessante temaer.

Disiplene sa...

Hei Anonym. Så meldingen din først nå.

Ordet Helvetet står ikke i den originale bibelen. Det originale ordet var "Gehenna".

Gehenna var en søppelplass utenfor Jerusalem hvor jødene brant søppel og lik av forbrytere som ikke var verdige til å ha noen grav. Gehenna symboliserer derfor full tilitetgjørelse - ikke tortur.

Sakset dette fra Wikipeidia til deg: The modern English word Hell is derived from Old English hel, helle (about 725 AD to refer to a nether world of the dead) reaching into the Anglo-Saxon pagan period, and ultimately from Proto-Germanic *halja, meaning "one who covers up or hides something".[2] The word has cognates in related Germanic languages such as Old Frisian helle, hille, Old Saxon hellja, Middle Dutch helle (modern Dutch hel), Old High German helle (Modern German Hölle), Danish, Norwegian and Swedish helvede/helvete (hel + Old Norse vitti, "punishment" whence the Icelandic víti "hell"), and Gothic halja.[2] Subsequently, the word was used to transfer a pagan concept to Christian theology and its vocabulary[2] (however, for the Judeo-Christian origin of the concept see Gehenna).

Anonym sa...

Hei og takk for svar. Jeg trodde på Helvete og evig pine før, og vet at det "Helvete" ikke stammer fra bibelen. Men allikevel er det noen vers jeg finner problematiske, f.eks lignelsen som du nevnte og Matt.13.50. Ser også at du fortsetter med undervisning om samme tema, det setter hvertfall jeg pris på :-)

En annen ting, eller et annet argument "mot" tilintetgjørelse er versene som sier at Jesus forkynte for "ånder som var i varetekt".

Disiplene sa...

Hei igjen,

Bare sånn kjapt angående det du spør om.

1. De "åndene som var i varetekt" forklarer Peter selv videre i verset var "de som var ulydige i Noahs dager" (1.Peter.3:19-20). Når han sier at de var i fengsel kaster det et lite lys over problemet vårt. Dersom du ser i 2.Peter 2:4 så forklarer han at dette ikke var mennesker, men de ulydige englene! Dette stadfestes også av Judas 1:6. Åndene som er i varetekt er altså IKKE mennesker, men de ulydige englene.

2. Matt.13:50 forteller om "ildovnen" og "de som skjærer tenner". Å skjære tenner er et uttrykk som ofte blir brukt for å betegne vrede (Job 16: 9; Apg 7: 54) eller angst og fortvilelse. (Mt 8: 12; 13: 42, 50; 22: 13; 24: 51; 25: 30) Det å skjære tenner kan ofte være ledsaget av bitre ord og voldelige handlinger rettet mot den som er gjenstand for vreden.

3. Vakttårnet 15/7.2013 forklarer det å bli kastet i ildovnen og det å skjære tenner slik: "Hva skjer etter at englene har buntet sammen ugresset? Jesus sa om dem som utgjør ugresset: «De [skal] gråte og skjære tenner.» (Matt 13:42) Skjer dette nå?

Nei. I dag sier kristenheten, som er en del av skjøgen, fremdeles om seg selv: «Jeg sitter som dronning, og jeg er ikke enke, og jeg skal aldri se sorg.» (Åp 18:7) Ja, kristenheten føler i høy grad at den har kontroll, og ser til og med på seg selv som en «dronning» som har makt over de politiske lederne. De som ugresset er et bilde på, føler seg overlegne – de gråter ikke. Men det blir det snart en forandring på.

Under den store trengsel, etter at all organisert falsk religion er blitt ødelagt, vil de som tilhørte en falsk religiøs organisasjon, søke skjul, men de vil ikke finne et sikkert skjulested. (Luk 23:30; Åp 6:15–17) Da, når de innser at det ikke er mulig å unnslippe ødeleggelsen, vil de gråte av fortvilelse og «skjære tenner» av sinne. Som Jesus forutsa i sin profeti om den store trengsel, vil de på dette mørke tidspunktet «slå seg selv i jammer». – Matt 24:30; Åp 1:7.

Ugresset blir kastet i ildovnen. Jesus sa at englene skal kaste buntene med ugress i ildovnen. (Matt 13:42) Det betyr at de vil bli fullstendig tilintetgjort. De som tilhørte falske religiøse organisasjoner, vil altså bli tilintetgjort i den siste delen av den store trengsel, Harmageddon. – Mal 4:1.

Anonym sa...

Hei. Jeg må visst undersøke de skriftstedene litt nærmere, jeg har alltid hørt (eller lært) at disse åndene var mennesker som ble holdt i varetekt, frem til Jesu død, for så at Jesus skulle forkynne evangeliet for dem i Dødsriket. Lyder det kjent for deg?

Men det jeg reagerer litt på, er at "De som tilhørte falske religiøse organisasjoner, vil altså bli tilintetgjort i den siste delen av den store trengsel, Harmageddon. – Mal 4:1."

Jeg tror ikke du mener det sånn, men jeg må bare spørre: Er det menighetstilhørighet det kommer an på, og ikke troen på (eller det å "vise tro") på Jesus? Jeg står som medlem i en frimenighet, men det er ikke et medlemskap jeg "benytter" meg av, fordi jeg tror ikke lenger på (alt) det de lærer. Jeg er nok nærmere JVs lære, men det er på ingen måte en organisasjon jeg ønsker å stå i. Men et medlemskap der må altså til, for at jeg skal bli frelst?

Disiplene sa...

Hei igjen,

1. JV forstår Bibelen slik at Babylon Den Store (Åp.18:1-3) er en beskrivelse av all falsk religion. Hun (altså all falsk religion) blir tilintetgjort av Villdyret (et politisk system) på befaling fra Gud (Åpenbaringen 17:16-17).

2. Når man forstår det slik at hun (All falsk religion) skal bli tilintetgjort, forstår man bedre Åpenbaringen 18:4 hvor det står at vi skal "dra ut fra henne" eller "gå ut av henne". DEtte innebærer at vi tar såpass avstand fra henne at vi melder oss ut ikke bare i hjerte og sinn, men også på papir. På pair er jo bare en naturlig konsekvens av hva vi har i hjertet og sinn, ikke sant?

3. Ingen blir frelst ved et medlemskap i JV. Det kommer kun ene og alene på om man viser tro på Jesus Kristus i hjerte, ord og handling. Samtidig er det viktig å få med seg at dersom man blir ledet av Jesus og forstår bibelens lære, ønsker man å være i samme "hjord" eller "saue kvee" som ham og de som følger han, er? Joh.10:16. Her får vi mat. Her får vi veiledning. Her får vi trøst, oppmuntring, venner, ja alt vi behøver på vår trosvandring. Gud har gjort det slik at vi er i behov av å tilhøre en menighet. Det er sunt og bra for oss (Hebr.10:24-25). Guds vilje for er at vi tilhører en menighet, ellers ville han ikke ha behøvd å starte en menighet, men det har han altså gjort (Matt.16:18)