fredag 18. april 2008

18. April ”En ny Yppersteprest, del 2”

I går så vi at Jesus Kristus hadde blitt vår nye Yppersteprest. Ikke bare hadde Han ofret sitt evige, syndfrie blod for å fullkommengjøre oss en gang for alle, men vi så også at symbolikken fra GTs Yppersteprestlige kledning åpenbarte at Jesus Kristus hadde helliget våre tanker og holdninger. Gud har akseptert oss igjennom vår Yppersteprest. Vi har blitt fullkomne i Ham (Ef.1:4).

La oss fortsette å se litt på Yppersteprestens kledning. GTs Yppersteprest hadde 2 Onyksstener som hvilte på Ypperstepestens skuldre (2.Mos.28:9-14) . På disse steinene var alle navnene på Israels tolv stammer gravert inn. Dette viser at Ypperstepresten bar Guds folk på sine skuldre. Men siden dette er skyggebilder, hva er da virkeligheten? Jo, Jesus Kristus, den større Aron, bærer oss og gir oss hvile (Matt.11:28-30, Rom.15:1). Det er Han som gir oss den styrke og ro vi behøver. Legg også merke til at navnene på Israels barn var inngravert i steinen, ikke skrevet på med blekk. Det betyr at du og jeg aldri blir pusset ut av Guds minne. Ditt navn er skrevet i Livets Bok og kommer ikke til å bli tatt bort. Johannes 10:27-29 sier: ”Mine får hører min røst, jeg kjenner dem, og de følger meg. Og jeg gir dem evig liv, de skal aldri i evighet gå fortapt, og ingen skal rive dem ut av min hånd. Min Far, som har gitt meg dem, er større enn alle, og ingen kan rive dem ut av min Fars hånd”.

Ypperstepresten hadde også en brystplate med edelstener på(2.Mos.28:15-21). Når
Guds herlighet åpenbarte seg og skinte på Yppersteprestens bryst, begynte steinene å gnistre. Du er denne edelstenen. Du er Guds øyesten. Du i Ham. Ham i deg. Når Gud ser på deg og lar sin herlighet hvile over deg gnistrer du. Du er verdifull. Du er vakker. Hver gang Gud ser på deg stråler du i ulike farger. Gud synes du er strålende vakker! Legg også merke til at steinene på Yppersteprestens brystplate var forskjellig likesom du og jeg er det, men at alle er like viktig og like vakre (1.Kor.12:12-27).

Yppersteprestens brystplate hvor de 12 edelstenene var, hvilte på Yppersteprestens bryst. Hva kan dette si oss? Hans bryst symboliserer Hans kjærlighet. Du hviler i Hans kjærlighet. Du finnes alltid i Hans hjerte. Du er det mest dyrebare Han har. Nyt Hans kjærlighet (1.Joh.4:16), la deg alltid bli elsket (1.Joh.4:19)

Det siste jeg vil vise deg er at brystplaten var festet slik at den ikke kunne skilles fra Yppersteprestens bryst (2.Mos.28:28). Tenk det! Virkeligheten er at vi ikke kan skilles fra Guds kjærlighet i Kristus! Romerne 8:38-39 stadfester dette bildet ved å si: ”For jeg er viss på at verken død eller liv, verken engler eller krefter, verken det som nå er eller det som komme skal, eller noen makt, verken høyde eller dybde eller noen annen skapning skal kunne skille oss fra Guds kjærlighet i Kristus Jesus, vår Herre”.

Ha en gledesfylt, men ettertenksom dag hvor takken går til Den Sanne Yppersteprest, Jesus Kristus, som kontinuerlig står foran Jehovas ansikt og minner Ham på hvor perfekt du er i Kristus Jesus.


Disiplene.

Ingen kommentarer: