onsdag 16. april 2008

16. April ”Et nytt Tempel med nye ritualer”

Det ser ut for at mennesket er uhelbredelig religiøst. Jeg vet at ikke alle er slik, men templer, kirkebygg, ritualer, ikoner, mystikk og sakrale hjelpemiddel som visse type klær (prestekjole eller skjorte med slips), stearinlys, røkelse eller oppskrevne bønner, virker som en magnet på mengder av mennesker. Selv husker jeg hvor oppriktig lei meg jeg var når menighetslokalet vårt i Sarpsborg ble omgjort til Pub. Riktig nok hadde vi fått et splitter nytt bygg, men jeg trodde at Salvelsen, Gudsnærværet og et visst åndelig gjennombrudd hvilte over den gråblå bygningen bak EPA.

Jeg hadde, som vi leste i går, blitt virkelighetsfjern. Apg 17:24 forklarer nemlig virkeligheten ”e.Kr”. Her sies det at: ”Gud, han som skapte verden og alt som i den er, han som er herre over himmel og jord, han bor ikke i templer som er bygd med hender. Gud hadde altså flyttet, men hvor?

Saken er jo at Gud meldte flytting fra bopelen i det jødiske Tempelet (Matt.27:51) og flyttet inn i et nytt, verdig og fullkomment renset Tempel, nemlig deg. 1Kor 3:16 sier jo som kjent: ”Vet dere ikke at dere er Guds tempel, og at Guds Ånd bor i dere?”.

Gud bor i Himmelen og Guds Ånd bor i oss. Men hvordan skal vi dyrke denne Gud? Johannes 4:23-24 gir oss svaret: ”Men den time kommer, og er nå, da de sanne tilbedere skal tilbe Faderen i ånd og sannhet. For det er slike tilbedere Faderen vil ha. Gud er ånd, og de som tilber ham, må tilbe i ånd og sannhet”. Og 1Joh 3:23 sier: ”Dette er hans bud, at vi skal tro på hans Sønns, Jesu Kristi navn og elske hverandre, slik han bød oss”.

”E.Kr” slipper vi altså å knytte vår gudsdyrkelse opp til visse bygninger eller visse ritualer Apg 17:29 sier faktisk at: ”Da vi nå altså er Guds ætt, så bør vi ikke tenke at guddommen er lik gull eller sølv eller stein, et bilde formet av menneskelig kunst eller tanke”. Og Sal 115:2-8 som fortsetter ved å si: ”Vår Gud er jo i himmelen. Han gjør alt det han vil. Deres avguder er sølv og gull, et verk av menneskehender. De har munn, men taler ikke. De har øyne, men ser ikke. De har ører, men hører ikke. De har nese, men lukter ikke. Deres hender føler ikke, deres føtter går ikke, de har ingen røst i sin strupe. Som de selv er, slik blir også de som lager dem, hver den som setter sin lit til dem”

I dag kan du nyte av at du lever i virkeligheten og at virkeligheten ikke har noe med kirkebygninger, sakrale ritualer eller ikoner å gjøre. Virkeligheten er at du lever i ”tro uten å se” (2.Kor.5:7). Virkeligheten er at Gud har sagt: ”Jeg er Jehova, det er mitt navn. Jeg gir ikke noen annen min ære eller de utskårne bilder min pris”. (Jes 42:8). Virkeligheten er at vi har fått et nytt Tempel med nye ritualer.

Ha en befriende dag uten åndelige krykker.

Disiplene

Ingen kommentarer: